מכירים שומשום מלא?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מכירים שומשום מלא? 

מאת    [ 19/02/2007 ]
מילים במאמר: 759   [ נצפה 16701 פעמים ]

 
 
טוב, כולם בישראל מכירים שומשום. הרי יש פה שפע של טחינה, חלבה, ממתקי שומשום, שומשום על הלחם ועוד. אפילו ביפן מכירים את השומשום על בוריו http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3297721,00.html (זה לא פטנט שלנו).
אבל מי מכיר שומשום מלא? שיצביע!
השומשום המלא היה פה עוד לפני השומשום הלבן המקולף וכמו בכל הקילופים והעיבודים של העולם המערבי, גם במקרה הזה אנחנו מפסידים.
אני יודעת, יש את הטחינות האהובות על כולם: היונה, שכם, קראוון, הנסיך וכו'. מה לעשות שכולם משומשום לבן, מקולף, קלוי ומומלח בד"כ?

כמה זה עולה לנו?

השומשום במקורו, נו המלא, מכיל שפע עצום של מינרלים וויטמינים חיוניים ביותר: סידן, ברזל, מגנזיום, חומצה פולית, ויטמין A, 3-B, ויטמין E ועוד. כמו כן יש בו חומצות שומן חיוניות לגוף, חלבונים ואנטיאוקסידנטים ייחודיים העשויים לתרום לפעילות כבד תקינה ולהורדה ברמת הכולסטרול.
מי שלא מאמין לי מוזמן לקרוא את התוויות של טחינה גולמית משומשום לבן ושל אחותה החומה, מהשומשום המלא. תגלו הבדלים מטורפים בכמויות הסידן והברזל- 2 מהמינרלים החשובים ביותר בגוף. כך שאל תתפלאו אם אמליץ לכם לאכול הרבה טחינה מלאה ולצרוך מוצרי שומשום מלא במקום מוצרי החלב (בשביל הסידן, אתם יודעים...).
נכון שבשומשום יש הרבה קלוריות, אך אלו אינן סתם קלוריות. הן אינן הולכות ישירות למאגרי השומן של הגוף (כמו הרבה מאכלים ג'אנקיים עתירי קלוריות), אלא משמשות לתפקודים חשובים ביותר בגוף. החל מהמח ומערכת העצבים וכלה במערכת החיסון. כשמדובר בקלוריות שכאלה צריך להתנפל עליהם מהר מהר.

ולמי שרגיל ורוצה לעבור למלאה, מה עושים?

? השומשום המלא לעתים מריר יותר ויש להתרגל לטעם. אפשר לעשות זאת בהדרגתיות ע"י ערבוב של חצי- חצי: חצי טחינה לבנה וחצי טחינה מלאה. עם הזמן אפשר להוריד בכמות הלבנה.
? דרך נוספת היא להוסיף יותר לימון שסותר את המרירות. טיפ שנתנה לי חברה בהכנת טחינה: מוסיפים את מיץ הלימון לטחינה הגולמית ובוחשים היטב ורק אז מוסיפים את המים ושאר התבלינים.
? אפשר להתנסות בכמה סוגי טחינה מלאה לפני שמוצאים את "האחת". שהרי "לכל אחד יש ת'אחת שלו". אישית, אני אוהבת את הטחינה של אמארה, זוהי טחינה המיובאת מאתיופיה, אורגנית (מה חשבתם?) וטעמה מעולה. אני אוכלת אותה ככה גולמית, בלי לערבב בכלל.
? שימו לב היטב למה שכתוב על האריזה, כי יש הרבה הטעיות. למשל 100% שומשום אינו אומר בהכרח שמדובר בשומשום מלא, שאינו מקולף. לפי רשימת הרכיבים התזונתיים תוכלו לדעת, אם כמות הסידן למעלה מ-1000 מ"ג ל-100 גרם, זו טחינה משומשום מלא. היום אפשר כבר למצוא גם חברות רגילות שמשווקות טחינה משומשום מלא ולא צריך לחפש במיוחד בחנויות טבע.

מה אפשר להכין משומשום?

? בראש וראשונה הטחינה המסורתית המוכנה מטחינה גולמית (זרעי שומשום שנטחנו בשיטה מסורתית לעיסה עשירה ביותר), מיץ לימון, מים, שום, עלים ירוקים ותבלינים. אני אוהבת לגוון את הטחינה עם סוגי עלים ירוקים למיניהם, לפי העונה: פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, רוקט, בזיליקום, רשד ועוד.
? חלבה- ממתק מעולה המוכן מטחינה גולמית ודבש. יש, כמובן, לקנות חלבה משומשום מלא. מומלץ. לילדים אפשר להכין ממרח חלבה ע"י ערבוב של הטחינה הגולמית עם דבש/ מולסה/ סילאן. אצלנו זה נקרא "חלבה מ?נ?מ?ר?ח" (מצויין על לחם, בפיתה, על פריכית).
? לטחון זרעי שומשום, לשמור במקפיא ולפזר מעל סלטים ותבשילים לפני הארוחה. כך אפשר להעשיר את המנה במינרלים, ויטמינים וחומצות שומן איכותיות. מתאים במיוחד לאלו שאין להם הרבה זמן להשקיע בארוחות רציניות. כך אפשר לוודא שמקבלים את מה שצריך. למה לטחון? כי שומשום כמו שהוא אינו מתעכל בגופנו ויוצא as is ולכן כדאי לטחון (אם כבר, על הדרך, ממליצה גם לטחון זרעי פשתן ולהשתמש באותו האופן).
? להנביט. שומשום מלא, כן? אל תנסו להנביט את השומשום המקולף הלבן (לא לצחוק, כבר נתקלתי בכאלה...). חשוב לדעת שהשומשום זקוק לחום כדי לנבוט, בחורף קשה לו. אין צורך לחכות לנבט ארוך, ברגע שיצא הנבטוט אפשר לאכול. ההנבטה מקלה על עיכול החלבון והשומנים.
? שמן שומשום מצויין לתיבול קצת אחר. אפשר לחמם אותו, אבל לא יותר מדיי. משמש הרבה במטבח האסייתי ונותן טעם אקזוטי כזה....
? אפשר בעקרון לבשל/ לאפות עם טחינה גולמית, רק רצוי לא להרבה זמן. ירקות ברוטב טחינה, או פשטידות עם טחינה.

ולמי שלא מכיר- עוגיות טחינה

יש להן מרקם נימוח כזה, גרגרי. אני מתה עליהן!
יכולות לשמש ארוחונת קטנטונת אם אין הרבה זמן, עם כוס תה.

חומרים

200 גרם חמאה
3 כוסות קמח מלא/ כוסמין
1 כוס סוכר חום
1 כוס טחינה מלאה גולמית
קליפת לימון מגורדת, קליפת תפוז מגורדת- מומלץ ביותר!

אופן ההכנה

מערבבים הכל יחדיו לבצק אחיד. אם יש צורך, מוסיפים עוד קצת טחינה, או מוסיפים פחות קמח (זה מסוג הדברים שצריך לשחק איתם קצת).
יוצרים עיגולים קטנים (כדאי שלא יהיו גדולים מדיי, כי אלו עוגיות דיי כבדות וממלאות ומנסיון, קשה לאכול עוגיה גדולה).
אופים בתבנית אפייה ב- 180 מעלות 15-20 דקות, עד שהעוגיות משחימות מלמטה.
רצוי לצנן לפני שמוציאים ומעבירים, כי הן דיי פריכות ו"שבירות".

גיוונים

אבקת קנמון, אבקת חרובים, תמצית וניל אמיתית, ליקר/ וויסקי, קוקוס.

אשמח לשמוע על מתכוני השומשום שלכם.
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הריון בראי הרפואה המשלימה" http://beok.msn.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=45 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב