דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על תאונת ותאונות עבודה 

מאת    [ 10/05/2010 ]

מילים במאמר: 701   [ נצפה 2302 פעמים ]

תאונת עבודה היא תאונה אשר התרחשה עקב עבודתו של עובד אצל מעבידו. ההגדרה בחוק של המונח תאונת עבודה, רחבה מאוד והיא כוללת גם תאונות עבודה שהתרחשו בדרכו של העובד מביתו אל העבודה ולהפך.

חשוב לציין כי גם עצמאי אשר נפגע עקב עבודתו, זכאי כי תאונתו תוכר כתאונת עבודה.

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף אשר מחליט האם תאונה היא תאונת עבודה או אם לאו. ההכרה בתאונה כתאונת עבודה, משמעותה קבלת פיצוי מביטוח לאומי בגין הנזקים שנגרמו לעובד בשל התאונה.

לאחר תאונת עבודה, יש להגיש תביעה אל המוסד לביטוח לאומי. תביעה כנגד המעביד או כנגד חברת הביטוח של המעביד, אפשרית רק במקרים בהם תאונות עבודה נגרמו בשל עוולה נזיקית שביצע המעביד כלפי העובד. דוגמא לעוולה שכזו היא עוולת הרשלנות. במקרה שבו רשלנותו של המעביד היא זו אשר גרמה לתאונותו של העובד, יוכל העובד לתבוע את המעביד בגין הנזקים שנגרמו לו.

בניגוד לתביעה כנגד המעביד או חברת הביטוח שלו, הדורשת ביצוע עוולה מצד המעביד, הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי אינה דורשת ביצוע עוולה מצד המעביד ודי בכך כי התאונה הנה תאונת עבודה כהגדרתה בחוק ביטוח לאומי.

המוסד לביטוח לאומי מעניק לנפגע אשר תאונתו הוכרה כתאונת עבודה, שני סוגים של פיצויים, דמי פגיעה וקצבת נכות. להלן הרחבה לגבי שני סוגי הפיצויים הללו.

תאונות עבודה – קבלת דמי פגיעה

לאחר שהתרחשה תאונת עבודה אשר גרמה לנפגע לנזקים, עליו להגיש תביעה אל המוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל פיצוי בגין נזקיו. הפיצויים הניתנים לנפגע על ידי המוסד לביטוח לאומי נחלקים לשניים: דמי פגיעה וקצבת נכות. ראשית, נסביר מהם דמי הפגיעה ולאחר מכן, נבאר מהי קצבת נכות.

אדם אשר נפגע בתאונת עבודה ואינו יכול לעבוד בשל הנזקים שנגרמו לו, רשאי לקבל מביטוח לאומי פיצוי בגין אובדן כושר עבודה. אלו הם דמי הפגיעה אשר ניתנים לנפגע לתקופת זמן של מספר חודשים בלבד. בתום תקופת הזכאות לדמי פגיעה, לא יוכל הנפגע לקבל דמי פגיעה נוספים.

במקרים בהם נגרמה לנפגע נכות לצמיתות, ייתכן שיהיה רשאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי סכומי פיצויים נוספים בדמות פיצוי חד פעמי או קצבת נכות חודשית קבועה.

תאונות עבודה – קצבת נכות

תאונות עבודה אשר גרמו לנפגעים נכות לצמיתות, מזכות לעיתים קרובות את הנפגעים בפיצוי חד פעמי או לחילופין, בקצבת נכות חודשית קבועה עד תום חייהם. סוג הפיצוי וגובהו משתנים עם אחוזי הנכות אשר נקבעים על ידי הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

יש להגיש לוועדה הרפואית את כל התיק הרפואי של הנפגע וזו מחליטה האם נגרמה לנפגע נכות לצמיתות ובמידה וכן, באילו אחוזי נכות מדובר. חשוב להדגיש כי נכות לצמיתות הפחותה מ-5%, לא מזכה את הנפגע בפיצוי מביטוח לאומי.

נכות צמיתה הנעה בין 5% לבין 19%, משמעותה קבלת פיצוי נכות חד פעמי מן המוסד לביטוח לאומי. למעשה, קצבת נכות קבועה ניתנת לנפגעים בגין תאונות עבודה, אך ורק במקרים של נכות צמיתה העולה על 20%.

תאונת עבודה – מה חשוב לדעת?

מן הדברים שלעיל, אנו למדים כי להכרה של המוסד לביטוח לאומי בתאונה כתאונת עבודה, יש משמעות כלכלית ענפה עבור הנפגע. מהם הדברים העיקריים שחשוב לזכור טרם הפנייה אל המוסד לביטוח לאומי?

1. איסוף כל המסמכים הדרושים: הוועדה הרפואית צריכה לקבל תמונת מצב מדויקת של מצבו הרפואי של הנפגע ושל הנזקים שנגרמו לו, הן הפיזיים והן הכלכליים. לפיכך, יש לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרפואיים כולל מרשמים, תוצאות של בדיקות וכדומה. בד בבד, יש לשמור על כל המסמכים המתעדים את ההוצאות הכספיות שנאלץ הנפגע להוציא עקב תאונת העבודה.

2. קבלת ייעוץ משפטי : המוסד לביטוח לאומי אינו ממהר להכיר בתאונה כתאונת עבודה. על כן, ישנה חשיבות גדולה לאופן הניסוח של העובדות המתארות את נסיבות התאונה והתרחשותה. קבלת ייעוץ משפטי הנה הכרחית על מנת להציג את הדברים באופן הנכון ביותר לוועדה הרפואית. כאן טמון ההבדל שבין קבלת קצבת נכות גבוהה לבין דחיית התביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה.

3. התנהלות ביום הדיון: שמירה על התנהגות מנומסת ואדיבה בוועדה הרפואית היא חשובה ביותר, במיוחד אם הנפגע הוא הטוען בפני הוועדה. במידה והנפגע מיוצג על ידי עורך דין, הרי שנחסך ממנו הצורך לעמוד אל מול הוועדה ולטעון וכמו כן, במצב זה, גדלים משמעותית הסיכויים כי הוועדה תכיר בתאונה כתאונת עבודה.

תאונת עבודה איננה אירוע קל עבור הנפגע אשר סובל מנזקים פיזיים, נפשיים וכלכליים בשל התאונה. לפיכך, חשוב מאוד כי הנפגע יידע היטב את זכויותיו כך שיוכל לקבל פיצוי נאות בעבור הנזקים שנגרמו לו. 

נפגעים בתאונת עבודה? כדאי להתייעץ בנוגע לפיצוי צפוי או לבחינה משפטית של הנסיבות בפורום דיני נזיקין>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב