כלים ורעיונות לכבוש כל פסגה - בחינוך
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כלים ורעיונות לכבוש כל פסגה - בחינוך 

מאת    [ 17/05/2010 ]
מילים במאמר: 1053   [ נצפה 3118 פעמים ]

 
 

 

בביקורי הרבים מאוד במוסדות חינוך בארצנו הנפלאה,אני שואל עצמי לעיתים קרובות מהם הכלים,הרעיונות והדרכים בהם משתמשים המנהלים – המנהיגים המצליחים,

ברור לי באופן ברור וחד משמעי כי מוסדות החינוך היסודיים והעל יסודיים המצליחים והמצוינים – מגיעים לפסגות בעיקר בזכות עבודתם הנכונה,האיכותית,העדכנית והחכמה של מנהלי בתי הספר שהם מנהיגים אמיתיים.

ככל שהמנהיג העומד בראש המערכת לומד ומיישם הלכה למעשה דרכים ושיטות עדכניות הגורמות למוטיבציה ולהפעלת המורים בצורה היעילה,הנבונה והטובה ביותר כך יהפוך בית הספר לאיכותי ביותר ולכובש כל פסגה.

מתברר למשל באופן חד משמעי שההישגים הלימודיים,הערכיים,

החינוכיים והחברתיים אינם קשורים כמעט בסוג האוכלוסיה,אלא בעיקר ואולי רק במנהל-שהוא מנהיג המוביל צוות המורים לחשיבה נכונה ויעילה וחכמה.

באיזה כלים משתמש מנהל-מנהיג כדי לעודד את העובדים להעיז,

לנסות,לחשוב ולאתגר אותם להגות רעיונות חדשניים.

מה מאפיין מנהלים יזמים ויצירתיים מצליחים?

על פי מחקרים רבים הוכח כי חדשנות,תהליכי שינוי,יזמות ויצירתיות הן לא תכונות מולדות,אלא נרכשות ומתפתחות,נמצא כי לסביבה האופפת אותם יש תפקיד חשוב בפיתוחן.

בניית תרבות ארגונית

מנהל-מנהיג צריך לבנות מוסד בו כל מורה חש שהוא חלק ייחודי בתוך צוות-מלוכד ואיכותי, במוסד קיים תרבות של חשיבה ועשייה,תרבות של ארגון נכון ואיכותי.

תרבות המאתגרת כל מורה לפרוץ דרך -ליזום,להשתפר,להיות יצירתי בהתמודדותו עם האיכות החינוכית הנכונה והמתאימה לדורנו.

האתגר הראשוני והחשוב ביותר של מנהל-מנהיג הוא ליצור ארגון-חדר מורים שמצליח ולא נח על זרי דפנה,שרעב כל הזמן לחידוש ולשינוי,גם כאשר כובשים יעד,מגיעים לראש פסגה מתכננים,הוגים וחושבים על פסגה נוספת,כדי שכל הזמן תהא חשיבה יצירתית והעלאת יוזמות בונים באופן איתן "תרבות ארגונית" ליזמות ויצירתיות.

נותנים "במה" לכל מורה חדשני,

מקיימים ישיבות רבות יותר של צוות המורים-שבחלק מהותי בהם מודגשים עשייתם הנפלאה של המורים המחדשים, נותנים "במה" לכל מורה לספר,לתאר,להבהיר הכלים בהם הוא השתמש בהצלחתו.

מנהל-מנהיג יוכל להצליח אם ייפתח מורים כמנהיגים. 

חשיבה יצירתית

חייב כל מנהל וכן כל מורה בצוות מטופח ומגובש,לשאול עצמו מדי יום, אילו פעילויות חינוכיות ערכיות לימודיות פיתחתי היום השונות מן העבר.

מה היו היוזמות,הרעיונות החדשניים,היצירתיות בהם נקטתי כדי להעפיל לראש ההר ולהשיג כל היעדים שהוצבו.

ראוי לבדוק כל יום – להעריך את עבודתי כמנהיג ולאתר בדיוק באילו שיטות וכלים נקטתי כדי לכבוש המטרות, ככל שהמנהיג ישתמש בכלי הערכה אפקטיביים יותר ,הוא יוכל תמיד לחשוב צעד אחד קדימה,

במה כדאי להשתפר? מה ראוי לעשות כדי להיות יעיל יותר? באיזה רעיונות כדאי לנקוט כדי להיות יצירתי? האם ראוי לפתח יוזמה חדשנית? האם שיתפתי התלמידים-הצעירים בהקשבה לרעיונות שלהם?

חשוב שכל מנהיג-מנהל וכל המורים יפנימו מתודה זו מידי יום,וכאמור-המנהל צריך למצוא דרכים כדי לעודד,להחמיא ולשבח כל רעיון חדשני.

הקשר עם הלקוחות-ההורים

כל מפעל תעשייתי מצליח יודע היטב חשיבות הקשר עם הלקוחות,ככל שהמה יהיו מרוצים יותר מהתוצרים הרי הרווחים-ההצלחה תנסוק מעלה.

כך בדיוק צריכה להתנהל מערכת החינוך,הלקוחות הם ההורים,איתם יש צורך ליצור קשרים,חובה על כל מנהל ועל כל מורה מחנך או מקצועי-למצוא דרכים,כלים ורעיונות כיצד ליצור קשר עם ההורים,

בשיחות...בקיום שולחנות עגולים...בהקשבה לרעיונותיהם...להביאם כמרצים...

לשלבם בטיולים ובסיורים...לטפח הורים לומדים עקרונות חינוכיים,

לבצע יותר ויותר ביקורי בית...

השיווק הנכון,החכם והיעיל חייב להיות תמיד בקרב הלקוחות-ההורים.

כך מגבירים את איכויות העבודה החינוכית ומפתחים יותר ויותר יוזמות ומוח יצירתי.

בניית צוות דרך שאילת שאלות

גיבוש צוות איכותי ויצירתי מהווה מוקד מאוד חשוב בהצלחה,חשיבה חדשנית קיימת מהפעלת מוחו של עובד אך ברור לנו שלומדים ומחדדים המוח גם מאחרים,מויכוחים,מדיונים,משאילת שאלות.

חייב מנהל שהוא מנהיג ליצור תשתית איתנה של "במה" לשאילת שאלות.

מורה יחוש איתן,זקוף קומה עם מוח יצירתי השופע רעיונות ויוזמות ככל שניתנת לו אפשרות לשאול שאלות.

אנו מודעים למתודה-העיקרית שהפכה מאז ומתמיד את העם היהודי-להיות החכם מכל העמים -שקלא וטריא הויכוחים ושאילת השאלות.

חובה עלינו כל הזמן לדאוג להשתלמות וללמידה של כל המורים המוסיף יידע רב וחשוב אך לעגן את החכמה המתפתחת דרך שאילת השאלות.

כך יוצרים חשיבה חדשנית ויצירתית.

הפתיחות גורמת למוח פורה

מוחו של כל מורה יהא יצירתי ובעל רעיונות ויוזמות "רק" כאשר התשתית תהא נוחה,רגועה המשדרת פתיחות,אהבה,כבוד,יחס ומלווה בהמון עידוד.

חשוב להפנים בתוכנו העיקרון הבסיסי בהצלחה, הכל תלוי "בפתיחות"

כך כל מורה יביע חשיבתו היצירתית בעיקר בתחומים בהם הוא חזק ואיתן.

גיבוש הצוות מהווה מוקד בהצלחה.

כאשר הכל פתוח,מצליח ,המנהל מטפח פניהם של כל המורים,הרי אפשר לזרום היטב ולהביע כל חשיבה יצירתית,על "פתיחות" עובדים ועמלים,צריך להתאמץ כדי לגרום לדלת פתוחה.

זה תפקידו החשוב של כל מנהל ומורה.

מורים שאינם מעיזים לשאול שאלות,מקבלים כל דבר כמובן מאליו ואינם מפעילים מוח פורה ויוזם- לא מסוגלים להיות יצירתיים.

פיתוח המצוינים וחשיבה אסטרטגית פורצת דרך

היהדות הפכה לעם החכם בעולם בעיקר בגלל פיתוח המצוינים, זו הדרך היעילה והנבונה לטפס על כל הר-ולהשיג כל יעד.

חובה על המנהל-המנהיג לדאוג לבניית תשתית איתנה של קרקע פורייה בהם יוכלו המורים המצוינים והתלמידים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר לבוא לידי ביטוי.

כאשר המצוינים חשים שהקרקע יציבה ומעוגנת ברצון טוב ובאהבה הרי הם יפעילו ביתר שאת ובעוצמה רבה יותר את כישוריהם ויכולתם המצוינת.

המצוינות באה לידי ביטוי מעשי רק אם בונים תשתית יצוקה היטב-המעודדת אותם לבנות בנינים רבי קומות,המוטיבציה של המצוינים להתבטא,לעשות ולהפוך יוזמות ויצירתיות תלויה בסביבה נוחה מושכת ומרתקת.

תגמולים ובונוסים כספיים- חשובים אך לא עקרוניים לעידוד יוזמות וחשיבה יצירתית.

הוקרה והערכה מההנהלה ומהפיקוח במערכת החינוך,ציון פומבי של ההישגים הבולטים,פרסום ושיווק "לכולם" של כל עשייתם של המצוינים-של המורים...ושל התלמידים...המצוינים.

מביא לטיפוח חשיבה אסטרטגית פורצת דרך הגורמת למוטיבציה להמשיך לחשוב ולהגות ביצירתיות נוספת.

בהיותי מפקח נהגתי לשאול תמיד מנהלי מוסדות החינוך,מי הם 2-3 המורים הטובים ביותר? במה מעודדים כישוריהם המעולים? האם נותנים להם "במה" לביטוי המצוינות שבהם? ובעיקר האם הם נשלחים ללמידה אקדמאית,להשתלמויות ולקורס המנהלים?

תמיד שאלתי כל מורה-מה פעולותיו החינוכיות-הלימודיות-הערכיות-החברתיות-עם תלמידים חלשים, ובעיקר במה הוא מקדם ומטפח את המצוינים. 
 

ברור שפעילות ענפה ויצירתית עם המצוינים בקרב התלמידים והמורים,גורמים להרחבת הפערים (לא...לא...לצמצום פערים) ואנוכי בעד...הגדלת הפערים, עלינו לפתח יכולתו וכישוריו של כל מורה וכל תלמיד,לעודד כל הזמן ולשווק... לשווק... התוצרת שלהם לכל הסובב אותנו.

זו הדרך להפיכת המוח – ליוזם , ליצירתי ולתפוקות מעולות.

מנהל בית ספר ימריא לרום הפסגה, יכבוש כל הר וישיג כל מטרה – רק אם הוא יגייס אנשים עם חשיבה חדשנית, היינו ההצלחה החינוכית תלויה במנהל-מנהיג המעודד המורים להעיז, לנסות לאתגר אותם ואת חבריהם ותלמידיהם להפיח רעיונות יצירתיים, לבנות תשתית לפריחת יוזמות.

היצירתיות,היוזמות,החדשנות,תהליכי השינוי,קיימים בבית הספר, אך הם יפרחו,יצמחו ויניבו פרות מתוקים ואיכותיים רק אם המנהל-המנהיג מייצב קרקע איתנה,מושכת ומאתגרת.

בשלב הראשוני, ובהמשך מגביר פעילויות מושכות,מרתקות ומעודדות כדי שהמצוינים בעלי היכולת, היצירתיים יפעילו כל רעיון חדשני כדי ליישם הכישורים הטמונים בהם וכדי לרכוש ולפתח יוזמות ויצירתיות.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב