דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איינגאר יוגה - השיטה שלנו 

מאת    [ 22/02/2007 ]

מילים במאמר: 2053   [ נצפה 3264 פעמים ]

הרבה מאד תלמידים מגיעים ליוגה על מנת להיגאל מכאביהם. מטרת תרפיית היוגה, כפי שפותחה על ידי ב.ק.ס. איינגאר אינה רק גאולה מכאב אלא גם גאולה מסבל. גאולה זו אפשרית רק באמצעות טיפוח איכויות של חכמה , תודעה פילוסופית, ועמידות פנימית. כל אלה מתפתחים רק באמצעות עיבוד המינד. ישנן תרופות המטפלות בכאב אבל לא תרופות כנגד סבל. רק אדהיאטמה יוגה, חכמה, רגש דתי, ורוחניות יכולים לעזור כנגד הסבל. (בקאתה אופנישד מופיע המושג אדהיאטמיקה יוגה ומשמעותו היוגה של העצמי העמוק).
התכונה המרכזית של אדהיאטמה היא אוביקטיפיקציה של העצמי וכליו השונים- של הגוף, המינד, האינטליגנציה, החושים, המודעות, התודעה, הרגשות.
התהליך של אנאליזה עצמית וחקירה עצמית שהם תוצריה של האוביקטיפיקציה הם סימן ההיכר של שיטתנו.
ישנם 3 אספקטים עיקריים המייחדים את שיטתנו משיטות אחרות :

הראשון הוא המורכבות הטכנית המעורבות בתרגול שלנו.
ההתבוננות הקפדנית באספקטים הטכניים של אסנות מייחדת את מתרגלי איינגאר יוגה. יש החושבים שהשיטה מסובכת בגלל הפרטים הטכניים. אבל פרטים אלה אינם מסובכים אלא מורכבים.
באמצעותם ניתנת למתרגל גישה אל הגוף פנימה, אל מעבר לפריפריה השלדית שרירית שלו. פרטים טכניים אלה מאפשרים חדירה אל מעבר לגוף הפיזי והם מכוונים לכיוון הפסיכו-מנטאלי מתוך כוונה להגיע אל המינד. מטרה זו דורשת העמקה וחדירה, המושגים באמצעות מורכבות טכנית. ללא המורכבות הטכנית אין אפשרות להגיע לעידון וללא עידון אין יכולת להגשים את מטרתן של אסנות ופראנאיאמה.
בקצרה- המורכבות הטכנית עוזרת לחדור פנימה ולגעת בתכנים הפסיכו-פיזיים והמנטאליים של האסנות- תנוחות היוגה.תכנים אלה מתקיימים במישור התודעתי של התנוחה.
המורכבות הטכנית היא אצבע המצביעה לכיוון שער הכניסה פנימה . היא מרחיבה את הדרך ופותחת את התעלות כדי שנוכל להמשיך מהשכבה הפריפריאלית של הגוף הפיזי ונגלה את המינד המופנם. כל הדברים האלה קשורים ב"צ'יטה ווריטי נירודהה" - עיבוד התודעה, ריסון התודעה, עידון התודעה.

האספקט השני של איינגאר יוגה הוא רצף- sequencing של התנוחות.
החלק משיטות היוגה האחרות ניתן לעשות כל תנוחה לפני או אחרי כל תנוחה אחרת. ישנו אפילו הרעיון של תנוחה נגדית. תנוחה נגדית אינה יכולה להוות סכנה כשהתרגול גס, פריפריאלי. תנוחה נגדית עלולה להיות לא מועילה כשאסנות מבוצעות תוך מעורבות עמוקה ומורכבת. הן יכולות לחתור תחת ההתפתחות הפסיכו-מנטאלית של התנוחות שבוצעו לפניהן. שיטתנו עוסקת בעיבוד מנטאלי ולכן עלינו לטפל בסדר התנוחות.
רצף עוזר לנו להשיג חדירה עמוקה יותר, הוא גם עוזר לנו לחקור ולגלות את עצמנו. חשוב מכל, הרצף עוזר לנו בטיפוח והשגת מצב פסיכו-מנטאלי הרצוי ליוגה. הלך רוח יוגי הוא בהיר ושלוו, שקט, נשגב, מיושב דעת ופאסיבי.
אנחנו יכולים לשנות ולכוון את המינד שלנו באופן רצוני באמצעות רצף נכון.
הרצף עוזר לצבור ולקבץ את האפקטים של התנוחות. והתוצאה היא חוויה של מצב א-פרסונאלי טרנס-פרסונאלי. חוויה של שקט, איזון, בתוליות, טוהר ועידון.
אחרי תרגול, ניתנת לכל אדם ההזדמנות לחוות מצב שבו הוא נע אל מעבר לאישיותו החברתית וקרוב יותר למצבו המהותי.
הרצף הוא לא רק ביצוע תנוחה מסוימת אחרי תנוחה . ברצף, למען הדיוק, תנוחה מסוימת מבוצעת אחרי תנוחה רק כשהתנוחה מבוצעת באופן מאד מסוים, עם מורכבות טכנית מסוימת. אז מורגשת האפקטיביות.

האספקט השלישי החשוב באיינגאר יוגה הוא תזמון.
התזמון של תנוחה עוזר לאפקט של התנוחה לצמוח, להתפתח ולצוף. תזמון הוא כמו תקופת ההיריון.
אספקט התזמון מייצר סירקולציה ייחודית לתנוחה מסוימת. דבר זה חשוב מאד לאבולוציית התודעה ולשינוי מצב התודעה.
תזמון אינו רק תרגול עם טיימר. אסור לנו להפוך לעבדי הטיימר. מה הוא תזמון אם כך? תזמון הוא התזמון המטבולי באסנה. תזמון הוא משך הזמן בוא מבוצעת התנוחה מטבולית ותאית עם כל האינטראקציות הפנימיות.
כל שלוש האספקטים פעלים יחדיו ולא באפן מבודד. אינטגרציה של שלושתם היא הפלא הרביעי בשיטתנו.
חזרה לאספקט הטכני.
לכל תנוחה שלושה שלבים.
אופקארמה- התחלה
סטהיטי- מצב
אופסאמוהארה-סיכום
איך להיכנס לתנוחה, איך לעשות ולשמר את התנוחה ואיך לצאת מהתנוחה.
אופקארמה של תנוחה יוצרת התניה בגוף, במינד , באינטליגנציה, במודעות- להיכנס לתוך התנוחה.
הטכניקות של אסנות ניתנות לחלוקה לשלושה חלקים כמו שלוש השלבים של אסנה. טכניקה משמעה "איך לעשות" ברגע שנשאלת השאלה איך התשובה תלויה ב למה אתה עושה.
אפשר לעשות שירשאסנה בהתחלה של שיעור, או כאוריינטציה לכפיפות לאחור או כאוריינטציה לכפיפות קדימה או כהכנה לפראנאיאמה, כך שהתחלת הטכניקה של אסנה תלויה בלמה עושים את התנוחה. האם זה על מנת לייצר אנרגיה, או להרפות, לשיקום או ללמידה, לתרגול או לייצוב.
השלב השני של אסנה הוא סטהיטי- ומשמעו להישאר ולא לעשות. צריך להישאר באסנה ולא להמשיך רק לעשות ללא הרף. צריך להישאר בתנוחה ובשלב זה מתחילה התנוחה. הרגע שבו נכנסים לתנוחה אינו התנוחה הסופית, לוקח קצת זמן, כמה נשימות על מנת להגיע אל התנוחה הסופית. עד שמגיעים לתנוחה הסופית זה זמן האוריינטציה, אם עושים רק עם אוריינטציה עושים במקום אחד ומאבדים במאה מקומות אחרים. מה שנדרש עכשיו זה קורדינציה.
השלב השני של סטהיטי הוא כעבור איזה שהוא זמן. על כל חלק בגוף להיות בקואורדינציה עם כל שאר החלקים, עם המינד, עם המודעות,עם החישה, והתפיסה.
הפעילות נמשכת על מנת שקואורדינציה זו תופיע. התנוחה מתחילה כשישנה קואורדינציה שלמה בתנוחה. זהו האספקט הרפלקטיבי של אסנה. אין רפלקציה אם פני המים מופרעים. רפלקציה דורשת מצע נקי ויציב. אם הפעולות כל הזמן מזעזעות את התודעה, התודעה הופכת להיות כמו מים סוערים.
אספקט התזמון מתחיל כשנמצאים במצב הקואורדינטיבי. אם נרצה לפרט בנושא זה אז ניתן לדבר על הדינמיקה.עם הופעת ההנחייה להיכנס לתנוחה מתחילה הדינמיקה. לדוגמא בטאדאסנה - מכווננים את הקרסוליים, השוקיים, הברכיים, הירכיים ואז ממשיכים לגוף, לידיים, למרפקים. בכל מקום נוצרת תנועה באופן הנדרש. אפילו אחרי שכבר נמצאים בתנוחה נמצאים במצב של עשייה- מצב שהוא דינמיקה של הדינמיקה. כששוהים בתנוחה מגיעים למצב של הדינמיקה של הסטאטיות. גם במצב של סטאטיות ישנה תמיד תנועה פנימית. כל עוד נושם האדם ישנה תנועה פנימית.
אז איך אפשר להיות סטאטי? צריך ללמוד איך התנועה הפנימית ממשיכה להתקיים ובו בזמן לשמר תנוחה יציבה. אז התנועה היא ליציבות. ישנה תנועה תמידית עם כל שאיפה וכל נשיפה אבל על התנועה להתקיים באופן כזה שהגוף יוחזק, שהתנוחה תוחזק והמינד יוחזק במצב של יציבות. לדוגמא- גם שהתמונה בסרט היא ללא תנועה הפריימים
ממשיכים לנוע. כך גם באסנה, התנוחה הגיעה למצב עשוי- גמור אבל התנועה הפנימית ממשיכה להתקיים. התאים נעים אבל אבל הם צריכים לעשות זאת באופן אחר. לא צריכה להיות כל תנודתיות בטריקונאסנה.זו היא הדינמיקה שבתנוחה. ייתכן שהיא נעשית בשביל מה שנקרא ל"תרגל כדי ללמוד" , "לתרגל כדי לייצב-לבסס" או "לתרגל כדי להבשיל".
אם עושים כדי ללמוד אפשר להתאמץ ולהזיע. אספקט "התרגול כדי ללמוד" חשוב אם רוצים להתקדם. מותר להיות אקשנהוליק actionholic כשמתרגלים בשביל ללמוד.
אחר כך צריך לתרגל על מנת לבסס.
מה היא התבססות? מובן מאליו שמשמעות ההתבססות היא לא להמשיך הלאה.
התבססות בתנוחה היא מצב שבו צריך למדוד כמה מאמץ הושקע בביצוע התנוחה באפן שבו המידות הגיאומטריות הפנימיות והחיצוניות אינן מופרעות. כך שאם מדובר בטריקונאסנה ,אם קצות האצבעות נוגעות ברצפה אל תורידו את כל כף היד למטה.
על מנת להבין התבססות צריך לראות בעיני רוחכם את המתמטיקה של הדבר. כמה מאמץ הושקע, והאם אפשר להפחית במאמץ ועדיין לעשות את אותה התנוחה. במילים אחרות, האם אפשר לעשות את אותה התנוחה בפחות מאמץ. זה מוביל לבשלות. לא מגיעים למישור הבשלות אם כל הזמן רק לומדים. כל הזמן ישנן עליות וירידות התלויות במצב הבריאות. כל הזמן יש תנודות. אין יציבות. על מנת להבשיל צריך להגיע למישור יציב.
מה היא בשלות?
בשלות היא מיומנות בקואורדינציה. מה שאומר שניתן לשמר תנוחה קואורדינטיבית ביתר קלות ונוחות. ולכן תרגול לבשלות אפשרי רק אם ישנה יציבות .
דבר זה מוביל אותנו למתמטיקה של מאמץ ואפקט. האם מושג אותו אפקט בגיאומטריה הפנימית והחיצונית בפחות מאמץ? רק כך מגיעים לבשלות בתנוחה. ואז מגיעה המיומנות- skill.
מה היא מיומנות? מיומנות היא היכולת לעשות את אותו הדבר בפחות מאמץ.

"לעשות רע בנסיבות הגרועות ביותר זה הכי טוב. לעשות הכי טוב בנסיבות הכי טובות זה לא הכי טוב."

פטנגלי הצביע על האספקט החשוב של פראיאטנה-( שימור המאמץ )סאיטיליה ?רפיון; כשנמצאים ב "מצב" של אסנה.
(Prayatna saithilya ananta samapattiibhyam -שלמות בתנוחה מושגת כאשר המאמץ לבצע אותה הופך להיות חסר מאמץ, והיש האינסופי הפנימי מושג)
במילים פשוטות כל תנוחה היא שאוואסנה.
גורוג'י אמר שאסנה או כל תרגול של אספקטים אחרים ביוגה הוא למען צ'יטה פראשאדאן. רק כשנמצאים במצב זה תתאפשר רפלקציה. בכל האסנות צריך לשאוף להיות במצב פעולה הרפלקטיבי של שאוואסנה.
מהי אותה פעולה שבה המאמץ הופך להיות חסר מאמץ? זוהי סימולטאניות של פעולה ורפלקציה. אנחנו לא יכולים להיות רפלקטיבים כאשר אנחנו פועלים, וכשאנחנו רפלקטיבים אנחנו לא פועלים. וכאן אנחנו חוזרים לדינמיקה שבסטטיות רק אז ניתן להיות רפלקטיבים בעודינו פועלים. אנחנו צריכים לפתח את היכולת לתאם פעולה עם תפישה-חישה על מנת שנוכל להיות רפלקטיבים בזמן שאנחנו פועלים.
בואו ננתח את המילה פעולה. הרי ללא פעולה אי אפשר לבצע תנוחה.
שלושה אספקטים לכל "פעולה". עשייה doing, אי עשייה non-doing, והתרה של עשייה un-doing. אספקט העשייה קל להבנה אבל הוא חייב להיות מלווה באי עשיה- אתם חייבים להבין את הטכניקות של אי העשייה. יחד עם זה, בזמן ביצוע תנוחה כ"כ הרבה דברים מתרחשים בו זמנית ואותם דברים דורשים התרה של עשייה.
התחלה של תנוחה- כניסה לתנוחה, שהייה בתנוחה וסיום התנוחה הם עשייה, אי עשייה והתרה של עשייה בהתאמה. כשמבצעים אסנה באינטנסיביות זו התעמלות. תנוחות היוגה אינן התעמלות. אסנה היא מצב שמתרחש אחרי ההתעמלות. לכל תנוחה יש את הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה שלה, וצריך לשהות במצב זה למשך זמן מסויים.
הפעולות בתוך האסנות הן מסוגים שונים; פעולה, התרה של פעולה, אי פעולה, פעולה נגדית, פעולה משלימה, פעולה מתווספת, ותגובה לפעולה- ריאקציה הן כולם פעולות. התפישה והרגישות מתחדדים כשמתחילים לחקור את זה. התנוחה לא תשתפר אלא אם תשתפר התפישה, צריך להיות רגישים במה שעושים, מה קורה ומה לא צריך לקרות.

ועכשיו אנחנו מגיעים לאספקט חשוב נוסף של איינגאר יוגה. ישנם אנשים הממתגים את היוגה שלנו כהאתא יוגה והם מתכונים לכך שזו יוגה פיזית.
כהנחה מוקדמת, עלינו להבין שראג'ה יוגה והאתא יוגה הן דומות בלי האתא יוגה אין ראג'ה יוגה ובלי ראג'ה יוגה אין האתה יוגה.( ציטוט מההאתה יוגה פרדיפיקה).המאפיינים החשובים של ההאתא יוגה הם השאט קריאס - דהאוטי, נטי, קאפאלאבהטי,טראטקה, בהסטריקה. ללא מאפיינים אלה אין האתא יוגה. בנדות, קריות, מודרות, שאט צ'אקראס, אידה, פינגלה הם כולם קונספטים של האתא יוגה. האם אנחנו מתרגלים אותם? לא. אם כך, המאפינים העיקריים של האתא יוגה אינם אלמנטים בתרגול שלנו.
השאלה הבאה שעולה היא מה היא ראג'ה יוגה? אומרים שהיוגה של פאטנג'אלי היא ראג'ה יוגה. משמעות ראג'ה יוגה היא ריסון מנטאלי, התפתחות מנטאלית שבה כל העקרונות כגון אהימסה, סאטיה, אסטיה וכו... מתורגלים. ראג'ה יוגה היא תרבות, עיבוד המינד ההכרחי לאבהיאסה-תרגול וואיראגיה-וויתור.
אם מתרבתים את המינד באסנה, אז זו היא ראג'ה יוגה. לא עושים וויפריטה דנדאסנה בשביל עצם הזנב, עושים אותה עבור המינד. כשמתרגלים על מנת לעבד את המינד זו היא ראג'ה יוגה.
אז השאלה היא: האם אנחנו עושים האתא יוגה או לא? התשובה היא חד משמעית לא.
יש בשיטתנו אספקטים מסוימים של האתא יוגה כגון בנדות, מודרות ושאט צ'אקראס.
הגישה לצ'אקרות חשובה כי בלעדיהן אי אפשר לתרבת את המינד.
באופן ברור אסנות ופראנאיאמות עובדות על הצ'אקרות.
בלי האתא יוגה אין ראג'ה יוגה ובלי ראג'ה יוגה אין האתא יוגה ועכשיו אנחנו מגיעים לשאלה האחרונה שמעמידה אותנו עם הגב אל הקיר- היוגה שלכם היא פיזית. איזו תשובה יש לכם?
השאלה שנשאל היא מה הוא פיזי? התשובה היא מאד פשוטה. מה שנעשה עבור הגוף הוא פיזי. מה שנעשה באמצעות הגוף הוא לא בהכרח פיזי.
מה היא עשייה מנטאלית? לא כל דבר הנעשה באמצעות המינד הוא מנטאלי. מה שנעשה עבור המינד הוא מנטאלי. גם אם עושים משהו עם הגוף עבור המינד זהו תרגול מנטאלי.
הניאו וודנטים אומרים "המדע שלנו הוא מדע רוחני" וכאן מתעוררת השאלה מה הוא "רוחני". זהו משהו הנעשה עבור הרוח. הם יתווכחו ויגידו -מה שאתם עושים הוא פיזי כי המבצע הוא הגוף, אבל מה שאנחנו עושים הוא רוחני. אפשר להסיק מכך שהרוח מתרגלת!! זה בלתי אפשרי. הרוח אינה פועלת. לרוח אין חושים אבל היא המצע של כל החושים. לרוח אין ידיים, רגליים או מוח. הרוח אינה עושה דבר. אם התרגול שלנו הוא פיזי כי הוא נעשה על ידי הגוף והתרגול שלהם רוחני כי הוא נעשה על ידי הרוח, אבל הרוח אינה מתרגלת.
מובן מאליו שרוחני הוא מה שנעשה עבור הרוח. גם לוגיקה זו אינה תקפה. למה נדרש לעשות דבר מה למען משהו. אני עושה משהו למענך כי אתה דורש את זה. הרוח אינה דורשת דבר, כי היא מספיקה לעצמה. הרוח אינה זקוקה לאוכל, מים, פעילות, מנוחה. היא אינה זקוקה לדבר. אם שום דבר אינו נדרש עבור הרוח אז מה אתם עושים למענה?
תרגול רוחני אינו דבר מה הנעשה עבור הרוח, הרוח אינה דורשת דבר. כי היא חלקיק של ההוויה הקוסמית. אין דבר כזה תרגול רוחני. ולכן עליכם לענות לשאלות כאלה אם שאלות נגדיות.
לסיכום, האם אנחנו מתרגלים האתא יוגה? לא. אנחנו לא מתרגלים האתא יוגה. אנחנו מתרגלים פטאנג'אלה יוגה, אשטנגה יוגה וכל מה שבמהותו הפנימית הוא חלק מזה.
אנחנו כמו ילדי גן ילדים בתוך היוגה. האופציה להתמחות בתור ילדים היא לא אופציה. התרגול שלנו צריך להיות כוללני, בעל תובנה ושלם. אנחנו צריכים לבנות את היסודות שלנו באמצעות האתא יוגה, ראג'ה יוגה, מנטרה יוגה, לאיה יוגה, קארמה יוגה, ג'נאנה יוגה ובהקטי יוגה. זו משמעות הדהיאנה יוגה. אם מנתחים את הסוטרות בשיטתו של פטנג'אלי אפשר לראות שיש שם בהקטי יוגה, ג'נאנה יוגה, קארמה יוגה.

מתוך הרצאתו של פרשאנט איינגאר ביום הולדתו ה-80 של אביו, ב.ק.ס.איינגאר.
המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים.

יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב