דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשמל סולארי בישראל - ניתוח מצב 

מאת    [ 09/05/2010 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 3006 פעמים ]

עובדה זו חוברת לעובדה כי בכל מה שקשור לייצור אנרגיה שמש היא המשאב הכי טוב ובישראל, מה לעשות, לא חסר לנו שמש במשך כל השנה.

נשאלת השאלה, מה קורה בשטח? האם חברות אנרגיה ירוקה אכן משתלטות על שוק החשמל? האם לכולנו תהיה מערכת אנרגיה סולארית ביתית? כמה זה יעלה ומתי? במאמר הבא ננסה לענות על שאלות אלה.

אנרגיה סולארית והיבטים חוקתיים

במדינה קטנה כמו ישראל חייבים להבין כי כל שינוי תפיסתי צריך לעבור דרך בית המחוקקים על מנת לקבל לגיטימציה ולשמש מנוע אמיתי לתהליך. בישראל דברים זזים לאט ועל אף שמערכות אנרגיה סולארית מופעלות מאז שנות השמונים, רק בשנת 2004 התכנסה וועדה שתפקידה להחליט על מתן עדיפות למקורות אנרגייה חלופיים. בשנת 2005 עברה ההחלטה בהצלחה אבל עד 2007 רק 1% מכלל ייצור האנרגיה החשמלית בארץ נוצר ממקורות חלופיים, לרבות אנרגיה סולארית.

יחד עם זאת החל משנת 2008 נעשים צעדים משמעותיים מבחינה חוקתית כאשר הפקת חשמל סולארי מוביל את השינוי בעזרת כניסתה של חברת החשמל לשוק החשמל הסולארי בעזרת תמריצים והורדת תעריפים.

מדרום תיפתח הטובה

הראשונים שקפצו על ההזדמנות לעבור למערכות חשמל סולארי הם יישובי הדרום שהשכירו את אדמותיהם לטובת מתקנים מרשימים. קיבוץ יטבתה למשל התקין מערכת אנרגיה סולארית על גג הרפת שלו ובחניון האורחן. המערכת היא בהיקף בינוני של 50 קילוואט והפיקה בשנה אחת לא פחות מ – 88 אלף קו"טש.

בעקבות כך עוד ועוד יישובים בדרום מתכננים לעבור למערכות חשמל סולארי הנותנות חיסכון של 30% בצריכת החשמל ואינן פולטות גזי חממה רעילים. חברת החשמל משנה את המדד לטובת שימוש בסוגים של מערכות סולאריות ביתיות ובאופן כללי, המצב נראה טוב יותר מבעבר.

עוד נתונים מעודדים אודות אנרגיה סולארית בישראל:

אנרגיה פוטווולטאית, שהיא אנרגיה סולארית, מספקת כיום ולפי נתונים של חברת החשמל, 1.5 מיליון מגוואט במספר אתרים בארץ. אמנם, עדיין לא אושר לבנות מערכות חשמל סולאריות בהיקף גדול כמו בארצות הברית, אך מתקנים בינוניים וקטנים נבנים במרץ.

השינוי המבורך הזה קרה רק בזכות החקיקה והגדרת שיתוף הפעולה בין חברות אנרגיה סולרית לבין חברת החשמל. יעדים נקבעו, מועדים לשינוי גם כן, תעריפים ומדדים. כיום, עסקים, יישובים ואנשים פרטיים יכולים להעמיד על גגותיהם קולטי שמש, לחסוך בחשמל ולהחזיר את ההשקעה הכספית תוך 6 עד 8 שנים בלבד.

שינוי הגישה, אם כן, קרה הודות לאינטרס הכלכלי. חשוב להבין כי למרות הרצון לראות את כדור הארץ עובר כולו למערכות אנרגיה סולארית, האינטרס הכלכלי הוא שיקבע את הטון. המתקן ביטבתה כמו גם מתקנים אחרים שהוכיחו כי ניתן לעשות רווח של ממש ממערכות חשמל סולארי היה זה שהיטה את הכף לטובת שימוש באנרגיה סולארית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב