דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגדרת החוק למעשה מגונה - שאלות ותשובות 

מאת    [ 25/05/2010 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 2571 פעמים ]

האם מקלחת של הורים עם ילדיהם הרכים נחשבת למעשה מגונה? שאלה זו התעוררה בעקבות ידיעה שפורסמה ב YNET על כך שמשטרת מרחב דן עצרה אב בן 38 בחשד למעשים מגונים בבתו, לאחר שהתגלה שהוא נוהג לבצע מחלקות משותפות עם ביתו.

שופטת בית משפט השלום יעל פרדלסקי, הורתה להאריך את מעצרו של אבי המשפחה, בהסבירה כי "קיים יסוד סביר לחשד שהחשוד ביצע מעשה מגונה בקטין בן משפחה". יש לציין כי במשטרה חושדים כי האב גם נגע בגופה של בתו במהלך המקלחות. האב, מצידו, טען כי מדובר במקלחות תמימות לחלוטין, בהן נטלה חלק גם אשתו. האשה אף היא הגנה על בעלה, וסיפרה כי לא מדובר במעשה חריג במשפחה. סנגורו של האב אמר לבית המשפט כי מדובר באדם נורמטיבי, שעובד במשרד רואי חשבון ונטול עבר פלילי.

המקרה המדובר מעורר שאלות רבות על ההבדל בין יחסי קירבה תמימים בין הורים לילדיהם, לבין מעשים בעלי אופי מיני – שמשמעותם היא פלילית.

מהו מעשה מגונה?

על פי סעיף 348(ו) לחוק העונשין מעשה מגונה הנו מעשה שנעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. החוק אינו קובע הגדרה מפורשת ו/או רשימה של פעולות שתיחשבנה כבזויות במובן המיני .ניתן להסיק  מכך כי כל פעולה שתיעשה ע"י אדם  שמטרתה גירוי מיני, סיפוק מיני או ביזוי מיני, די בכך כדי שתיחשב כפעולה אסורה עפ"י חוק ותוגדר מעשה מגונה. חשוב לציין  ולהדגיש כי רק אם מטרת הפעולה/המעשה הייתה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים, ניתן יהיה להרשיע אדם בעבירה של מעשה מגונה.

למאמרים נוספים: עו"ד לעבירות מין



כיצד  ניתן לדעת האם המקלחת המשותפת נעשתה על רקע מיני?

המעשה "האסור" ייבחן על רקע טיבו של המעשה, ההקשר בו בוצע וכלל נסיבות המקרה. בע"פ 5757/00 בעניין פלוני נגד מד"י, קבע בית המשפט כי: "מחשבותיו וכוונותיו של נאשם נלמדות בדרך של הסקת מסקנות מן העובדות שהוכחו, תוך בחינתן במאזני סבירות והגיון".

כל מקרה ייבחן לגופו ועפ"י נסיבותיו. גורמים רבים צריכים להילקח בחשבון עובר להרשעת אדם במעשה מגונה.


האם מקלחת משותפת בלבד ללא נגיעות, תיחשב למעשה מגונה?

התשובה לשאלה זו הינה מורכבת. אם מדובר במקלחת ללא נגיעות, אך מאידך המקלחת המשותפת נעשתה בשל העובדה כי הדבר גורם לסיפוק מיני, גירוי מיני או ביזוי מיני הרי שהדבר ייחשב למעשה אסור ולמעשה מגונה. כמובן שכשהדבר נעשה בין שני מבוגרים, הבריאים בנפשם, בהסכמה וללא לחץ או כל סיבה לא חוקית אחרת, הרי שהדבר מותר ואינו נחשב לעבירה. יחד עם זאת, כשאדם מבוגר מתקלח עם קטין והדבר גורם לו לגירוי ו/או סיפוק מיני, הרי שהדבר אסור בתכלית האיסור ונחשב לעבירת מעשה מגונה.

אולם, יש גם לבדוק נסיבות המקרה ולבחון האם הדבר נעשה לשם מטרה מינית. בתפ"ח 1086/08 קבע בית המשפט : "…לפיכך, גם אם אין ראיה להורדת תחתוניו והצגת איבר מינו לב.ג., עדיין על-פי הודאתו, הוא גבר מבוגר הנכנס לאמבטיה יחד עם ילדה בת 10, כמעט עירום, והמשמעות היא אחת, שיש לראות בכך מעשה מגונה". יש לציין כי במקרה הנ"ל היה מדובר בכתב אישום שייחס לנאשם עבירות מין נוספות מלבד נושא האמבטיה המשותפת עם הקטינה (אחותה הקטינה של אשתו).

האם יש חשיבות לעובדה כי המבוגר לא היה ערום לחלוטין?

אין חשיבות לכך כלל, שכן די בכך שהשהייה המשותפת באמבטיה עם הקטינה מטרתה הייתה מינית.

האם קרות המקרה בתוך המשפחה מפחית מחומרתו?

בע"פ 2353/08 ציין בית המשפט כי: "…מעשיו של המערער נעשו במסגרת התא המשפחתי, תוך שהוא מנצל את מרותו … ומנצל את סמכותו ההורית כלפי בנותיו חסרות הישע. גילוי עריות – ברצף שבין אירוע חד-פעמי לעומת אירועים הנמשכים משך שנים וברצף שבין ליטוף אזורים אינטימיים ועד לקיום יחסי מין מלאים – הינה חוויה טראומתית המהדהדת משך כל חייה של הקורבן ומשפיעה על התפתחותה והתבגרותה. עוצמת הפגיעה אף מוגברת בהשוואה לפגיעה מינית אחרת, דווקא בשל חווית הבגידה מצד האדם הקרוב והנוכח ביותר בחייה של הילדה הנפגעת (ראו צביה זליגמן "מבוא לגילוי עריות: אין אמת, ואין חסד ואין רחמים" הסוד ושברו 15, 25-17). נוכח הפגיעה הקשה בקורבן, עבירות המין במשפחה נתפסות, ולא בכדי, מהעבירות החמורות בחוק העונשין…"

האם גיל הילד בעל משמעות לשם הגדרת "אמבטיה משותפת" כעבירת מעשה מגונה?

כפי שצוין לעיל כל מקרה ייבחן לגופו לאור נסיבותיו, בדרך של מאזני סבירות והיגיון. רובה המכריע של הפסיקה עוסק בכתבי אישום שהכילו עבירות מין שונות ונוספות מלבד פעולת המקלחת המשותפת.

טרם נתקלנו בכתב אישום המייחס עבירת מעשה מגונה בגין אירוע חד פעמי, למשל, של מקלחת משותפת של בגיר וקטין.

ניתן לציין כי כאשר הקטין הגיע לשלב בו מגלה הוא סימני בגרות/התפתחות מינית, בית המשפט עשוי להרשיע מבוגר בעבירת מעשה מגונה.

להזכירכם, בית המשפט הנכבד קבע בתפ"ח 1086/08, כי גבר מבוגר הנכנס לאמבטיה יחד עם ילדה בת 10, כמעט עירום, המשמעות היא שיש לראות בכך מעשה מגונה. (אדגיש כי באותו מקרה היה רצף של עבירות מין שונות, כך שהדבר "תרם" להליך הסקת המסקנות ע"י בית המשפט בהקשר של אותה מקלחת משותפת והגדרתה כמעשה מגונה).

המאמר התפרסם לראשונה באתר של משרד עו"ד פלילי שביט קנטור

משרד עורכי דין (פלילי) שביט & קנטור, מביא עמו ניסיון רב שנים ומומחיות בתחום הפלילי וכן בתחום התעבורה, ידע וניסיון המקנים יתרון רב ללקוחות המשרד. לפרטים נוספים ויצירת קשר: עו"ד פלילי שביט-קנטור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב