דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הוספת מרפסת שמש בשיטת הבנייה היבשה 

מאת    [ 20/05/2010 ]

מילים במאמר: 648   [ נצפה 7583 פעמים ]

רקע

קיימות שתי שיטות נפוצות להוספת מרפסת למבנה קיים; האחת, באמצעות בטון ובלוקים, זו השיטה הוותיקה יותר, אורכת הרבה יותר זמן ומורגשת הרבה יותר על ידי הדיירים במהלך העבודה. השיטה השנייה, השיטה היבשה, כבר בשימוש שנים רבות ומבוססת על שלד פלדה מגולוון. תהליך הבנייה בשיטה זו קצר מאוד ושיגרת הדיירים כמעט ולא מופרעת במהלך ההתקנה ופעילות הגמר. 

קישור למאמר המקורי - הוספת מרפסת שמש בשיטת הבנייה היבשה

תהליך הקמת בניית המרפסת בשיטה הבנייה היבשה

עם קבלת ההיתר להקמת המרפסת, נערכת פגישה עם אדריכל/מהנדס החברה על מנת לתכנן תכנון מפורט של המרפסת.

שלד פלדה

בהתאם לתוכניות המוסכמות, מעבירים הוראות מדוקדקות למסגרייה לבניית שלד (קונסטרוקצית) הפלדה של המרפסת. שלד הפלדה נבנה בפיקוח מהנדס אזרחי של החברה ומבוצע על ידי מסגרייה עם ניסיון רב בבניית קונסטרוקציות פלדה למרפסות.

שלד הפלדה מורכב בדרך כלל במסגריה, אולם במקרים מסויימים ניתן גם להרכיב את השלד בסמוך למבנה. עבודות החיתוך וההרכבה מבוצעות סמוך למבנה בדרך כלל כאשר נדרש לעגן את גוף הפלדה למספר רב של שטחים על גבי הבניין (לדוגמא כאשר המרפסת משתלבת לתוך נישה פשוטה או מורכבת בתוך גוף הבניין).

לאחר גמר עבודות ההכנה והשלמת ההחיבורים, שלד הפלדה עובר תהליך גילוון על ידי טבילה באמבט אבץ. הדבר מבטיח עמידות לקורוזיה (חלודה) לאורך שנים רבות. לאחר גמר הייצור נצבעת הקונסטרוקציה. במקרים רבים תהליך הגילוון אינו נדרש כאשר המבנה אינו סמוך לים ו/או כאשר שלד המתכת כולו מחופה בטיח (לדוגמא צמנט בורד).

במידה וההכנות בוצעו במסגריה, שלד המרפסת מובל כיחידה אחת אל הבניין ובעזרת מנוף, השלד מורם למקומו ומעוגן לאלמנטים קונסטרוקטיביים (בדרך כלל עמודי בטון מזויין קיימים). העיגון מתבצע באמצעים שונים ותלוי במבנה הקיים, העיגון יכול לכלול עוגנים כימיים, עוגנים מכאניים, או מוטות פלדה עוברים.

רצפת המרפסת

ניתן להשתמש ברצפת פח עמידה (למשל גלי) ומעליו יציקת בטון. כתחליף, בשנים האחרונות פיתחו בעולם הבניה המערבי לוחות על בסיס מלט מחוזקים עם סיבים הנקראים בשפה המקצועית "פיבר צמנט". לוחות אלו דחוסים ביותר וכבושים בתנור ,ומייוצרים בטכנולוגיה מתקדמת . לוחות אלו מסוגלים לשאת משקל רב ועמידים בתנאי מזג אוויר קשים.

בשיטת הבנייה היבשה המבוססת על שלד מתכת, לוחות אלו למעשה מחליפים את הרצפות הכבדות היצוקות בטון מזויין. באוסטרליה משמשים לוחות אלו תחליף ליציקות בטון לרציפים (שבילי גישה) במעגנים ימיים. ג'ימס הארדי (James Hardie) הוא קונצרן אוסטרלי מהמובילים בעולם הבנייה המייצר בין השאר לוחות "פיבר צמנט" דחוס לרצפה, תחת השם המסחרי "Hardipanel  Compressed". הלוחות מורכבים מחול, מלט, מינרלים, מים, ומשוריינים עם סיבים. 

גימור הרצפה

ניתן להשתמש בכל חיפוי הראוי לחיפוץ חוץ; כמו קרמיקה, גרניט פורצלן,  ודקים למיניהם, כמו כן ניתן לצבוע בצבעים אפוקסיים או בצבעים המותאמים לצביעת בטון בתנאי חוץ. כל החלטה לגבי גימור רצפת המרפסת חייבת להתחשב ברמת החספוס וההחלקה בעיקר בתנאי רטיבות.

חיפוי חיצוני

לפי בחירת הלקוח ניתן להשאיר את שלד הפלדה חשוף ועם גמר צבע לפי מפרט הצבע שפורט לעיל, או לחפות באמצעות לוחות צמנטיים כמו "צמנט בורד" או "מסטרקיר" של ג'יימס הארדי ולמלא חריצים וחורים וליישר עם שפכטל ולצבוע לפי דרישת הלקוח. חיפוי חיצוני מייקר מעט את העבודה אבל מאפשר ליישם למרפסת גמר זהה לטקסטורה הקיימת של המבנה.

עומס מתוכנן למרפסת

מרפסות מתוכננת ע"פ התקן הישראלי לבניה לעומס שימושי של 350 ק"ג/מ"ר. לדוגמא, מרפסת של 12 מ"ר מתוכננת לשאת משקל של 4,200 ק"ג (מעל 50 איש) כמובן שהתכנון לוקח בחשבון מקדמי בטחון, כך שהעומס האפשרי בפועל גדול בהרבה.

לדוגמא, לוח "Hardipanel  Comressed" (בגודל 180X120X1.8 ס"מ , שטח: 2.16 מ"ר, משקל: 71.5 ק"ג): כשהמרחק בין מרכזי סמוכות בתחתחית שלד הפלדה הוא 60 ס"מ, מסוגלות הלוחות לשאת עומס מקסימלי של 756 ק"ג (4,200 ק"ג למרפסת של 12 מ"ר). כשהמרחק בין מרכזי הסמוכות הוא 40 ס"מ לוחות אלו מסוגלות לשאת עומס מקסימלי של 1200 ק"ג (6,600 ק"ג למרפסת של 12 מ"ר).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

המאמר נכתב על ידי ציון שאלתיאל - אדריכלות ירוקה וניהול פרויקטים - ממשכן הנדסה ובניין לאחר שיחות עם המהנדס האזרחי משה שאלתיאל מבעלי משכן הנדסה ובניין. משכן הנדסה ובניין מנוהלת על ידי מהנדס בניין וקבלן רשום, בעלת ניסיון בתכנון אדריכלי והנדסי ובבנייה של מגוון רחב של בתי מגורים, שיפוצים ותוספות בנייה; כמו הוספת מרפסות למבנים קיימים בשיטה היבשה על בסיס שלד פלדה וגם בשיטה הרגילה.

ציון שאלתיאל,


אדריכלות ירוקה, ניהול פרויקטים
משכן הנדסה ובניין
mishkan-handasa.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב