דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרע ברצועות הצולבות והדרך לשיקום 

מאת    [ 31/05/2010 ]

מילים במאמר: 1106   [ נצפה 3088 פעמים ]

קרע ברצועות הצולבות והדרך לשיקום

 

רובנו, העוסקים בפעילות גופנית, שמענו לא פעם על פציעות ברכיים ברצועות הצידיות, ברצועות הצולבות, במיניסקוס, בפיקה ועוד . חלקנו אף חווינו זאת ויכולים להעיד כי תהליך ההחלמה מפציעות אלו אינו פשוט.

 

במאמר זה אנסה להעביר מידע על מפרק  הברך:

  • מבנה המפרק
  • מהי פציעה ברצועות הצולבות
  • כיצד הן משפיעות על היציבות שלנו
  • כיצד ניתן לשקם בבטחה פציעה כה קשה

 

 

מבנה מפרק הברך

מפרק הברך הינו אחד המפרקים המורכבים והפגיעים ביותר. המפרק נמצא בין עצם הירך לעצם השוק והוא נושא משקל רב . מפרק הברך הינו המפרק הסינוביאלי(1) הגדול ביותר בגוף. המפרק מאפשר תנועתיות של כפיפה, פשיטה, רוטציה ותנועות החלקה קלות קדימה ואחורה. תפקיד המפרק הינו פיזור עומסים בין המשטחים המפרקיים . המשטח המפרקי בין עצם הtibia-  לעצם ה- femora בצד המדיאלי (פנימי) נושא 70% ממשקל הגוף, ואילו המשטח הלטראלי נושא פחות משקל . בזמן הליכה, העומס על המשטחים הללו גדול  פי 3 ממשקל הגוף ובריצה עוד יותר גדול.

 

המפרק מוחזק ע"י שרירים, קפסולות, רצועות צידיות וצולבות . שתי רצועות קצרות וחזקות, המכונות בשם "רצועות צולבות" נמצאות בתוך הברך: רצועה צולבת קדמית (Anterior Cruciate Ligament) ורצועה צולבת אחורית ( Posterior Cruciate Ligament ). תפקידן הוא למנוע את תנועת השוק קדימה או אחורה ביחס לירך .

 

מהי פציעה ברצועות הצולבות

פציעות בברכיים נפוצות עקב מבנהו אשר מתקשה לעמוד בעומסים הנדרשים ממנו, במיוחד אצל אלו העוסקים בענפי ספורט למיניהם, כמו כדורגל, כדורסל,הוקי, סקי ועוד. על אף חוזקן של הרצועות הללו הן עלולות להיקרע באופן חלקי או מוחלט. 

אם כן פציעה ברצועות הצולבות נגרמת בד"כ מכוח גדול שפוגע בברך.

פגיעה ברצועות מפעיל את החיישנים בגופנו אשר מאותתים לנו על בעיה (2) פרופריוספצית

 

כיצד הן משפיעות על היציבות שלנו

קרע חלקי של אחת מהרצועות הצולבות גורם ל"חופש יתר" במפרק, אך עדיין לא פוגע ביציבתו של מפרק הברך, ואילו במקרה של קרע מלא, תגרם אי יציבות במפרק הברך וזאת משום שאין מי שיאחוז ויימנע תנועה לא רצויה של עצם השוק ביחס לירך  .

 

כיצד ניתן לשקם בבטחה פציעה כה קשה

רצועה צולבת קרועה ניתנת לתיקון בניתוח של שחלוף הרצועה.  בעת ניתוח מסוג זה משתמשים ברקמות חיבור חזקות כגון רצועות, גידים, פאסיות אשר נלקחות ממקום אחר באזור הברך.

ניתוח לשחלוף הרצועה מלווה בתהליך שיקום ארוך של כחצי שנה . שיקום הברך כולל  תרגילים להחזרת טווחי תנועה ולחיזוק אינטנסיבי. מומלץ מאוד לאמן ולחזק את השרירים, חלק מחיזוק המערך השרירי מלווה בפתיחת כשלים  של הרקמות סביב המפרק ושל רקמות רחוקות מהמפרק הפגוע עקב חוסר האיזון שנוצר. הגוף והמערכות הקיימות בו עובדות ע"פ עיקרון האיזון שילוב בין מתח לדחיסה ? tensegrity. ככל שהמפרק מקובע זמן רב, כך השיקום צריך להיות כולל ורחב יותר (מיקרו ? מקרו) .

 

ספורטאי המעוניין לחזור לפעילות תוך זמן קצר לאחר ניתוח ברצועות הצולבות ייאלץ לעבור הליך טיפולי מיוחד של פיזיותרפיה, עיסוי רפואי ו/או Trigger Points Therapy(3) ומאמן אישי צמוד באופן אינטנסיבי אשר יחזירו אותו לכשירות באופן מתון. השיקום הינו חשוב מאוד ועל הספורטאי לתת את הדעת והדגש בהליך זה .

 

 

סיכום

 

על מנת להימנע מפציעות נוספות. המלצתי לאנשים מן השורה, העוסקים בפעילות גופנית באופן מתון, ואשר נפגעו ברצועות הצולבות, לעבור הליך שיקום כמו ספורטאי, מאותן הסיבות בדיוק.

 

במהלך שנות עבודתי פגשתי חברים למקצוע וספורטאים אשר התהליך השיקומי שעברו לאחר פציעה היה חלקי ולוקה בחסר, מתוך חוסר הבנה של המערך הכולל של הגוף, לכן הרבה פעמים כאשר חזרו מפציעה לפעילות בענף הספורט בו עסקו,  כעבור זמן לא רב, במקרה הגרוע שבו למיטה במחלקה האורתופדית בביה"ח, ואילו במקרה החיובי סבלו מפציעות קלות יותר כגון :דלקות חוזרות וכאבים .

 

 

 

 

(1)   מפרק סינוביאלי - המפרק מאופיין בחלל בין עצמות המפרק המכיל נוזל סינוביאלי, בקופסית מפרק מרקמה פיברוטית חזקה המצופה בצידה הפנימי בקרום סינוביאלי ובסחוס מפרקי המכסה את העצמות.

 

(2)   פרופריוספציה היא תחושת ההתמצאות במרחב. דהיינו - התחושה האם היד שלך נמצאת למעלה או למטה, ימינה או שמאלה, גם ללא הסתכלות עליה.

 

(3)     Trigger Points Therapy הינה שיטת טיפול ובבסיסה ההבנה שהנקודות קיימות בכל שרירי התנועה בגוף והן אחראיות על יצירת כאב ופתולוגיות. ייחודן של ה trigger points הוא בהקרנת כאב לאזורי תנועה אחרים בגוף, הרחוקים ממקום הכאב .

בכבוד רב, רוית למפל ravitlampel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב