דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערכים לחיים 

מאת    [ 17/05/2010 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 4734 פעמים ]

בחג השבועות, חג מתן תורה, נתן אלוהים את התורה לעם היהודי, בכדי שנוכל לשמר ולחיות על פי ערכי מוסר גבוהים. ערכי מוסר מבטאים את שנכון לאדם להתנהג עם חברו וסביבתו. המושג "ערכים" מתייחס לאותם עקרונות אקטיביים שאנו יכולים לזהות בעצמנו ובאחרים ואשר ניתן לטפח ולחזק. ערכים מסייעים לתמוך בבחירות שאנו עושים ברמה היום-יומית ובצמתים בחיינו. 

ערכים אישיים משקפים את הזהות האינדיבידואלית של האדם, לעומת ערכים משותפים המשקפים את ערכי התרבות והסביבה, את האמונה והמסורת המשפיעים עלינו. כל אחד מאיתנו מחזיק במערכת של ערכים, הנובעים בעיקר מהשפעתם של ההורים והתרבות, מאירועים שחווינו בצעירותנו ומהתחושה של מה שנכון לנו. ערכים הינם מאד אישיים ומה שעשוי להיות חשוב עבור אחד, עלול להיראות מזיק או חומרני מדי לאחר. למרות שלכולנו יש ערכים, לא תמיד אנו מודעים להם. לעיתים אנו אומרים שערך מסוים חשוב לנו אך איננו באמת פועלים על פיו. בואו נאפשר לעצמנו בימים אלו של חג מתן תורה, לבחון אילו ערכים חשובים לנו באמת, אילו ערכים אנו רוצים להנחיל הלאה לילדנו. 

השאלות הבאות עשויות לסייע לזהות את אותם ערכים אישיים שלנו. למעשה כבר גילינו אחדים מהם (במודע או לא) באמצעות התבוננות באנשים אותם אנחנו מכבדים ומעריצים ובאלו שאיננו מכבדים כלל.

מה מעורר בי השראה, מה מלהיב ומרגש אותי?

מהו העיקרון המרכזי המנחה אותי בחיי?

מה חשוב לי במערכות יחסים?

מה אני אוהב/ת לתת לאנשים אחרים?

למה אני בעצמי נזקק/ת מאנשים אחרים? 

בהמשך לתשובות לשאלות אלו, כתבו רשימה של 10 ערכים החשובים לכם יותר מכל. בחנו עם עצמכם האם אתם פועלים באופן מעשי בהתאם לערכים אלו או שאלו הן רק מילים. דרגו את הערכים שלכם לפי סדר עדיפות, מה ראשון, שני וכו'. כתבו ליד כל ערך מה הוא מבטא עבורכם. לאחר מכן היו כנים עם עצמכם וכתבו כמה אתם מכבדים ופועלים על פי ערכים אלו הלכה למעשה, מ-1 עד 10 (הכי גבוה). בדרך זו תוכלו להבין באילו ערכים יש לכם צורך בטיפוח כדי שיהיו אקטיביים ומשמעותיים יותר בחייכם. תוכלו לשים לכם למטרה לחזק שני ערכים באופן מעשי. כתבו איך תיישמו זאת. לדוגמא, אם ברצונכם לחזק את הערך סבלנות תוכלו לרשום שתי מטרות עליהן תתאמנו בחודשים הקרובים בכדי לחזק ערך זה. לדוגמא: אקפיד על חוקי התנועה בכביש ואהיה סבלני כשאני נוהג. בכל פעם שאחוש חוסר סבלנות בכביש, אקח 3 נשימות עמוקות ואזכיר לעצמי שחשוב לי להיות אדיב וסבלני. אם ברצונכם לחזק את הערך איזון, בחנו כמה איזון יש בין תחומי החיים החשובים לכם. יתכן שתגלו שאתם אומרים שהמשפחה או הזוגיות חשובים לכם יותר מכל, אך בפועל אתם עובדים 15 שעות ביום וכשאתם בבית, הראש ממשיך להיות בעבודה. במקרה זה חשבו איך תוכלו לטפח איזון בין בית ועבודה באופן מעשי כך שתהיה הלימה בין מה שאתם אומרים ואיך שאתם פועלים (שזה גם טיפוח של ערך נוסף – יושרה). התחילו בצעדים קטנים שיחזקו את אותו ערך, תרגלו אותם עד אשר הם הופכים לחלק מכם ואז תוכלו לעשות צעד נוסף. לקראת ראש השנה תוכלו לבחון עם עצמכם בנוגע לאותם ערכים שביקשתם לטפח, תוכלו גם לשאול את דעתם של אנשים הקרובים לכם. לאנשים הקרובים לנו יש יכולת לראות דברים שאנחנו לא תמיד רואים על עצמנו.

דמיינו מציאות של הגשמת הערכים שלכם, מציאות שבה החיים מתקיימים בהרמוניה. עולם בו מתקיימים חופש, שוויון, רווחה ושלום.... כן זה אפשרי ותלוי קודם כל בנו.

טליה לינור פלד - מאבחנת ומאמנת הוליסטית בצבעים

אין להעתיק מאמר זה ללא אישור בכתב מהכותבת

טליה לינור פלד - מאבחנת ומטפלת הוליסטית בצבעים


"נגוהות אור וצבע" – מרחב לרפוי, צמיחה והגשמה


 


 טל. 0525-870701  דוא"ל href="mailto:linor@ornegohot.co.illinor@ornegohot.co.il">">linor@ornegohot.co.il  אתר www.ornegohot.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב