דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת הביופידבק - פתרון ללא תרופות. חלק ראשון 

מאת    [ 07/09/2005 ]

מילים במאמר: 1077   [ נצפה 6075 פעמים ]

האם קשה לך להרדם בלילה?
האם יש לך לחץ דם גבוה?
האם ילדך משקיע זמן רב בהכנות למבחן ובעת המבחן נתקף בחרדה ושוכח הכל?
האם כל פגישה עם הבוס מלחיצה אותך?
האם כאבים בכלל וכאבי ראש בפרט מטרידים אותך?
האם קימת לך תחושה של עייפות וחוסר ריכוז במהלך היום?

לכל הבעיות הנ"ל ולרבות אחרות קיים פתרון ללא תרופות והוא - שיטת הביופידבק.

מהי שיטת הביופידבק?
מדובר בשיטה לימודית חוויתית, לא חודרנית שמטרתה להקנות לאדם תוך זמן קצר ידע, כלים ומיומנויות לצורך פיתוח רגישות, מודעות ושליטה רצונית על תגובות לא רצוניות.

על מה מבוססת השיטה?
השיטה מבוססת על שלשה תחומים עיקריים: 1. הרפואה - הביולוגיה. 2. הפסיכולוגיה. 3. הטכנולוגיה.
כמו כן גם על תחומים כמו: הרפואה ההתנהגותית לפיה נלמדות טכניקות התמודדות לצורך מניעת מחלות ובעיות רפואיות תוך כדי שיפור וטיפוח איכות החיים, שינוי הרגלי התנהגות מזיקים ובכך לגרום ליכולת תיפקודית אישית טובה יותר במצבי חיים שונים.

הצורך בשליטה עצמית רצונית על המערכת הבלתי רצונית ( אוטונומית - סימפטטית). של הגוף, מלווה את האדם במשך אלפי שנים. מאחר ולא ניתן לשלוט על מה שאיננו מודעים לו, ניצבת בפני האדם זה שנים רבות המטרה לפיתוח ושיפור המודעות העצמית במקום הגבוה בסדר העדיפויות האישיים שלו.

אנו יודעים כי אחד האספקטים החשובים ביותר של הפילוסופיה המזרחית: היוגה, הבודהיזם והזן בניגוד לזו הקיימת בעולם המערבי, הוא ללמד ולאמן את האינדיבידואל " יכולת הסתכלות והקשבה פנימה" וזאת על מנת לשלוט באמצעות המחשבה והרצון על פעילויות פיזיולוגיות המתרחשות בגוף.

השימוש המוקדם בביופידבק ללא מכשור היה כבר ידוע לפני שנים רבות. ידוע כי יוגיסטים למדו לווסת את קצב המטבוליזם שלהם על ידי טכניקות נשימה שאיפשרו להם להגיע לנשימה אחת לדקה בזמן שהממוצע האופטימלי הידוע במקרים של הרפייה הוא 6-8 נשימות לדקה.
1938 Lindsley & Sassaman דיווחו על אדם שהיה מסוגל לשלוט על סימור שערו בכל שטח גופו למשך זמן שרצה.
1959 McClure דיווח על אדם שהצליח להפסיק את פעימות ליבו לכמה שניות באופן רצוני.
1939 Ogden & Shock ציינו מספר מקרים בהם הצליחו נבדקים להאיץ באופן רצוני את קצב פעימות הלב באופן משמעותי.
1958 Luria תאר מקרה של נבדק שהצליח לשנות את קצב פעימות ליבו בצורה חדה ולהורידו ל- 40 פעימות לדקה מסף של 80 פעימות . כמו כן הצליח לחמם את טמפרטורת העור בידו האחת ובאופן סימולטני להוריד את טמפרטורת היד השניה.
ניצנים ראשונים של השימוש בביופידבק צמחו בארצות הברית בשלהי שנות ה- 50

למעשה נוצרה קואליציה בין תחומים כמו הלמידה הביהביוריסטית ההנדסה הביורפואית הפסיכופיזיולוגיה ועוד..

הביופידבק נחשב לאחד מהגילויים החדשים המסעירים ביותר ופוטנציאלית מרחיקי הלכת ביותר אשר צמח אי פעם מבסיס המחקר הביו-רפואי הפעיל. זו היתה למעשה התפרצות וולקנית של גילוי שגרמה למהפכה ולגורם מדרבן בחשיבה המדעית והציבורית.
כבר מאמצע שנות ה-60 הוכיחו חוקרים כמו מילר,שפירו, אנגל ועמיתים כי ניתן לשלוט בצורה רצונית על תיפקודים בלתי רצוניים כמו קצב פעימות הלב, הנשימה, עוררות רגשית ועוד..
החשיבה החדשה שנקראה Biofeedback Training היא למעשה טכניקה תקשורתית מעניינת בין האדם למכשיר אשר מאפשרת לו לראשונה ליצור קשר עם האני הפנימי שלו בצורה אמינה ואובייקטיבית.

הרי הודיני, הקוסם הגדול, הגיע לכדי שליטה שלא תיאמן בגופו, באחד ממופעיו המדהימים, אשר זכה לתיעוד מפורט, " השתחררות עצמית בתוך מכל מים", נקשר בשרשראות ברזל והוחדר כבול באזיקים אל תוך מכל גדול מלא מים. לפני שהורד למים , ביקש מחברי ועדת המומחים ושל החוקרים אשר באו לבחון ולהתרשם מהפלא ששמו הודיני , כי יערכו חיפוש מדוקדק בגופו ובלבושו. הם אכן עשו כבקשתו ואישרו כי אין הוא מחביא מפתח או כל חפץ כלשהו שבאמצעותו יוכל לפתוח את המנעול שבו נעל את השרשראות הכובלות אותו.
כשירד פנימה אל תוך המים ואיש לא יכול היה לצפות במעשיו, "שלף" הודיני את המפתח ממקום שבו הוחבא:
הוא השתעל והמפתח נפלט מגרונו. כלומר , הוא למד להחזיק את המפתח בגרון- ולהוציאו כשרצה בכך. כולנו יודעים כי כשחפץ זר תקוע בגרוננו, מתכווצים שרירי הוושט והצוואר. זו תגובה בלתי רצונית ולכן גם בלתי נשלטת. הודיני תירגל שוב ושוב את השליטה ברפלקס זה באמצעות החדרת תפוח אדמה קטן שהיה תלוי בחוט אל תוך הגרון ולמד לשלוט בבלתי נשלט כביכול.

כיצד פועלת השיטה?
בשיטת הביופידבק נעשה שימוש במכשור אלקטרוני מתוחכם וממוחשב אליו מתחבר האדם (בדרך כלל בקצות אצבעות הידיים או על המצח) המכשור מודד באופן מדוייק ואמין , מעבד ומזין חזרה לאדם נתונים על תהליכים ושינויים פיזיולוגיים המתרחשים בגופו כמו: רמת המתח הרגשי והפיזיולוגי, קצב ואופן הנשימה, קצב הדופק, הפעילות המוחית וכד`...


במה שונה שיטת הביופידבק משיטות טיפול אחרות?
בשיטת הביופידבק מתרחש תהליך לימודי בו האדם אקטיבי ולא פסיבי, הוא לומד ומבין כי בכוחו וביכולתו לתרום בעצמו לשיפור בריאותו ואיכות החיים שלו. אין כאן תלות בתרופות או במטפל. זה לא דומה לשיטות אחרות בהן מישהו עושה משהו למטופל כמו: דיקור, רפלקסולוגיה, שיאצו, מסז`, כירופרקטיקה וכד`...

עודד היה באמצע שנות הארבעים לחייו - בריא , פעיל, אהוד בחברה ומצליח בעסקים - כשעבר אירוע מוחי בגלל לחץ דם גבוה שאיש לא ידע על קיומו. כתוצאה מהאירוע המוחי שותקה המחצית הימנית של גופו. הפתאומיות שבאירוע ותוצאותיו הקשות חוללו אצל עודד משבר רווי תסכול , מרירות וייאוש.

אילו עבר עודד את תהליך השיקום הרגיל, היה מקבל סדרה של טיפולים כמו: פיזיותרפיה, רפוי בעיסוק, פסיכותרפיה, טיפול בדיבור ואחרים. יתכן ובטיפולים האלה היה רואה התקדמות ניכרת אבל איטית. במצבו הנפשי לא היה בקצב ההתקדמות שטיפולים אלה יכולים להציע לו כדי לסייע לו. עודד עבר את כל הטיפולים הללו, אך בנוסף לכך נחשף גם לביופידבק. כבר במפגש הראשון נוכח לדעת כי עדיין קיימת בו היכולת ולו הזעירה ביותר , להפעיל בצורה רצונית את קבוצות השרירים שאינן מגיבות כבעבר. הידיעה הזו נתנה לעודד מוטיבציה וכוח, וזירזה את תהליך השיקום שלו. במסגרות שיקומיות רבות ברחבי העולם משולב הטיפול בשיטת הביופידבק כחלק בלתי נפרד מהמערך הטיפולי.

המושג ביופידבק מתייחס להיזון חוזר של אינפורמציה ביולוגית לאדם המחובר למכשיר. האדם קולט את האותות מעולמו הפנימי, מבין אותם ולומד באמצעותם על תהליכים פסיכופיזיולוגיים המתרחשים בגופו.
הוא רואה את הקשר בין תגובותיו הפזיולוגיות לגרויים אליהם הוא נחשף מהעולם החיצוני או מגופו שלו.
מתבצע כאן למעשה תהליך של מיקוד תשומת הלב בדיאלוג שבין האדם, סביבתו וגופו.

יש כאן תהליך של כיול האדם לעצמו ולא למטפל. ברגע שהאדם יכול לראות ולשמוע אינפורמציה על אירועים פיזיולוגיים המתרחשים בגופו, מתפתחת אצלו יכולת הסתכלות והקשבה פנימית עם איכות ייחודית. יכולת מעין זו הייתה ועדיין מהווה את אחת המטרות אליה שואף האדם להגיע.
אמנם הגיע האדם לירח, הוא חוקר את החלל החיצון, אך עדיין אינו יודע מספיק על הנעשה בגופו ובנפשו ובמיוחד על מערכת יחסי הגומלין בין הגוף והנפש.

ברוב הבדיקות אותן אנו עוברים אצל הרופא, אנו מצפים לתרגום הדיאגנוסטי שהוא נותן לאחר שבדק אותנו וקיבל את נתוני המעבדה או הצילומים.

כשאדם אחר קורא את נתוני גופנו הוא זה שמתרגם ומעריך אותם ומגיע לידי החלטה ושיפוט באשר למצבנו הבריאותי. אולם כשמדובר באדם היכול לראות, לשמוע ולהבין את המידע המתקבל באמצעות המכשור ולראות את הקשר בין נתוני המידע לבין תחושותיו הפרטיות זהו למעשה הביופידבק.

המשך בשבוע הבא...

שלכם, דר` יגאל גליקסמן
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il

כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control

Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html

Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב