דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המניה של המדינה 

מאת    [ 17/02/2007 ]

מילים במאמר: 1311   [ נצפה 2892 פעמים ]

טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ
ספינת הדגל ו- "קופת הגמל", מניית העם, העוגן שבספינה, וחוף המבטחים...
צנחה לה ביום בהיר אחד... או שמא היה זה שבוע?! או חודש?!

אני כותב מילים אלו לאחר ירידה חדה בערך מניה, שנחשבה לבטוחה ביותר בשוק הישראלי (ירידה של כ- 30% מהשיא בסוף 2005). מניה שכמעט כל ישראלי מושקע בה. אם בצורה ישירה (מניות של החברה) ואם בצורה עקיפה (קרן נאמנות, קופת גמל וכו').
מילים אלו נכתבות בדיעבד. ואמנם, אין כמו "חכמה בדיעבד". ולכן, מאמר זה לא נועד לאמר "ידעתי", או "אמרתי לכם", אלא להביע דיעה של סוחר בשוק ההון. סוחר שלרוב מתבסס על הניתוח הטכני (וגם יגע בו קצת במאמר), ובעל ידע מינימלי בצד הפנדומנטלי של החברה.
ושוב אני מדגיש, כל האמור הנו דעתי האישית בלבד ואין לייחס לו משמעות אחרת.

נתחיל עם תיאור החברה
טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ: נוסדה בירושלים, ב- 1901. החברה מתמחה בייצור תרופות גנריות (חיקוי של תרופה מקורית, שיכפול/העתק), תרופות ייחודיות וייצור חומרים פעילים לתעשיה הפרמצבטית. החברה הינה מהמובילות בעולם בתחום הגנריקה. לחברה ישנם אתרי מחקר, ייצור, שיווק והפצה בישראל, צפון אמריקה ואירופה.
* פ?ר?מ?צ?י?ה - (סממן רפואה) רוקחות, התקנת תרופות מסממנים שונים.

טבע מוצגת כיום בעיני רוב הציבור כחברה הישראלית הגדולה ביותר ובעלת ההנהלה הטובה ביותר. וזה מספיק מבחינת המשקיעים כדי להכניס כסף אל המניה. לפני מספר ימים אמר לי חבר מהעבודה "טבע תמיד תעלה בסופו של דבר, זו השקעה לטווח ארוך". אנשים מייחסים למניה מצב של עליות בלבד. כאילו המניה היא אלמותית.

אז יש לי חדשות בשבילכם, אין מניה שרק עולה !!!
ובמקרה שלהלן (טבע), לדעתי ישנו סיכוי טוב שראינו שיא שלא נבקר בו עוד זמן רב.

בשביל להסביר את דעתי בנושא, אתחיל בהסבר לגבי המושג "תמיכה טכנית".
כשאני רוצה להסביר מהי נקודת תמיכה, אני בוחר לאמר שזו נקודה שישנו קונצנזוס סביבה.
משהו קרה באותו יום (או מספר ימים) סביב אותה רמת מחירים שגרם לאנשים לזכור את שער המניה. שער, בו הרבה אנשים גורסים כי המניה כדאית בו לקניה.

גברת כהן מחדרה (כינוי למשקיע הפשוט - ציבור)
כשגברת כהן מחדרה רוצה לקנות מניה, היא מסתכלת באתרי הכלכלה השונים, מחפשת מניה של חברה "טובה" (בדרך כלל הכוונה לחברה ידועה המסוקרת במדיה) ובוחנת את שער המניה בהתאם לשער בו היתה בעבר.
נצא מנקודת הנחה ששער המניה איננו בשיא, אלא לאחר מימוש והגיע לנקודת תמיכה.
אחרי שגברת כהן מחדרה רואה את שער המניה היא אומרת לעצמה, "זו מניה מעולה, חברה טובה, הנהלה טובה, מציגה צמיחה כל הזמן" (למרות שהיא בקושי יודעת שזו חברת תרופות גנריות - וספק אם היא יודעת מה זה גנרית), היא יודעת שמחירה נמוך ביחס למחיר בו שכנה, ולכן היא אומרת לעצמה שהקניה כדאית. כמו גברת כהן ישנם אנשים רבים שגורסים כי שער המניה "זול" והוא אינו משקף את ערכה האמיתי.

ולסיכום הסבר התמיכה הטכנית ונושא גברת כהן, כל יום הינו מאבק בין קונים ומוכרים.
כאשר מניה מדשדשת תוך נטיה לירידות קלות וביום אחד לאחר ארוע מסוים מתחילות עליות במניה (הנמשכות מספר ימים), נוצר שפל מחירים מסוים, שבו בדיעבד נאמר שהקונים היו להוטים לקנות, המוכרים היו מאופקים יותר ולכן שער המניה עלה (המוכרים ניצחו את הקונים).
בפעם הבאה שנגיע לרמת המחירים שהיינו בה (השפל המדובר מלפני העליה), שוב הרבה אנשים יזכרו במחיר ויגידו לעצמם שהמניה שוב כדאית לקניה. ובצורה זו נוצרת לנו תמיכה.

השלב הבא - אופן ירידת הערך בשער המניה
כאשר מניה מתממשת ויורדת במשך תקופה מסויימת לאחר מסע עליות, הדבר סביר ונחשב כתיקון "בריא" לגל עליות.
כאשר מניה "נחתכת" ויורדת בחדות ובמחזור גבוה ביום אחד (ובמיוחד תוך יצירת פער מחירים יורד - GAP), הדבר נחשב להבעת אי אמון גדולה במניה ומעיד על כך שמשקיעים רבים מאמינים במחיר נמוך יותר ולכן מוכנים למכור את המניה כעת "בכל מחיר".
כאשר נוצר פער מחירים שלילי וחד, בליווי מחזור מסחר גבוה, למניה יקח זמן רב להתאושש. ועליות שיגיעו (אם יגיעו) לאחר מכן, יהיו לרוב "מהוססות" ובליווי מחזורי מסחר נמוכים.
במקרה שלהלן (מקרה טבע), נוצר פער מחירים יורד ראשון באמצע חודש מאי, תוך שהיא שוברת מספר תמיכות בדרך (תמיכות בהן סוחרים רבים היו אמורים להיכנס ולעצור את הירידות).
נצא מנקודת הנחה שסוחרים רבים לא היו ליד המחשב באותו היום או לחילופין לא היו ערים למתרחש. מרגע שנשברה תמיכה והמניה ירדה נמוך יותר, אזי המניה (אמורה להיות בעיני המשקיעים) כדאית עוד יותר לקניה. לכן, היינו צריכים לראות לאחר מכן, גידול במחזורי המסחר ועליה (הבעת אמון במניה) תוך פריצה מעלה את פער המחירים היורד שנוצר. הדבר לא קרה, ובמקום זאת ראינו עליה קטנה מאוד והמשך ירידה כלפי מטה (המשך איתות שלילי).
ומכאן, שרוב המשקיעים עדין אינם מאמינים בשווי מחיר גבוה יותר, והקונים אינם מצליחים בכניסתם למניה להעלות את מחירה.
מרגע שנוצר פער מחירים יורד וחד שני (בליווי מחזור מסחר גבוה) באמצע חודש יוני, ולאחר חודש אחד בלבד מפער המחירים הקודם, הדבר מחזק מאוד את דעתי בנוגע להמשך מגמה שלילית מאוד במניה. מה גם שעדין אנחנו לא רואים עליה במחזורים גבוהים וניסיון פריצת פער המחירים. אנו רואים שתמיכות נשברות בקלות ועוצמת הירידות חדה מאוד. ומכאן, אני עדין בספק לגבי עצירת הירידות ברמת המחירים הנוכחית.

שלב אחרון - מבט מהצד
אני לא מנתח פנדומנטלי. ולכן, אתן את דעתי הצנועה והפשטנית מההיבט שלי וכמשקיף מהצד.
היום אמרה לי קרובת משפחה: "טבע כל שנה מרוויחה, אז איך זה שהיא יורדת?"
ערך מניה בבורסה, לא נקבע על פי תוצאות החברה כעת (רווחים כרגע, מכירות כרגע וכו') אלא על פי ציפיות המשקיעים מהחברה בעתיד.
היתרון של שוק התרופות על פני שווקים אחרים הינו שהשוק עצמו גדל ומתפתח. ולכן, אין מניעה שכל חברות התרופות יצמחו יחדיו ורווחיהן יגדלו. תמיד (לצערינו), ישנן מחלות חדשות הדורשות תרופות חדשות ותמיד ישנם פיתוחים חדשים וגילויי דרך.
ובכל זאת, בעבר טבע היתה חברה גנרית (קטנה, אח"כ בינונית) בצמיחה. ולאט לאט לאורך השנים, נגסה בנתח השוק של החברות האתיות (המייצרות תרופות מקוריות) והחברות הגנריות שמסביבה, תוך שהיא גודלת ובונה שם עולמי והופכת לשחקנית לגיטימית בשוק. יתכן והסיבה שעד היום ה"מלחמות" בין החברות הגדולות לבין טבע היו "קטנות", הינה שגם בצורה הזו החברות המשיכו להרוויח ולגדול (כבר אמרתי ששוק התרופות הינו שוק מתפתח ולא שוק סגור).
כיום, חברות התרופות הגדולות ומרק בראשם (אל תפסו אותי במילה), מרגישות בכיסן את הנגיסות של טבע בחלקן בשוק, והחליטו להפסיק להתעלם, ולצאת למאבק.
המהלך של מרק יצר תקדים (וכידוע, בדרך כלל תקדים מוביל להמשכיות). מרק החליטה להילחם בטבע לאחר שזו יצרה תרופה גנרית מתחרה, והוזילה את מחירי התרופה משמעותית.
מהלך זה פתח את הדלת לתחילת "עידן חדש". עידן בו החברות האתיות אינן מוכנות להתעלם מהחברות הגנריות ומוכנות למאבק מחירים בשלב ראשון וסביר שגם מאבקים נוספים בהמשך.
המשך הצמיחה של טבע בסכנה. לטבע כבר לא יהיו "חיים קלים". תרופות גנריות חדשות יצטרכו לעמוד במאבקים, ותחזית ההכנסות שלהן קרוב לודאי תיפגע. ואיך שנהוג לאמר במחוזותינו... "התמונה הפוליטית השתנתה", והמשקיעים מתחילים לעכל זאת.
תוסיפו לכך את הסנטימנט השלילי בדו"חות שיצרה הרכישה של איווקס, ואת השמועות המתרוצצות לגבי רכישת חברה יפנית, והתמונה המצטיירת איננה חיובית.
כאשר חברה מחליטה לרכוש חברה נוספת, אין הדבר מהווה ארוע חיובי בעיניי המשקיעים אלא בדיוק להיפך. רכישת חברה משמעה הקטנת המזומנים שבידי החברה, הקטנת המזומנים משמעה פגיעה ביציבות. אין המשקיעים יודעים אם וכיצד יצלח האיחוד בין החברות והאם הדבר יצור גידול ברווחיות. נוצרת אי וודאות מסוימת בנוגע לעתיד החברה.
כל אלה, הביאו לדעתי לירידת ערך המניה משמעותית, ופגעו באמון המשקיעים בהמשך הצמיחה המדהימה של טבע.
נקודת אור היא ירידה דומה בשנת 2004. מאמצע שנת 2004 ועד סוף חודש אוקטובר של אותה שנה, ירדה טבע בלמעלה מ- 30%. ולמרות זאת, יצאה משם לדרך חדשה. אחרי שנה חזרה לרמות השיא מלפני הירידה, פרצה אותן והגיעה לשיא חדש בסוף שנת 2005. אין לדעת אם העבר יחזור על עצמו במקרה הנדון אך אנחנו לא "עוצמים עיניים" ומוכנים לכל תרחיש.

לסיכום, אומר שדעתי על טבע הינה שלילית בשלב זה הן מהבחינה הטכנית והן הפנדומנטלית. לחברה יש מחסום קשה מאוד בדרך להמשך צמיחה בשוק מהבחינה העיסקית ותצטרך לעמוד בתחרויות קשות יותר ותובעניות יותר. חשוב ומעניין לראות איך החברה תתמודד עם הנ"ל.
בעבר היא יצאה כשידה על העליונה והמשיכה במסע הצמיחה שלה, אך המכשולים המוצבים בפניה כעת גדולים יותר וקשים יותר.
מהבחינה הטכנית, נצטרך להמתין ולראות מה ההתפתחויות. כרגע לא עושה רושם שהקונים תובעניים מספיק ושמלחמתם עם המוכרים מצליחה להרים את שער המניה. אלא נראה כהמשך דישדוש - זליגה כלפי מטה. אך כמובן שהדבר נתון לשינוי ויצטרך להיבחן במבחן הזמן.

* תגובות הערות והארות אשמח לקבל למייל שלי.

בהצלחה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב