דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת הביופידבק - פתרון ללא תרופות חלק שני 

מאת    [ 07/09/2005 ]

מילים במאמר: 944   [ נצפה 6157 פעמים ]

ישנם שני אספקטים לביופידבק:

1. טכנולוגי - כלומר שימוש במכשור ביו-רפואי המסוגל לחוש נתונים על פעילויות פיזיולוגיות בגוף כמו:
דופק,נשימה, מתח שרירים, פעילות גלי המוח, שינוי במוליכות החשמלית של העור, טמפרטורה פריפרית ...

2. למידתי - כלומר מה אני כאדם עושה עם האינפורמציה שקבלתי?
זרימת הנתונים נמשכת כל עוד האדם מחובר למיכשור, מודעותו לנעשה בגופו גוברת והוא מסוגל ליישם את הטכניקות שלמד על מנת להתערב באופן רצוני ולשנות תיפקודים בלתי רצוניים.

באמצעות שיטת הביופידבק ניתנת פרספקטיבה חדשה המאפשרת הבנה טובה יותר של הנעשה בגוף. הדבר מאפשר מעקב אחר התהליך של הפעילויות הפיזיולוגיות בגוף הניתנות לתפיסה והבנה תוך כדי פעולתם הדינמית הנעשית במימד של הזמן ובחלל הגוף.

הזדמנות חדשה זו שמוצעת לאדם על ידי הביופידבק מאפשרת לו להיות מודע לתיפקודים ביולוגיים המתרחשים בגופו ומחייבת א- פריורי תוצאות הן במישור הרפואי והן במישור הפסיכולוגי.
הפוטנציאל התרפואטי של הביופידבק במקרים של חולי ניתן לשליטה מבחינה שכלית פסיכולוגית והתוצאות הברורות והמיידיות של הטיפול יהיו בוודאי במניעת הבעיה הרפואית או הקלה משמעותית בה.

מה ניתן לצפות מהביופידבק והטכניקות הנלמדות בו?
ברור בצורה משכנעת ביותר כי שיטת הביופידבק מספקת כלים לשליטה על מגוון רחב של בעיות רפואיות . עלינו רק להתבונן באנשים שסבלו מבעיות קרדיו-ווסקולריות, יתר לחץ דם, הפרעות בקצב הלב, כאבי ראש, קשיי נשימה , הפרעות בתנועה, הפרעות בקשב ובריכוז, קשיי שינה וכד`... ולהתרשם מהתוצאות החיוביות שהושגו במהלך הטיפול .
כתוצאה מהדיאלוג והאינטראקציה האינטימית בין המחשבה, הרגשות ותיפקודי הגוף ומשום שהתהליך בו הביופידבק אפקטיבי כתוצאה מפעילות מחשבתית ללא תופעות לוואי, השימוש בו מתאים ויכול להשלים בצורה חיובית ביותר טיפולים שונים בתחומים רפואיים ופרה-רפואיים כאחד.

רוב המחקרים הוכיחו כי הלמידה הנרכשת בתהליך הטיפולי של הביופידבק אינה דועכת ונשמרת לאורך זמן. כמובן על מנת לפתח מיומנויות טובות יותר בשליטה הנלמדת רצוי להמשיך להתמיד בתירגול הנלמד גם לאחר הטיפול.

שיטת הביופידבק היא תערובת של מסקרנת של פשטות מדהימה ומורכבות מאתגרת. הפשטות היא מבחינת הקונספציה ובמורכבות יש יותר מכל התגליות על האדם כיצור הוליסטי. היות וניתן להצביע ישירות על החלק הניסתר מכל - היכולת של המחשבה לשלוט על עצמה, על בריאותו וחוליו של הגוף.

שיטת הביופידבק מערבת בתוכה אין ספור אינטראקציות של רגשות עמוקים פחות ועמוקים יותר, אינטראציות בין פעילויות מחשבתיות הקשורות לשיפוט, הערכה וביקורת לבין פעילויות ביוכימיות ודינמיות.
ביופידבק הוא תהליך מאד פרטי יש בו את הפוטנציאל להציע את:
"The security of one`s own mind, the capacities of one,s own body" - B.Brown 1974

כל אדם זקוק למשוב כל שהוא על מנת לאשש את ערכו ואכן טכניקות הביופידבק מאפשרות זאת , הן מבוססות על עקרונות הלמידה. אנו לומדים לבצע פעולה כל שהיא ברגע שאנו מקבלים היזון חוזר ( פידבק) עם איכויות של חיזוק באשר לתוצאות הפעולה ותוך כדי זה אנו יכולים לבצע שינויים וויסות התנהגותי. זו למעשה הדרך בה למדנו לבצע את כל אותן פעולות יומיומיות שלנו.

1969 Annet חקר את נושא קבלת היזון חוזר בתהליכי למידה ודיווח על רמת מתאם גבוהה בין קבלת היזון חוזר מיידי וברור לבין רמת האפקטיביות של הלמידה.

נשאלת השאלה: מהו המודל המתאים ביותר של אימון בביופידבק?

האם ביופידבק זה כמו תרופה?
האם זה כמו ללמד עכבר לצאת ממבוך?
האם זה כמו ללמד תינוק ללכת?
האם זה כמו ללמד ספורטאי לשפר את השגיו?
או האם ביופידבק זה משהו אחר לגמרי?

בעקרון - התשובה חיובית לגבי כל השאלות, אולם מאחר ומדובר בקונספציה טיפולית ולא במקצוע הקשור לתחומים מולטידיסיפלינריים ישנה משמעות והשפעה לתחום המקצועי ממנו בה המטפל בביופידבק.

הביופידבק משקף טכניקה תיקשורתית מעניינת בין האדם לבין המכשור, טכניקה זו מאפשרת לאדם בפעם הראשונה לתקשר אל ועם עולמו הפנימי. זו למעשה דרך חדשה ללימוד מחדש או התרשמות נוספת ממה שהגוף יודע כבר וכיצד הוא פועל, מרגיש או אפילו כיצד הוא מתרפא וכל זאת כשאנו מקשיבים ומתבוננים בנעשה באמצעות המכשור.

הביופידבק הוא תהליך ייחודי המגרה מכלול של תהליכים מחשבתיים במגמה לווסת ולאזן אפילו את הפונקציות המורכבות ביותר של האדם. ( הפעילות החשמלית של גלי המוח) מדובר באינפורמציה זורמת על פעילויות ביולוגיות המועברות למחשבה והופכות למודעות. כשהמחשבה מקבלת אינפורמציה חגבי עצמה והגוף, ניתן להחזיר בצורה מבוקרת ורצונית את המערכת למצב של איזון ותיפקוד נורמטיביים.

בשיטת הביופידבק נמצא איחוד של גישה רפואית עם גישה פסיכולוגית, השימוש מתאים מצד אחד לאוכלוסיה בריאה המעוניינת לרכוש ידע, כלים ומיומנויות לצורך פיתוח רגישות, מודעות ושליטה על תיפקודים בלתי רצוניים, לשפר את יכולת הקשב והריכוז, להתמודד עם מצבי לחץ, להגיע למצבי רגיעה והרפייה מבוקרות , לשפר את היכולת התיפקודית בתחומים שונים כגון: עבודה, ספורט,מוסיקה , תקשורת בינאישית , מינית וכד`...
מצד שני מתאימה השיטה לאוכלוסייה הכואבת והסובלת . למרות שבאמצעות הטיפול התרופתי אכן הושגו תוצאות מרשימות ביותר, מהווה הטיפול התרופתי עבור המטופל מעיין פיתוי להאמין כי אינו מסוגל לתרום באופן אישי מאומה לבריאותו חוץ מאשר לקחת את התרופות. במיוחד נכון הדבר לגבי כאבים ומחלות כרוניות כשהאדם ניצב מול בעיה בריאותית המציקה לו לאורך שנים רבות והיוצרת אצלו תחושה של חוסר אונים ללא יכולת שליטה.

עלינו לזכור כי תרופות רבות גורמות לתופעות לוואי המניבות סיבוכים בלתי רצויים ולעיתים בלתי הפיכים. בנוסף לכך קיימים מצבים בהם לא ניתן לתת תרופה בגין התנגדות הגוף לכך.

המילה חולה בעברית פירושה Patient באנגלית הלקוחה מהמילה Patience שתירגומה סבלנות .
שורש המילה סבלנות הוא סבל . לדעתי לחולים רבים אין מספיק סבלנות לסבול את מצבם ,חוליים או כאבם ואז הם מחפשים קיצורי דרך לפתרון המצוקה.

אחד המאפיינים הנוספים בביופידבק הוא כי התהליך הטיפולי מתרחש במחשבתו של המטופל, זה הוא המבצע את כל העבודה. המטפל והמכשור מספקים רק את האינפורמציה, מנחים , מדריכים ועוזרים לו. האינפורמציה מאשרת את הלמידה, המטופל מנסה לבדוק ולשייך את הקשר בין גרוי לתגובה והמכניזם המוחי יחפש את היחס בין הביצוע הנכון לבין הסיגנל של הביופידבק.

לסיגנל ישנם שני תפקידים:
1. להוות מקור לאינפורמציה רצופה של פעילויות פיזיולוגיות המיושמות על ידי המטופל בצורה קוגניטיבית
המשתלבת בתוך אסוציאציות ומהווה מעיין מדריך לעבר המטרה של שליטה רצונית.
2. להוות חיזוק רצף, העוקב אחר כל הרמות והמשתנים של הפעילויות הפיזיולוגיות.

מה גרם לביופידבק להפוך להצלחה כה גדולה שגרמה לעניין רב ביותר אצל אנשי טיפול כגון: רופאים, פסיכולוגים,עובדים סוציאליים ומקצועות פרה רפואיים אחרים ובמקביל אצל אנשי אקדמיה??

על כך נקרא בשבוע הבא, להתראות עד אז.
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il

כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control

Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html

Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב