דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם נכסי קריירה? מתוך האתר של עורך דין אירית רייכמן 

מאת    [ 31/05/2010 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2614 פעמים ]

 

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה

המונח "נכסי קריירה " מתייחס לכושרו של אדם להשתכר במהלך הנישואין.פרט לכישוריו הטבעיים של האדם, נלקחים בחשבון גם יסודות נוספים: השכלה,ניסיון ומוניטין שנרכשו לאורך תקופת הקשר הזוגי, וכן מרכיב הויתור שעשה כלאחד מבני-הזוג עבור העזר שכנגד.

להבדיל מנכסיםאחרים שצוברים בני הזוג, אין זו שותפות הצריכה פירוק. מדובר אך ורקבפער שנוצר במהלך הנישואין, עקב הנישואין. יש לגרוע מן הפער הזה את התרומהלכושר ההשתכרות שבאה מכישרון אישי וכן את זו שנוצרה קודם לתחילת הקשר הזוגיאו לאחר שפורק.

חשוב לזכור כי צורת ותנאי התשלום של "נכסי הקריירה"במקרה של גירושין, משתנים ממקרה למשנהו ותלויים בנסיבותיו. כמו לכל דבר, ישנםיתרונות וחסרונות לכאן ולכאן.

אם הפער בין בני הזוג הוא ניכר, הנוצרוכתוצאה מכך צד אחד צבר נכסיקריירה ואילו הצד השני היה אמון על הבית פנימה, ראוי לחול הכלל של תשלום חדפעמי. בפסק דין שנתן בשנת 2004, סבר בית המשפט העליון כי ככל שהדבר אפשרי,יש להעדיף את שיטת התשלום החד-פעמי ?בעיקר מכיוון  שהוא מקל עלהפירוד ומאפשר הימנעות משימור הקשר הכלכלי בין בני הזוג,במידה ואינם מעוניינים בכך. בנוסף, התשלום החד פעמי מאפשר לבן הזוג המקבל אותווודאות כלכלית ותכנון לטווח הארוך.

[למאמרים נוספים: עו"ד אירית רייכמן]

תשלומים עיתיים ? יתרון למשלם

בעוד שיטת התשלום החד פעמי טומנת בחובה יתרונות לצד המקבל אתהתשלום, היתרונות בשיטת התשלומים העיתיים הם בעיקר לבן הזוג המשלם.  היא מאפשרת להתאים את התשלום לשינויים בחייו המקצועיים. במידה והואחפץ לחדול מעבודה או להסב את מקצועו, ניתן יהיה ליתן לכך ביטוי בתשלומים.כך, יש הטוענים, מתפוגג החשש מפני "כפיית" עבודה על בן-הזוג החיצוני. זאתלהבדיל מן השיטה של תשלום חד-פעמי, שבה צריך היה לכאורה להמשיך ולעבוד כפישנקבע מראש, כדי לעמוד בדיעבד בתשלום שנקבע. שנית, שיטה זו מקלה את עולהתשלום על בן הזוג המשלם, שכן היא פורשת את התשלומים לאורך זמן.

דוגמה למקרה של תשלומים עיתיים (חודשיים)

בפסק דין שניתן ב-17.9.09 על ידי כב' השופט ניצן סילמן, מביהמ"ש לעניינימשפחה בקריות, קרא ביהמ"ש לביטול מושג מזונות האישה (הנשלט ע"י הדיןהאישי), במקרים של פירוד ארוך וממושך, ולעבור לפסיקת קצבה חודשית, בגיןהפרשי יכולת השתכרות או נכסי קריירה. זאת, על מנת שלא להנציח מציאות בה אףמקבלת המזונות אינה יכולה לשקם חייה מבחינה מקצועית וזוגית.

במקרה דנן דובר על זוג נשוי שחי זמן רב בנפרד. הבעל ביקש להפחית אתהמזונות לאישתו, היות והיא עובדת ויש לנכות את מעשה ידיה. כמו כן, נולדו לוילדים וכן חל פיחות במשכורתו. ביהמ"ש קיבל את תביעתו והסביר כי מחד, פסיקתמזונות אישה לטווח הקצר מעניקה מזור, מענה קיומי. מנגד, פסיקת מזונותבמקרה של פירוד רב שנים, מנציחה מציאות בה אף מקבלת המזונות אינה יכולהלשקם חייה. ביהמ"ש קבע כי ראוי לפסוק קצבה חודשית, בגין הפרשי יכולתהשתכרות או נכסי קריירה, אך זו בהכרח, תהיה נמוכה מגובה מזונות אישה, היותואין היא מטילה על האישה מגבלות. משכך, הפחית ביהמ"ש את סכום קצבתה ב-1000 ש"חבחודש כך שתעמוד על 5100 ש"ח.

 

עוד פרטים על הכותבת: אירית רייכמן

מקרה של תשלום חד-פעמי

ב 10.5.09, בתמ"ש 6990/07, תבעה אישה את בעלה מזה 37 שנה במזונות ובנכסיקריירה. הבעל היה בעלי חברה, שנסגרה חודשים לאחר פתיחת ההליכים ביניהם.אחד מעובדיו פתח חברה באותו תחום עיסוק, שהבעל היה בה לעובד שכיר. השופטתאספרצה אלון מביהמ"ש לע"מ בקריות קבעה כי סגירת החברה והקמתה עם בעליםאחרים, אינה אלא לצורך רמיית האישה. בנוסף, לאור המוניטין והידע שצבר הבעלבשנות עיסוקו- עליו לתת לאשתו 30% משווי הערכת החברה והמוניטין. לאורהיחסים הגרועים בין הצדדים- יהיה זה תשלום חד פעמי בסך 170,000 ש"ח ולא 2,000ש"ח לחודש עבור 85 חודשים שהם הזמן שנותר עד יציאת הבעל לפנסיה.

המאמר התפרסם לראשונה באתר של עו"ד אירית רייכמן

אירית רייכמן - עו"ד ונטוריון - אירית רייכמן lawyer-r@zahav.net.il טל: 02-6541542 פקס: 02-6541544




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב