דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבקר המדינה מול היועץ המשפטי לממשלה 

מאת    [ 13/02/2007 ]

מילים במאמר: 515   [ נצפה 3405 פעמים ]

סוף סוף יצאה לדרך ועדת וינוגרד, והחלה בעבודתה. אך משהו בהחלט לא תקין בהתנהלות הממשלה בכל הקשור להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת מחדלי מלחמת לבנון השנייה. התנהלות הממשלה בעניין זה צריכה להדיר שינה מכל אזרח בישראל.
מסתבר כי בנהלי הדמוקרטיה קיים סדק, אשר האירועים האחרונים הרחיבוהו מאוד. מעבר לפארסה של מינוי ועדות הבדיקה השונות ופיזורן, הרכביהן הכושלים, הגדילה הממשלה לעשות בהתנהלותה מול מבקר המדינה. על פי חוק יסוד מבקר המדינה המבקר עצמאי ובלתי תלוי.

לפני מספר שבועות "הטילה" הממשלה על מבקר המדינה באמצעות התקשורת, ללא תאום עמו, את משימת הבדיקה של התנהלות המלחמה בעורף וברשויות המקומיות. מבקר המדינה, מתוקף חוק מבקר המדינה, הדף את המשימה בטעון מוצדק, שהממשלה לא יכולה להטיל עליו משימות בדיקה, וודאי שלא כשהוא כבר בעיצומה של בדיקה. עוד טען המבקר שבסמכותו לבדוק כל דבר ועניין באופן עצמאי ובלתי תלוי - ואכן המשיך במשימות הבדיקה שקבע לעצמו.
בהחלטת הממשלה שפורסמה ב-17.9.06 על הקמת ועדת וינוגרד, אין זכר להודעתו הפומבית של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בדבר חלוקת המשימות בין הוועדה הממשלתית לבין מבקר המדינה, שהיה אמור לבדוק את התנהלות העורף והרשויות המקומיות במלחמה.

אין ספק שלממשלה בהרכבה הנוכחי, לא נוח שגוף בלתי תלוי כמוסד מבקר המדינה, יבדוק גם את הדרג המדיני. ברצונה למנות ועדה ממשלתית ולא ועדת חקירה ממלכתית, והיא זו אשר תקבע גם את סמכויותיה. התנהלות הממשלה לא מובנת ומדאיגה כאחד.
הגדיל לעשות היועץ המשפטי של הממשלה, שכנראה "גויס" למערכה לעזרת הממשלה וכנראה שהתבקש לחוות דעתו . רק אתמול פורסם שהיועץ המשפטי לממשלה אמר עם הקמת ועדת וינוגרט, שמן הראוי שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לא יעסוק בדברים שהוועדה בודקת. נראה הדבר שאמירה זו של היועץ המשפטי לממשלה לא משפיעה על מבקר המדינה, ובצדק.

לא ידוע לי אם נקבעו הנהלים המגדירים את יחסי הגומלין בין היועץ המשפטי לבין מבקר המדינה. אך מן הראוי שמבקר המדינה לא יעסוק בענייני חוק ומשפט, ואילו היועץ המשפטי לממשלה לא יעסוק בביקורת. בנושאי הביקורת וכיצד לעשותה, טוב יעשה היועץ המשפטי אם ישאיר זאת לאחריותו הבלעדית של מוסד מבקר המדינה. באין נהלים יכול מבקר המדינה להודיע, למשל, כי החליט לבדוק את התנהלות הפרקליטות והמשטרה ואת החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין הגשת כתב האישום כנגד השר חיים רמון, החלטה שהעלתה תמיהות לא מעטות. שאם לא כן, היכן נגיע? אני רוצה להאמין שרשויות אלו צריכות לנהוג בכבוד הראוי אחת ברעותה.

יש לדעת כי עיניי רבים מופנות לעבר מאבק איתנים זה של הממשלה והיועץ המשפטי במבקר המדינה ובתוצאותיו. לתוצאות מאבק זה השלכה על גופים ומוסדות בארץ, כמו אגודות, עמותות וחברות, החייבות לנהוג על פי החוק ולמנות מערכת ביקורת; ועדת ביקורת ומבקר פנים. גם בגופים אלה, מדרך הטבע, ויכוחים תמידיים. מצד אחד ההנהלה והדירקטוריון רוצים להכפיף תחת מרותם את ועדת הביקורת, ומצד שני, טוענים כי הביקורת היא עצמאית ובלתי תלויה, בעוד ועדות הביקורת רואות את מעמדן כדומה למוסד מבקר המדינה ודורשות תקציב לקיים ביקורת עצמאית. אין ספק שתוצאות מאבק זה ישפיעו גם גופים אלה.

לסכום, שורש הרע טמון בחוק המאפשר לממשלה למנות ועדות בדיקה. מן הראוי שהשיטה תשונה. לדעתי רצוי שהכנסת באמצעות הוועדה למינוי שופטים, למשל, תוסמך להחליט, בעת הצורך, על מינוי ועדת הבדיקה והרכבה, במנותק ממבקר המדינה, שיש לשמור מכל משמר על עצמאותו.



גרשון אקשטיין,
רעננה

הכותב היה בעבר הלא רחוק יו"ר ועדת הביקורת הארצית
של ארגון "צוות", ארגון גמלאי צבא קבע.

גרשון אקשטיין , ( 66 )סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.

אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל:grshone@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב