דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחנו את עצמכם - האם אתם פוסט טראומטיים? 

מאת    [ 30/05/2010 ]

מילים במאמר: 872   [ נצפה 3062 פעמים ]

בחנו את עצמכם - האם אתם פוסט טראומטיים? / מאת יואב ברנזון

 

 

מיהו פוסט טראומטי?

 

אדם פוסט טראומטי הוא אדם שעבר אירוע נקודתי קשה מאוד (פיגוע, תאונה, אובדן, פציעה, אונס וכיו"ב) או תהליך קשה ופוגע (גירושין, קריסה כלכלית, פרידה, מחלה קשה וממושכת וכיו"ב).

 

כתוצאה מכך, תפיסת העולם שלו ונקודת המבט שלו על העולם השתנו ואינם טבעיים וגמישים כפי שהיו. במקום זאת, הוא פועל מתוך גישה נוקשית, חרדתית, מהוססת ומפוחדת.

 

 

 

מאפיינים

 

1) תגובות נוקשות - אדם פוסט טראומטי הוא אדם בעל תגובות נוקשות. הוא מגיב למצבים או לשינויים בצורה מהירה מדי, בצורה קיצונית, קשה ולעיתים אף היסטרית. הוא נוח להיעלב. הוא נוח להתפרץ ולפגוע. הוא מנתח כל מצב כמשבר ומגיב כאילו מדובר בעניין של חיים ומוות.

 

2) התעסקות בדברים טכניים - אדם פוסט טראומטי מנותק מהצד הרגשי שלו, ולכן עיקר עיסוקו הוא בדברים הטכניים. הוא נמנע מלדבר על רגשות, והוא אינו מאמין ברגשות או ביצירתיות. עיקר עיסוקו הוא בטכניקות, בדברים מיכניים או באמצעים טכניים, והוא תולה את תקוותו בפתרונות מעשיים בלבד, בלי לקחת בחשבון את הצד הרגשי והרוחני של החיים.

 

3) העדר אמונה - אדם פוסט טראומטי הוא אדם שהפסיק להאמין. הוא אינו מאמין בעצמו, באנשים ובכלל בחיים. הוא אינו אדם אופטימי אלא אדם שחי בתסריטים פסימיים.

 

4) בריחה מרגשות - אדם פוסט טראומטי הוא אדם לחוץ ועצבני מדי מכדי להתעסק ברגשות. רגשות הן מותרות עבורו, כי הוא חי בהישרדות ובקצב מהיר. אדם פוסט טראומטי הוא אדם שהופך להיות ציני, ריאלי או הגיוני מדי, והוא אינו מתיר לעצמו להתחבר גם לרגש שבו.

 

5) העדר תעוזה או ביטחון - אחד המאפיינים הבולטים של אדם פוסט טראומטי הוא העדר תעוזה או ביטחון. אדם פוסט טראומטי הוא אדם שלא מעיז לקחת סיכונים, פוחד לעשות דברים חדשים, פוחד לבצע שינויים, הוא חי בפחד מתמיד, סגור בתוך עצמו ונעול ומקובע בהרגלים המגוננים שלו.

 

6) אובדן הסקרנות - פוסט טראומטי מאבד את יצר הסקרנות הטבעי שלו ומאבד עניין אמיתי ועמוק בחיים. מרוב שהוא עסוק במצוקות שלו, הוא שוכח את החיים עצמם, כי הכל נראה לו דהוי ומשעמם ולגבי כל דבר הוא מאבד עניין מאוד מהר.

 

7) לחץ תמידי - פוסט טראומטי הוא אדם שחי כל הזמן בלחצים והוא אינו נינוח ורגוע אף פעם. אין לו זמן לשיחת חולין, אין לו זמן לבזבז, כל רגע הוא רגע של סבל או של מחשבה כפייתית או של תכנון כיצד ואיך לפעול. זהו אדם שמוצא מעט מאוד רגעים של שלווה.

 

8) מסקנות חפוזות ושליליות - לאדם פוסט טראומטי אין זמן לבחון מצבים. במקום זאת, הוא מגיב מאוד מהר משום שהוא חרדתי ולחוץ. אדם כזה בדרך כלל מגיע למסקנות שליליות על מצבים ואנשים מבלי לשקול ולראות את הדברים באור חיובי ואוהד. הנטייה שלו היא לפרש דברים בצורה שלילית ומיידית.

 

9) מלחמה תמידית בחיים - אדם פוסט טראומטי הוא אדם שחי במלחמה כל חייו. הוא לא רגוע, לא נח, לא אוהב, לא סולח, לא מתגמש ולא חומל. יש בו שנאה, קושי, מאבק ונטייה להתמודד עם כל דבר בכוח, באגרסיביות, באופן לא מקבל אלא בצורה מתריסה ומתנגדת.

 

10) חוסר גמישות (ראייה בשחור ולבן) - אדם פוסט טראומטי הוא אדם מאוד לא גמיש אלא נוקשה. הוא רואה את החיים בשחור ולבן, ומחמיץ את כל הגוונים והצבעוניות שבאמצע. מבחינתו החיים הם תמיד בחירה של "או או". הוא מתקשה להכיל ניגודים ולחבר בין קצוות בצורה מכילה ויצירתית.

 

11) חיפוש תמידי אחר הבטוח ביותר - פוסט טראומטי רואה כל בעיה או מכשול כסוף העולם וכהוכחה לסכנה חמורה ומיידית. הוא נוטה לברוח מסכנות ומאי בהירות ומנסה בכל כוחו להגיע למצבים בטוחים וודאיים לחלוטין, נטולים לחלוטין כל סיכון או אי וודאות.

 

 

וטיפ לסיום: ניתן לזהות בקלות אדם פוסט טראומטי לפי התגובות הקיצוניות שלו.  

 

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין, מגשר, מטפל אישי, יועץ זוגי ומנטור עסקי. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-20 השנים האחרונות. הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים - שיטה ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים. הוא כתב 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. הוא פרסם למעלה מ-1,800 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה. הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב