דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו חינוך נכון ההופך צעירים ליצירתיים? 

מאת    [ 21/05/2010 ]

מילים במאמר: 942   [ נצפה 3827 פעמים ]

אנו יודעים ש"היצירתיות" קיימת בעיקר אצל הצעירים, בהם נטוע הפוטנציאל לחשיבה יצירתית, לבניית יוזמות ולטיפוח חדשנות ותהליכי שינוי. כדי לממש פוטנציאל אדיר ומופלא זה עלינו, הורים ומורים לאתר כל דרך, למצוא כל נתיב כדי ליצור קרקע יצוקה היטב שתאפשר לצעירים לנוע קדימה, לטפס על כל הר, לכבוש כל פסגה, לבנות תהליכים נפלאים כדי להשיג כל יעד. ככל שהסביבה האופפת את הצעירים תהא מושכת, יעילה וחכמה, כן נזכה לראותם פורחים ומניבים פירות מתוקים ואיכותיים.

לצעירים יש נחישות, רצון עז, אמונה בעצמם ובכישוריהם, דימוי עצמי חיובי ובטחון עצמי, ככל שאנחנו המבוגרים העוטפים אותם, ניצור סביבה אוהדת, מרתקת, מעצימה, בעלת משמעות המשפיעה על הרגש והשכל שבתוכם, כן נזכה לראותם שמחים ומאושרים. לילד שמח ומאושר הורמונים אחרים- המקלים עליו לפתח מוח פעיל ונבון.

ראוי שאנו המבוגרים נאתר בכל אחד את נקודות החוזק שבו ואותן בעיקר לפתח. חשוב שנבין ונחדיר לתוכנו העיקרון הבסיסי ביצירתיות, שלכל ילד אופי, רצון וחכמה ייחודית משלו. לא בכדי הבהיר לנו החכם מכל אדם- שלמה המלך- "חנוך לנער על פי דרכו". צריך לבנות קרקע פתוחה ואיתנה המתאימה לילד מסוים שאופיו, תכונותיו והליכותיו יוכלו לנווט בקרקע זו לנתיבים המתאימים לו.

עלינו להאמין בילדים ולהחדיר בהם את האמונה בעצמם- כדי שהם יפיקו ויפיצו את הטמון בהם. חובה עלינו לעורר בהם מוטיבציה ורצון עז להתגבר על כל מכשול ולהיות יצירתיים.

הבה נלמד וניישם כלים המעוררים מוטיבציה להיות יצירתיים.

1. הרצון והאמונה

חובה לפתח בילדים רצון להפעיל חשיבה יצירתית, להכין להם קרקע, תשתיות, כלים ומקום בו הם יוכלו ליישם הרצון הנטוע במוח פורה. להטמיע בהם במילים ובמעשים את האמונה- שיש בהם כוחות הנפש והגוף ליישם רעיונות יצירתיים ולהתחדש כל הזמן. ילד יוכל לנוע ולכבוש כל רעיון רק אם הוא יאמין בעצמו ויטמיע בתוכו הרצון לנסות להניע. אנו, במעשינו, בדיבורינו ובהתנהגותנו לוקחים על עצמנו אחריות לחולל בו תהליכי שינוי.

2.יחס, כבוד והמון אהבה

ראוי שכולנו- המבוגרים- נחדיר לתוכנו הכללים החשובים ביותר, היוצרים בילדים רצון לנוע קדימה. מקטנות לטפח יחס אנושי נחמד וטוב, לכבד הילד כאילו הוא מבוגר בן גילנו, ובעיקר בעיקר להשקיע המון אהבה. כאשר ילד חש שהסביבה, הורים ומורים אוהבים אותו, הרי שתי האינטליגנציות, שכלי וריגשי- יפעלו היטב ויעודדו אותו למאמץ מיטבי לטפס על סולם ההצלחה.

3. כל הצלחה- נעשית בשלבים

מחלומו של יעקב אבינו, על סולם שעליו עולים ויורדים מלאכים, אנו למדים שכדי להגיע מעלה מעלה- להצליח ולנצח כל משימה יש להתאמץ- לעלות בסולם. אך הכל בשלבים בתהליך. שהרי אין קפיצות דרך בחינוך ובכל תחום. ככל שכל שלב בסולם מעוגן, חזק ואיכותי, כך העליה בסולם תהא יעילה ונבונה. כמו בחלום, הסולם מגיע השמימה, אין גבול ליכולתו של הילד לטפס בסולם החכמה והיצירתיות.

4. שמחה, אושר ומחול

חשוב מאד להחמיא לילד על כל מעשיו, גם אם העלייה בשלבי הסולם איטיים וקשים. ככל שהילד יהא יותר שמח ומאושר הוא יפגין ריקודי מחול- כך שכל איבריו יהיו שותפים לאושרו ושמחתו, כך מוחו יהא יותר יצירתי ונזכה לראות פרי משובח ומעולה מבינתו הנפלאה. ילד מסכן, מדוכא ונעלב לא יוכל לפתח מוח פורה ויצירתי.

5. מנהיגות נוער- מטפחת ביטחון עצמי ומוח פורה ויצירתי

מקטנות- ראוי להעניק לכל ילד תפקידי אחריות על עצמו, על המשפחה ועל חבריו. ככל שהילד יחוש כי יש לו השפעה על אחרים והתפקוד עליו קיבל מנהיגות -מצליח, הוא ירכוש ביטחון אינטלקטואלי- להגות רעיונות נוספים בתחום המנהיגות מחד ומאידך בכל תחום בו הוא חזק ומוכשר. פיתוח היצירתיות, הפקתו ובנייתו תלווה באמונה הנטועה בילד. פעילות מנהיגותית מגבירה בו האמונה בעצמו וביכולתו לעשות, ליצור ולבנות מבנה חדשני לתפארת.

6. פיתוח חשיבה חיובית

ככל שנשכיל לעודד את הילד מקטנותו, נעיר לו רק הערות חיוביות, נחנכו לראות את הטוב בכל עשייתו, כן נזכה לראותו חושב מחשבות חיוביות. בניית חשיבה חיובית דורשת מאמץ מההורים והמורים. לראות הטוב, האיכותי והמצוין בכל עשייה. עלינו לבנות בילדים מוח החושב חיובי כל הזמן. כך נטפח בו מוח יצירתי שיש בו עליות וירידות והעיקר לנוע מעלה.

7. החדרת כוח ועוצמה בתוכו של צעיר- בעשייה ולא בקסמים

העולם הסובב אותנו מתפתח, מרתק ומשפיע מאד. עלינו ליצור סביב הילד "אור" המשפיע עליו באופן חיובי ומעניק לכל נימי גופו כוח ועוצמה. ניתן להיות יצירתי רק אם קיימים בילד כוח ועוצמה פנימית המשפיעים על המוח- להיות פורה ויצירתי.

8. דרכי הלמידה חייבים להיות ברורים ומרתקים

מקטנות הילדים לומדים, שהרי הפוטנציאל קיים ואותו יש לממש- רק דרך "הלמידה". כדי שהלמידה תחדור היטב לגופנו ותהפוך את המוח לפורה ויצירתי, חייבים ליצור סביבה לימודית מעניינת, מרתקת וחכמה, השפה צריכה להיות מובנת, ברורה ויוצרת מוטיבציה לרצות לרכוש עוד ועוד ידע, מיומנות וחכמה. ככל שנעניק לו חכמה רוחנית מגובשת ומעמיקה ברוח חיובית הרי ההשפעה על "היצירתיות" תהא נפלאה ורלוונטית. עלינו להרגיל את הצעירים להתבונן, להסתכל, להאמין ולהעמיק בשאילת שאלות.

ראוי להבהיר לצעירים כי לומדים מכל אחד, מכל חבר, ומכל מורה והורה, אך עלינו ליצור תשתית שתאפשר לכל יחיד להתפתח בהתאם לאופיו וכישוריו הייחודים שלו.

9. שאילת שאלות- מתכון לפיתוח החכמה

העם היהודי הפך לחכם בעולם בעיקר בגלל המתודה הנפלאה של לימוד הגמרא. על כל אמירה- ויכוח, שקלא וטריא ושאילת שאלות זו הדרך לפיתוח מוח פורה ויצירתיות, חובה עלינו להרגיל הילדים מקטנותם- ללמוד, ללמוד ולשאול שאלות כל הזמן, כך מטפחים חכמה ובינה, כך לומדים דבר מתוך דבר.

10. "במה" לכל ילד

כלי חשוב, עקרוני ומעולה לבניית ילד חכם ויצירתי הוא נתינת "במה" לכל ילד מצעירותו, לבטא עצמו, ללמוד דברי תורה בכל הזדמנות כדי לפתח הביטחון העצמי והאמונה בעצמו. כך מפתחים גם שפה עשירה- המאפרת הבנת כל הסובב אותם.

לסיכום, עלינו להבין כי "היצירתיות" קיימת ברוב הילדים,. ככל שאנו הורים ומורים, נחדיר לתוכנו כלים שונים ואיתנים היוצרים תשתית גופנית ומוחית בילדים, כן נזכה לראות פרי בעמלנו שלנו. פרי שהוא פיתוח היצירתיות הטמונה בצעירים.

ראוי שנבין היטב כי המוטיבציה המוחדרת בילדים תלווה בעידוד מתמיד, במחמאות ובדברי שבח כל הזמן, במתן פרסים ומילים טובות וללא הערות שליליות. זו הדרך היעילה, החכמה והטובה לעודד היצירתיות הקיימת בכל ילד. 
 

  

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב