אסטרטגיה חדשה נוקטת בה פירמות ומותגים אמריקאיים : העברת תהליך ערבזצייה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אסטרטגיה חדשה נוקטת בה פירמות ומותגים אמריקאיים : העברת תהליך ערבזצייה 

מאת    [ 07/09/2005 ]
מילים במאמר: 644   [ נצפה 4453 פעמים ]

 
 
אסטרטגיה חדשה נוקטת בה פירמות ומותגים אמריקאיים : העברת תהליך ערבזצייה - To Be an Arab על המותגים והמוצרים האמריקאיים בכדי להתחמק מהחרם על המוצרים האמריקאיים , חרם מטעם הצרכנים הערביים במדינות ערב .

לאחר המאורעות של ספטמבר ועם התחזקות הסוגייה העיראקית ועצם מלחמת המפרץ החלה עליית פונקצית החרם על כלל המוצרים והמותגים האמריקאיים , דבר המצדיק שישנו קשר בין הפוליטיקה לכללה העולמית , והקשר הזה הנו מובהק לחלוטין . ובכן מכירות של החברות החלו לצנוח לתימהון.

מזה שלושה חודשים אני עורך תצפית על 4 תחנות ערביות ובעיקר על תשדירי הפרסומות אשר משודרים שם : MBC , LBC, התחנה המצרית , התחנה הירדנית. בתצפית נערכת 3-4 מדי שבוע ולאורך שלושה חודשים .

ברוב התשדירים מנסים לשדר עסקים כרגיל ובעיקר אלו עסקים ( הפירמות והמותגים האמריקאיים ) מתוך החברה הערבית ובעיקר משווקים מוצרים ערבים . אבל על מי הם מנסים לעבוד. הם מנסים לעבוד על הצרכן הבודד, אבל זה מאוד קשה כי ככל שעולה מדד האנטי אמירקאיי מטעם הצרכנים , מגברים את הפרסום ובעיקר משתמשים באסטרטגיית הערבזצייה.

כמה דוגמאות מראים עד כמה משקיעים מאמצים רבים בנדון :

קטגורית מוצרי ניקיון והגינה :

1. חיתולי פמברס : בתשדיר מראים ילדים בני 12-13 בגלביות ( ליבוש מסורתי בנסיכיות, המפרץ ) מבקרים במפעלי פמברס בג'דה בסעודיה , ולבסוף הביקור כל אחד מהילדים לוקח דוגמית מתנה לאח שלו הקטן ומעביר את זה לאימא שלו. בסוף התשדיר מופיעה כותרת : תעשייה סעודית.

2. אולוויז : תחבושות הגינה נשית , בתשדיר שנראה יותר מדי מודרני ואמרקאי , הכותרת שמופיעה בסוף : תעשייה סעודית . מצד שני ותוך כדי הפגנת נכוחות נגד , המותג המתחרה ," תחבושות פאין" אשר בסוף התשדיר מדגישים את אלמנט שם החברה האם " נאבקו " ומבליטים צאת הלוגו בכדי להראות שזו באמת תעשייה ערבית . ( נאבקו : חברה ערבית בבעלות איש עסקים ממוצא פלסטיני שיש לה כמה סניפים במדינות ערב ).

3. TIDE - אבקת כביסה: ביקור של עקרות בית במפעל החברה בג'דה בסעודיה.

קטגוריית מזון ורשתות :

1. רשת המסעדות - מקדונלד : מוכרים בתשדיר קצצת בשר בפיתה , ממתי האמריקאיים מוכרים קצצת ההמבורגר בפיתה ולא בלחמנייה המסורתית , ולא רק זה אלא בסוף התשדיר מופיעה כותרת בבעלות וניהול אנשים ערבים .

אבל בכל זאת אמצעי התקשורת השונים בעולם ממשיכים לדווח על ירידות במכירות של מותגים אמירקאים במדינות ערב , ובכן מה הצרכנים קונים , איזה מוצרים , איזה מותגים צוריכם - תתפלו לשמוע הדבר הזה יש לו פתרון ואכן הדבר נעשה , להלן כמה דוגמאות :

o מקה קולה : רעיון של יזם טונסאי הגר בצרפת אשר צצו לו הרעיון לאחר שבקש מילדיו למנע מלקנות מותגים אמריקאים , ואזה נתבקש ע"י ילדיו למצוא תחליף ואכן הדבר נעשה ויצא לפועל. למוצר יש ביקוש בקרב הקהילות הערביות באירופה ובחו"ל . אחת מפעילות הקד"מ המחאתי : בהפגנה ענקית בלונדון היזם הטונסאי חלק 10,000 חולצות עם הלוגו של החברה + חלוקת 10,000 קופסאות שתייה למפגינים , מה שנקרא שיווק אנטי אמריקאי בכלל.

o זאם זאם קולה : השם זאם זאם ( שם של באר מים מקודשת אשר שותים ממנה הצליינים בחאג' במכה- החאג' חלק מחמשת יסודות הדת האיסלאמית והוא מתבצע במכה בערב סעודית ), ובכן זה הוא מיזם של יזם פרסי מאיראן אשר מכר את המוצר במאסות בתקופת החאג' לאחרונה ( בפברואר שעבר ).

o סיגריות קליאופטרה : סיגריות מצריות אשר נמכרות והמכירות שלהם בעלייה בעקבות החרם על הסיגריות של פליפ מוריס - מלבורו .

o הלאל פרייד צ'קין : מיזם עתידי שאמור לקום ע"י אותו יזם טונסאי הבעלים של מקה קולה אשר יתחרה ברשת KFC .

המסקנה שהצרכן הוא שקובע איזה מותג לצרוך, אפילו אם העבירו ייצור ותעשיית כל הפירמות והמותגים האמירקאיים למדינות ערב עדיין יש מתנגדים אשר יצרכו את המותג הערבי המתחרה כאקט מחאתי : גם פוליטי , גם כלכלי , וכתוצאה מכך שינוי בהתנהגות הצרכנית . התחליף נמצא וקיים או בגדר הרעיון או בגדר הביצוע.

ואפרופו אם אנחנו זוכרים מאורעות אוקטובר 2000 והאינתפאדה , אז אמרו שהצרכן הערבי בישראל, מחרים את מרכזי הקניות ואת המותגים הישראלים , ומקומות הבילוי הנמצאים בקרבת ערים וישובים יהודיים .

הדבר הזה לא נכון :

? מפני שקודם כל אין תחליף למותגים הישראלים כמו שקרא במדינות ערב.

? סיבה שנייה הכלכלה והמשק הערבי : הנו משק תלוי בכלכלה הישראלית .

לבסוף ככל שהעסקים אשר נמצאים במדינות ערב עצמאים כך ניתן לייצר תחליפים , וככל שהם תלויים , אז אינן יכולות לייצר תחליף .





סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.

לתגובות : newbrand@zahav.net.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב