דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת מסלול קריירה והעדפות קריירה 

מאת    [ 24/02/2007 ]

מילים במאמר: 1215   [ נצפה 15105 פעמים ]

תכנון הקריירה בכל שלב בחיים נותן לאדם אפשרות להכין עצמו לשינויים, במיוחד בזמנים אלה בו הכל משתנה בקצב מהיר, מרחקים מתקצרים ומידע רב הופך להיות נגיש יותר.
בחירת מסלול קריירה ותכנון הקריירה נעשה באמצעות מיפוי תכונות אישיות, תחומי עניין ובדיקת החוזקות והחולשות אותן אנו מביאים למשרה שנבחר. כל אדם צריך לבחון מהו הדבר החשוב ביותר עבורו בקריירה, תחום עיסוק? תפקיד? שכר? ובהתאם לכך עליו להעמיד מטרות ויעדים במסלול הקריירה.
אבחון עצמי. אדם המעוניין בקריירה צריך לתכנן את עתידו בהתאם ליעדים ולמטרות שהציב לעצמו. עליו לערוך אבחון עצמי באמצעות ניתוח SWOT. מודל SWOT הוא מודל המתאים לחשיבה על אסטרטגיה לשיווק מוצר. S מייצג נקודות חוזק, W מייצג נקודות חולשה, O מייצג הזדמנויות, T מייצג איומים/אילוצים. כל אחד צריך להתייחס לעצמו כאל מוצר שצריך להתפתח בהתאם למתרחש בשוק. המודל עוזר לנו לבדוק את עצמנו כבעלי קריירה על חולשתנו ונקודת החוזק שלנו מול ההזדמנויות הנקרות לפנינו והאיומים העלולים לגרום לנו לקשיים ולפגיעה. ניתן להחיל את המודל בכל תחומי החיים.
ניתוח ה SWOT מאלץ אותנו להתמודד עם עצמנו ועם הדברים שסובבים אותנו ולא תמיד נעימים לנו. לעומת זאת, הערכה זו נותנת כלי ראשוני בידנו בדרך לקביעת יעדי הקריירה שלנו. ניתוח זה מאלץ אותנו להגדיר את עצמנו ואת הסביבה הקרובה שלנו. מהניתוח ניתן לדעת אלו תכונות עלולות להפריע במהלך הקריירה, וכדאי לשפרן.
התפתחות הקריירה מושפעת מגורמים אישיים כמו אישיות, ערכים, גיל ומצב משפחתי וגורמים המאפיינים את הארגון וסביבתו כמו סוג הארגון, תחום פעילותו, הזדמנויות ויחסי עבודה. צריך לבדוק היטב מהם הכוחות המניעים אותנו בבחירת הדרך.
יש לבחון ולבדוק מה אנו מחפשים.
האם חשוב לנו בטחון תעסוקתי, קריירה מובטחת ועתיד שקט ?
האם הכיוון שלנו הוא יצירתי וחדשני ואנו מחפשים הקמת עסק עצמאי או פיתוח מוצר באופן עצמאי -
מהי עמדתנו לגבי מגבלות של נהלים, לוח זמנים, דרכי פעולה ?
האם נרצה בתפקיד של ניהול. מנהיגות והובלת צוות, מעורבות בקבלת החלטות ובמדיניות החברה בה נעבוד -
האם יש לנו מקצוע או התמחות ספציפית, בהם אנו מעוניינים לעסוק ?
האם המניע שלנו הוא עזרה לזולת, דגש על יחסים בין אישיים ופעולות למען החברה או ערכים חברתיים שיהוו בסיס לבחירת מסלול הקריירה ?
האם התמודדות עם אתגרים, קשיים ופתרון בעיות חייבים להיות בבסיס פעולותינו ?
מהו סגנון החיים - שילוב בין קריירה לחיים אישיים. מידת החשיבות של צרכי האדם ומשפחתו מול השקעה בקריירה.
האם רצוננו בעבודה פיזית, ישיבה במשרד, עבודה עם ניידות או עבודה מהבית ?
לצורך מענה על שאלות אלה ניתן לבצע בדיקת עוגני קריירה אישיים (אדגר שיין 78/96) ו לשקף שניים מהכוחות החזקים ביותר המניעים אותנו.
מכיוון שנושא הקריירה הוא אינדיבידואלי וכל אחד מרגיש לגביו תחושות שונות ש להתייחס להעדפות אישיות ולדרך מחשבה בקשר לקריירה האישית.
שלב האבחון העצמי מאפשר לנו ללמוד על עצמנו ולהסיק שכדי לתכנן קריירה עלינו לדעת מהן נטיות ליבנו, במה אנחנו חזקים ובמה אנו חלשים. מה מתרחש סביבנו, בסביבת הארגון בו אנו עובדים, מה נדרש מאתנו כעובדים או כמנהלים. מצבנו המשפחתי והאילוצים האישיים גם הם משפיעים על בחירת הקריירה שלנו. עלינו לקחת בחשבון גם מהו מצב הקריירה של בן הזוג. כמו כן, יש להתייחס לאילוצים סביבתיים כמו מצב כלכלי, פוליטי-ביטחוני.
חשוב לתכנן את מהלך הקריירה ולכוון אותה בעקבות האבחון העצמי והמטרות בחיים. האישיות שלנו, מחשבותינו ורצונותינו מובילות אותנו למקום בו אנו רוצים להיות. בהתאם לכך, יש לבנות תוכנית פעולה. בסיס תוכנית הפעולה הוא הגדרת מטרות בכל תחומי החיים. לימודים, עבודה וכספים, תחום אישי ומשפחה ותחומים אחרים. כל אדם יציב את מטרותיו האישיות. תוכנית פעולה באה לארגן את מלאי המטרות לפי סדר עדיפות אישי אשר תבוא לאזן בין המרכיבים השונים של אישיותנו והאילוצים שסביבנו ביחס למטרותינו בחיים ובקריירה. תוכנית פעולה תמקד אותנו לכיוון ביצוע המטרות והיעדים.
אדם המחליט על מסלול הקריירה מועדף אמור לשווק את עצמו על מנת להיות אטרקטיבי בשוק העבודה המוצף מועמדים בעלי כישורים שונים. האדם צריך להתייחס אל עצמו כמוצר.
שיווק עצמי באמצעות מודל ארבעת ה- P של מקארת'י:
1. Product מוצר. אנו מתייחסים אל עצמנו כמוצר ובודקים מהו היתרון היחסי שלנו ביחס לשוק העבודה. מהן נקודות החוזק שלנו שיגבירו את הסיכויים שלנו בתחרות על משרה.
2. Price מחיר. אם יש לנו יכולת להציע כישורים מיוחדים וידע בעל ערך למקום העבודה יש מקום שנדרוש מחיר ראוי עבור כישורנו. ניתן להיכנס למשא ומתן לגבי גובה השכר ולהגיע לרמה אשר תהיה מקובלת עלינו כעובדים ועל המעביד.
3. Place מקום. מיקום גיאוגרפי של מקום העבודה והמרחק שלו ממקום המגורים. הזמן שאנו נבלה בנסיעות או ב"פקקים" הוא גורם מאד משמעותי שיש לקחת בחשבון בהחלטה לגבי מקום העבודה. כך גם לגבי מקרה שהמעביד מעתיק את מקום המשרד לעיר אחרת, כאן צריך לשקול מחדש את התאמת המקום הגיאוגרפי לצרכים האישיים.
4. Promotion קידום מכירות. קידום אישי ויחסי ציבור. לערוך מחקרי שוק ולחפש נתונים על משרות וארגונים המעניינים אותנו, גם כאן מערכת קשרים יכולה לסייע. ככל שיש יותר קשרים כך יש גישה למידע בדבר הזדמנויות תעסוקה.
קורות חיים. לאחר שאנו יודעים לאילו משרות אנו רוצים לפנות עלינו ליצור את הקשר הראשוני. הדבר מתבצע באמצעות משלוח קורות חיים המהווים את כרטיס הביקור הראשוני. קורות החיים מהווים כלי מיוני ראשון בידי המעסיק המחפש מועמד למשרה אצלו בארגון. הזמנה לראיון מצביעה על כך שעברנו את המיון הראשון. קורות החיים יכתבו בצורה תמציתית ובאופן שימשוך את הממיין הראשוני להזמין את המועמד למשרה לראיון ראשון יש להבליט ולכלול בקורות חיים מידע רלוונטי.
ראיון עבודה. תהליך נפוץ למיון עובדים. בראיון יכולים שני הצדדים להתרשם אחד מהשני לגבי הופעה, אופן התבטאות מילולית ושפת גוף. ראיון עבודה כרוך במתחים ולחץ ובשעת הראיון עלולות להיות הפרעות בסביבה. רצוי מאד להגיע בזמן לראיון, אפילו מספר דקות קודם. לבוש והופעה מתאימים לאופי המשרה אך לא אלגנטיים מדי או צעקנים מדי.
ניתן להתכונן לראיון על מנת להפחית לחצים. ניתן להתכונן לשאלות שיש סיכוי סביר שהמועמד יישאל עליהן, לקבל מידע על הארגון ועל המראיין, חשוב לשלוט בשפת הגוף ולא לתת ללחץ לשתק את הגוף אלא לעצור ולנסות להירגע.
מלבד כישורים מקצועים, מעסיקים מחפשים תכונות וכישורים נוספים. הסתגלות מהירה לשינויים, הבנת דרישות המשרה והתאמה לארגון, ניסיון קודם בתפקיד דומה, אנשים גמישים היכולים להוביל שינויים, בעלי תכונות מנהיגות ויכולת עבודה עם מגוון רחב של עובדים.
כלים אלה לשיווק עצמי משמשים בבחירת מסלול קריירה ראשוני. אך, הם יכולים לשמש במצב של רצון בשינוי קריירה נוכחית. במקרים של אי שביעות רצון ממקום עבודה, נטייה להחליף מקצוע, מעבר מעבודה בשכר לפתיחת עסק עצמאי.

אחד הדברים החשובים ביחס לקריירה הוא שקריירה אינה רק נסיקה כלפי מעלה לתפקיד בכיר הנושא בחובו גם שכר גבוה, אלא קריירה היא דרך שמציעה מגוון של אפשרויות לקידום ופיתוח עצמי. קריירה היא בחירה אישית המתוכננת על ידנו ולנו הכוח לשנותה. בעזרת אבחון והתבוננות פנימה אל הרצונות והתחושות ביחס לקריירה ניתן למצוא את האפשרות המתאימה ביותר. גם בעולם במשתנה במהירות מסחררת ניתנת לנו האפשרות לעצור לרגע לבדוק מה מתאים לנו ומה השתנה לגבינו ולהמשיך הלאה למקום המתאים לנו ביותר אשר שם נרגיש סיפוק ונחווה הצלחה.
העולם המשתנה המשפיע על הקריירות אינו משפיע על הארגונים כולם באותה מידה. יש ארגונים מודרניים בתחום ההיי-טק וארגונים אחרים שהפכו גלובליים שפיתוח העובד חשוב להם והם מוכנים לעזור לעובד בפיתוח הקריירה שלו, דבר המקל עליו לפנות לכיוונים הרצויים לו. אך צריך לזכור שישנם ארגונים רבים בארץ שעדיין מתייחסים לעובדים באופן המסורתי. ארגונים אלה מתייחסים לעובדים כ"מכונות" והתפתחות אישית של העובד אינה חשובה או רצויה להם. במקרה כזה קשה מאד לעובד להתפתח ולהגיע להחלטות בנושא הפיתוח האישי. בחירות והעדפות הקריירה הן בידינו אנו אך תמיכת הארגון בו אנו עובדים או מתכוונים לעבוד בקריירה ופיתוח עצמי חשובה מאד ועל מנת להצליח בהמשך פיתוח עצמי בארגונים מסוג זה צריכה להיות לעובדים נחישות גדולה ורצון עז להצלחה.
רשימה ביבליוגרפית
1. Arnold,J. (1997), Managing Careers into the 21st Century, PCP Publications, London.
2. Mullins,L.J (1996),"The Nature of Learning" pp.344-375, Management and Organisational Behavior, 5th Edition, Essex, Prentice-Hall
חגית גלטנר
בעלת תואר ראשון במינהל עסקים התמחות במימון
20 שנות ותק כמנהלת חשבונות בכירה.
עוסקת בכתיבה יצירתית ועריכת מצגות.
hagitgel@bezeqint.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב