דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


Google Editions 

מאת    [ 21/05/2010 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 2450 פעמים ]

 במסגרת הפרויקט Google Books, סרקה  Google בשנים האחרונות מאות אלפי ספרים, במטרה לאפשר לכל אחד לקרוא אותם בחינם, הסופרים ובעלי הזכויות הספרים לא הסכימו למהלך של גוגל בגלל זכויות יוצרים, ובגלל האפשרות של פגיעה בקניית ספריהם, ברור שעדיף לקרוא ספר נגיש כל העת ובחינם מאשר לרכוש אותו או לחפשו בספריה. משטורפדה כוונת גוגל שנמצאת במשפטים עם בעלי הזכויות , יצאה היא לאחרונה בהכרזה על פתיחה במהלך קיץ 2010 של  חנות ספרים באינטרנט  בשם "גוגל אדישנס" Google Editions או  "Google Editions e-book store".  הספרים האלקטרוניים ימכרו בתשלום ברשת , הספרים ימכרו גם על-ידי גוגל וגם הסופרים יוכלו למכור את יצירותיהם בעצמם, ולשמור לעצמם את מרבית הרווחים  . הקטלוג צפוי למנות בתחילה בין 400,000 ל- 600,000 כותרים חלק ניכר מהם מאותו פרוייקט גוגל ספרים השנוי במחלוקת . השירות הזה  יפורסם "בענן" - על שרתיה של Google , על ידי שיתוף יוכל הגולש לקרוא את הספר באופנים ובמכשירים שונים התנאי היחידי הוא שהם יהיו בעלי חיבור לרשת ודפדפן. השירות אמור להינתן דרך Google’s book-search , עדיין לא ברור באיזה פורמט גוגל תשתמש אבל סביר להניח שזה יהיה
הפורמט הפתוח Electronic Publication)  ePub) פורמט  חופשי ופתוח שנתמך על ידי הפורום הבינלאומי להפקה דיגיטלית .

הספרים שיוצעו למכירה על ידי גוגל יהיו זמינים לקריאה בפורמט פתוח  ומקוון. מצב המתחרים פחות טוב,  ב"קינדל" של אמזון,  צריך לקנות מכשיר מיוחד כדי להוריד תוכן בקוד סגור למחצה שאפשר להורידו אמנם מלבד ב-  Kindle   וגם  באפלקציות לקריאת ספרים ב-iPhone , בiPad   ב-MAC  ובמחשב אבל אמזון שומרת לעצמה את הבחירה בפלטפורמות.  אפליקציית  iBooks   באייפד של אפל היא בקוד סגור, כי אפשר להשתמש אך ורק באייפד, ו בארנס אנד נובל (Barns and Noble) רשת סופר-סטורס בינלאומית למכירת ספרים מגזינים משחקי וידיאו ותוכנות. קורא הספרים שלה נקרא Nook (נוק),והוא  מבוסס על פלטפורמת אנדרואיד של גוגל.  לעומתם גוגל אדישנס  יאפשרו קריאה רציפה של ספרים גם כאשר המשתמש נמצא מחוץ לבית או ללא הספר האלקטרוני שלו.מכל אמצעי שיש לו חיבור לרשת ודפדפן כלשהו.

מו"לים גדולים עדיין לא הביעו בגלוי נכונות לקחת חלק בשירות החדש של גוגל, אולם יש להניח שגוגל לא צפויה להיתקל בקשיים מהותיים בצירופם היות שהם זקוקים להרבה אפשרויות כדי למכור יותר  ספרים.עד היום יותר מ-25 אלף מוציאים לאור וסופרים הצטרפו וזה מביא לערך שני מיליון כותרים.

ואם נביא בחשבון גם שני מיליון ספרים שפג זכות היוצרים שלהם וגוגל כבר הציע חינם הרי הגענו לארבעה מיליון כותרים. לשם השוואה לאמזון 500 אלף כותרים, לאפל 60 אלף ל- Barnes and Noble כמיליון כותרים עיתונים וכתבי עת אלקטרוניים.

בתחילה  תעלה גוגל לרשת רק כותרים שבמרחב הציבורי ומקווים שאחרי גמר המשפט בעניין פרויקט Google Books,  יצרפו עוד לספרים האלקטרוניים של גוגל . השירות המקוון יאפשר לקוראים  להגיע לתוכן בצורה יותר חופשית וזמינה עם כמה שפחות קשיים ומגבלות.הגולשים יוכלו להתחבר ולרכוש ספרים דיגיטליים ללא קושי מלבד אילוץ להיות בעל חשבון גוגל. ומן הסתם גם מחירי הספרים יוזלו. הספרים יופיעו עם מחיר מומלץ של המוציאים לאור. עדיין לא נחשפו פרטי המחיר שייגבה עבור העותקים ומי הם המפיצים איתם תעבוד גוגל. מה שכבר פורסם זה שגוגל מחזיקה בספרייה רחבה של כ-12 מיליון עותקים אלקטרוניים, אשר רובם אינם קיימים בעותק קשיח .

לכאורה התקדמות לטובת הגולשים רוכשי הספרים.

אבל האם זה באמת כך, האם טוב שיש תחרות בשוק הספרים הדיגיטאליים?האם תחרות היא תמיד לטובת הקונה? גוגל מכריזה :

 "buy anywhere, read anywhere you have Internet access"

או: “online access to million of books. This means you can read an entire book from any Internet-connected computer, simply by logging in to your Book Search account, and it will remain on your electronic bookshelf, so you can come back and access it whenever you want in the future.”

 האם  באמת הכל כל-כך טוב?

גוגל שעד פתיחת החנות הינה מנוע חיפוש שאמור להיות אובייקטיבי ולהנפיק לגולש מידע זמין וחופשי לא תוכל להישאר כזאת, היא תהפוך להיות מתווכת בין בעל זכויות הספר לבין הקונה, וככזאת היא אמורה לנהל קשרים מסחריים ותהיה  שותפה לחוזים עם מו"לים , יופעלו עליה לחצים של בעלי עניין שיביאו בהכרח לשינוי בתוצאות החיפוש בגוגל לטובתם. ממנוע חיפוש חינמי נגיש וחופשי היא תהפוך למוכרת תוכן אונליין. מו"לים ירכשו פרסום כדי לקדם מילות מפתח או שם כותר כדי שיצאו ראשונים בחיפוש בגוגל.

מה שנשאר לנו זה לחכות ולראות. האם כלקוחות נרוויח או נפסיד מהפרויקט.

אילנה שקולניק-בקל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב