דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היתרון הגדול בשוק יורד: הרווחים הרבה יותר מהירים וגדולים! 

מאת    [ 23/05/2010 ]

מילים במאמר: 997   [ נצפה 2280 פעמים ]

ביום ראשון האחרון (16/5/2010) פרסמתי סקירה מיוחדת כדי להזהיר את הקוראים שלי מפני הסכנה הגדולה. מי שפעל בימים האחרונים כבר יכול היה לראות תוצאות ראשונות. היתרון הגדול בשוק יורד הוא שהרווחים במכשירי השורט הם מהירים וגדולים הרבה יותר.
כל מי שיביט בגרפים בטווחים הארוכים, יוכל בקלות לראות שמגמות של ירידות הן הרבה יותר מהירות וחדות. ההסבר לכך מאד פשוט: פחד הוא רגש הרבה יותר חזק ודומיננטי מתאווה. בעוד שבשוק עולה המשקיעים תופסים ביטחון לאט יחסית כשהם רוכשים מניות (כמו זברה מפוחדת שמתקרבת לשדה ללחך עשב, כשכל דבר מקפיץ אותה), בעת משבר הציבור פשוט נמלט על נפשו מבלי לבחון את המחיר ומבלי להסתכל אחורה. מבחינתנו, כמשקיעים מתוחכמים יותר, ברגע שזיהינו את המגמה, הרי שאין זה משנה אם היא עולה או יורדת. מכשירי השורט מאפשרים לנו להרוויח כסף בשוק יורד בדיוק כמו בשוק עולה. ההבדל הגדול - בשוק יורד מרוויחים הרבה יותר מהר והרבה יותר כסף.

מה אתם, הייתם עושים ?

נניח לרגע שהייתם מנהלי השקעות בבית ההשקעות הגדול במדינה והייתם מבינים שבוע לפני כולם שהולכת להתרחש מפולת גדולה בבורסה. נשאלת השאלה: מה אתם, הייתם עושים ?  

בהנחה שאתם מאמינים להערכה הזו, מה באמת הייתם עושים - מוכרים את המניות - אין סיכוי שתצליחו למכור יותר מכמה אחוזים בודדים מרכיב המניות מבלי לייצר מפולת בעצמכם בזמן כל כך קצר. קונים שורטים - בהיקפים הללו, התוצאה תהיה זהה (הגוף שמוכר לכם את תעודות השורט יתכסה על ידי מכירה בחסר של ניירות ערך ויפיל את השוק). ממתינים ומוכרים בזמן המפולת - זה יהיה מאוחר מידי ויראה רע. מתפללים שלא תהיה מפולת בסופו של דבר - זה דווקא יכול לעבוד.

הפתרון היחידי שמתאים כשמסתכלים על טובת כלל המשקיעים בישראל הוא: לחנך את הציבור להשקיע לטווח ארוך וזה בדיוק מה שעושים בתי ההשקעות הגדולים. על מנת למנוע פאניקה, הם תמיד יטענו שצריך להסתכל על ההשקעה לאורך זמן. לבתי ההשקעות הגדולים יש תמיד אינטרס לומר לכם שבטווח הארוך השוק עולה ולמען האמת בטווחים הארוכים באמת, זה אפילו נכון. אבל הסיבה האמיתית להצהרות הללו, היא שאין להם ממש אפשרות אחרת. בסופו של דבר, רוב הציבור בישראל מנוהל אצל מספר גופים גדולים, שלכל אחד מהם השפעה גדולה מידי על השוק. אפילו אם הם אלופי העולם, אף אחד מהם לא יכול לברוח מהשוק שבוע לפני מפולת גם אילו היה יודע בוודאות שהיא תתרחש.

אבל, האינטרס של המשקיע הפרטי לא תמיד תואם את האינטרס של הגופים הגדולים. את המשקיע הפרטי פחות מעניין טובת הכלל ויותר מעניין טובתו האישית: לברוח מהמפולת בהתחלה ולחזור מתישהו בהמשך, גם אם הסיכון הוא החמצת המשך העליות.

אבל מספיק עם הדיבורים. בואו ניגש לת'כלס. תחת ההנחה שלנו שבינתיים הירידות יימשכו, בואו נראה איך אפשר לעשות מזה כסף ?

ראשית בואו ננתח את המצב: זרימה גדולה של כספים עומדת בפתח - פדיונות גדולים צפויים מקרנות הנאמנות המתמחות במניות, אג"ח קונצרני וקרנות מעורבות. הקרנות הללו מחזיקות בכל סוגי הניירות. עד כה, ייתכן שלא הרגשתם בנזק הגדול שכבר נגרם מאחר והקרנות הללו החזיקו בהרבה מאד מזומן. כאשר המשקיעים פדו את הקרנות, הרי שהקרנות לא היו צריכות למכור הרבה סחורה בשוק, אלא החזירו את המזומן. כל זה היה נכון עד שהמזומן נגמר ותחת ההנחה של הגופים הגדולים שמדובר רק בתיקון טכני. כעת כשיש חשש אמיתי, הקרנות יתחילו לזרוק סחורה והנזק האמיתי יתחיל להיגרם (אגב, שמתם לב שהתל בונד כמעט ולא נפגע - מאד ייתכן שהחסינות הזו עומדת להסתיים).

אילו ניירות ייפגעו הכי הרבה ?

מנהלי הקרנות המתוחכמים והמנוסים יותר ממשברים קודמים, יודעים שדווקא בהתחלה כדאי לזרוק מהר את הניירות הקטנים והבלתי סחירים וזאת משתי סיבות: 1. בשלב הזה הקרנות עדיין גדולות והניירות הללו תופסים באחוזים מקום קטן יחסית. לכן גם אם יורידו נייר מסויים ב- 20% ביום, הנזק לתשואת הקרן יהיה אמנם כואב, אבל נסבל (בוודאי ביחס לקרנות אחרות שגם התשואה שלהן תהיה זוועתית באותו היום). 2. אם יש קונים  כדאי למכור, כי מי יודע מה יהיה מחר (סביר שמחר הקונים רק יפחדו יותר).

מנהלי הקרנות האחרים עדיין מקווים שמדובר בתיקון ולכן מעדיפים לכבות שריפות. הם ימכרו את מה שהכי קל למכור. מניות גדולות, אגרות חוב בדירוג גבוה וכו'. אם הם צודקים וזה אכן רק תיקון, יהיה בסדר, אבל אם הם טועים והתיקון יהפוך למפולת, הרי שבעוד חודש הניירות הפחות סחירים יתפסו בקרן שלהם מקום מכובד ביותר ואז ביום אחד לא תהיה ברירה, אלא למכור. היות שבמצב כזה כמעט ולא יהיו קונים, הקרן תצנח ותגרור גל פדיונות נוסף וחוזר חלילה (לא מאחל לאף מנהל קרן).

איך שלא תסתכלו על זה, מי שבאמת מאמין שמדובר במפולת, כנראה ירוויח יותר בשורט על מניות היתר, כיוון ששם, כשאין קונים הירידות חדות מאד ותעודות השורט יעלו. יתרה מזאת, עד שלא נחזור למגמת עליות אמיתית, בכל פעם שיגיעו קונים למניית יתר, הקרנות יקפצו מייד על ההזדמנות וימכרו אותה - העיקר הנזילות. אפשרות אחרת היא לרכוש תעודות סל שורט ממונפות על מדדי המניות הגדולים, שגם הן יגדילו את הרווח בגין כל ירידה של המניות/

לסיום, לא התייחסתי כאן לאופציות מכר (PUT) על מדד המעוף, אבל למבינים שבניכם, זו בהחלט אפשרות. רק תעשו לעצמכם טובה - זהירות! הנושא מורכב גם ברמה הטכנית, אבל הרבה יותר ברמה הפסיכולוגית. רוב הסוחרים פשוט לא יודעים להפסיק בזמן וחבל... הרי מתישהו המשבר יסתיים ומי שיישאר עם האופציות ישלם מחיר כבד.

סיכונים
לפני שרצים וקונים מכשירי שורט כדאי לזכור, שכגודל הסיכוי, גודל הסיכון. העולם לא הולך להיחרב מחר והירידות עשויות להיפסק. אלו הם לא מכשירי השקעה לטווח ארוך, אלא מכשירים שנועדו בראש ובראשונה להגנה ורק אח"כ ליצירת רווחים בפרקי זמן מאד מסויימים. חלק מן המכשירים הנ"ל דורשים הבנה מעמיקה והם עשויים להיות בעלי מינוף על מדדים שונים ו/או מוגבלים בזמן ו/או מותנים באירועים מסוימים ולכן חשוב לבדוק היטב מה אתם קונים.

לסיכום
ההזדמנות להרוויח כסף במפולת, גדולה לא פחות מאשר בתקופות של גאות. בוודאי שאין כל סיבה להפסיד את הרווחים הגדולים שנצברו בשנה האחרונה. חשוב שתבינו גם את האינטרסים של בתי ההשקעות הגדולים, כדי שתוכלו לשמור על האינטרסים שלכם. הקצב של הירידות, האגרסיביות והעוצמה בימים של ירידות, מאפשרים להרוויח הרבה יותר כסף בהרבה פחות זמן. עכשיו יותר מתמיד, חשוב לחשוב קצת מחוץ לקופסא ולנצל את מה שהשוק נותן. מהפוזיציה הזו, של מי שלא מפסיד כסף במפולת, יהיה הרבה יותר קל לנצל את השלב הבא (שעדיין לא נראה באופק) - סיום המשבר וחזרה למגמת עליות.

בהצלחה!

רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il


 


גילוי נאות


חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך המוזכרים בדו"ח זה לרבות תעודות שורט על מדד יתר 50, מדד ת"א 100 ומדד תל בונד 60 מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (20/5/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב