דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התניית שירות EMS בשירות עמילות מכס על ידי חברת הדואר 

מאת    [ 12/05/2010 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 4634 פעמים ]

גיל נדל עו"ד, רועי אזרד, עו"ד

 

 

במאמר זה נבחן האם חברת דואר ישראל רשאית לנתב דואר EMS בינ"ל למרכז שילוחים מרוחק ואף לחייב את הנמען באגרה נוספת, רק כיוון שהנמען בחר להשתמש בשירות עמילות מכס אחר מזה המסופק על ידה.

 

חברת "דואר ישראל" פועלת תחת רשיון שהוענק לה על פי חוק הדואר, שעל פיו חברת הדואר רשאית להעניק אך ורק שירותים מסוימים המפורטים ברשיון הכללי שהוענק לה. דואר מהיר מסוג EMS, כמו גם שירות עמילות מכס הם שירותים שחברת הדואר רשאית להעניק ללקוחותיה על פי הוראות רשיונה.

 

כאשר יבואן מקבל סחורות באמצעות שירות EMS, הוא נזקק באופן מובנה גם לשירות עמילות מכס, וזאת על מנת לאפשר לו לשחרר ביעילות את הטובין שהגיעו באמצעות השילוח הבינלאומי. מטרת שירות עמילות המכס

היא לפשט את הליך השחרור מן המכס.

לפיכך, קיימת בעייתיות רבה בהחלטת חברת דואר ישראל שיוצרת חסם משמעותי בפני מי שמעוניין להשתמש בשירות עמילות מכס אחר מזה שדואר ישראל מציע (ובכך בדרך כלל גם לחסוך לא מעט כסף), ויש בה כדי לפגוע בתחרות בין נותני שירותי עמילות מכס.

 

בחוק הדואר קיים גם איסור התניית שירות בשירות. בפסיקה נקבע, כי הרציונל שעומד מאחורי איסור זה שיש בו סוג של התערבות בחופש ההתקשרות, הוא להגן על ציבור הלקוחות, נוכח הכוח הכלכלי העדיף המופעל על ידי בעל הרישיון.

 

ההתנייה איננה חייבת להיות דווקא בצורה של כפייה, להפך, בפסיקה שעסקה בהתניית שירות בשירות של תאגיד בנקאי נקבע כי "..הלחץ המופעל על-ידי הבנק אינו צריך לעלות כדי כפייה ... די בלחץ "עדין" בהרבה".  גם בענייננו, חברת הדואר אינה מתנה את השירות בצורת כפייה, אלא בדרך של אילוץ: היא אינה אוסרת על יבואנים לעשות שימוש בשירות עמילות מכס אחר, במקום זאת, היא יוצרת חסמים כלכליים משמעותיים, "חסמי מעבר", בפני היבואנים הפוגעים או משבשים את יכולתם לפנות לשירות עמילות מכס מתחרה ופוגעים בתחרות בין עמילי המכס.

 

מכל האמור לעיל נראה שחברת הדואר יוצרת התניית שירות בשירות  - בין שירות עמילות מכס לשירות EMS, כשהיא קובעת אגרה על נמען המבקש להשתמש בשירות עמילות מכס מתחרה, ושעה שהיא מעבירה את דברי הדואר של הנמען למרכז דואר מרכזי מרוחק, במקום לאזור מגוריו של הנמען.

זאת ועוד, שירות ה – EMS, הינו שירות ייחודי, במובן זה שהוא מוסדר גם בפאן רגולטורי בינלאומי. ישראל חברה ב EMS Cooperative, ארגון רגולטורי שהוא חלק מארגון הדואר הבינלאומי UPU. מטרתו להבטיח כי חבילות EMS יפעלו על פי סטנדרט אחיד של ביצועים ואיכות, EMS Cooperative רשאי לשלול את חברותו של חבר בארגון, בהתאם להוראות סעיף 5.2 לחוקת הארגון.

 

באמנת הארגון, מוגדר שירות ה EMS כשירות תחרותי (price-comparative service) שאמור לספק שירות אמין בזמן מדויק לנמען (time-certain delivery), וזאת, באמצעי בקרה ממוחשבים לניתור דברי דואר.

 

לפיכך, החלטת חברת דואר ישראל בעניין המעבירה את דברי הדואר למקום מרכזי – מרוקנת את הגדרת שירות הדואר כשירות אמין בזמן, "time-certain delivery". החלטת חברת הדואר גם אינה עולה בקנה אחד עם הגדרת השירות כשירות תחרותי (("price-comparative" כאשר היא קובעת עמלת מעבר לשירות עמילות מכס מתחרה, הפוגם באיכותו ובמהותו של שירות ה – EMS כשירות אמין בזמן.

 

 

 

אין לשכוח גם שסעיף 29 לרשיון חברת הדואר אוסר עליה לפגוע בתחרות במתן שירותיה, ובכלל זה שירות ה – EMS ושירות עמילות המכס. על פי הוראות סעיף 5ב(א) לחוק הדואר, שר התקשורת רשאי, לשם הגברת התחרות בתחום שירותי הדואר, לקבוע כי בעל רישיון כללי חייב לתת לבעל רישיון אחר שירותים המבוססים על התשתיות של בעל הרישיון הכללי, לרבות גישה למרכזי חלוקה או לתאי חלוקה.

 

בעבר, שר התקשורת אסר על חברת דואר ישראל לכפות שירות עמילות מכס, וכי אסור לחברת הדואר לגבות עמלה כלשהי מיבואנים המעוניינים לשחרר את פריטי הדואר שלא באמצעות חברת הדואר.

 

בעקבות רגרסיה שחלה בעניין זה, פנה משרדנו, המייצג את לשכת סוכני המכס בתל אביב, לשר התקשורת על מנת לבדוק התנהלות בלתי תחרותית לכאורה של חברת דואר ישראל בקביעת התניות הפוגעות בתחרות בין שירותי עמילות מכס.

 

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב