דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קניין רוחני של חברות 

מאת    [ 09/05/2010 ]

מילים במאמר: 955   [ נצפה 2982 פעמים ]

קניין רוחני

קניין רוחני הינו רכוש חברה ויש להגן עליו ע"י עורך דין. קניין רוחני מוגן ע"י רישום פטנטים, וכן מדגם. הגנת קניין רוחני לכל מאפייןיכולה היא שונה. 

כך למשל, בעוד שם חברה או לוגו מוגנים באמצעות דיני סימני מסחר, הרי שסלוגן מוגן ע"י דיני זכויות יוצרים ולא סימני מסחר.

לפיכך, בבחירת שם חברה ,לפני רישום חברה, יש לקחת שיקולים מתוך עולם דיני סימני המסחר ובכלל זה שהשם שיבחר לא יהיה זהה או דומה לשם של חברה אחרת, לסימן מסחרי רשום של חברה אחרת, לבקשת סימן מסחר של חברה אחרת, או אף לסימן מסחר בחו"ל המוכר היטב בישראל. לצורך זה יש ללמוד את השוק מחד, ולהכיר את דיני סימני מסחר מאידך.

תהליך עיצוב לוגו מאידך מערב דיני זכויות יוצרים וסימני מסחר גם יחד.

מצד אחד, הלוגו הינו אמצעי המבדל את החברה ממתחריה, וניתן לרשום לגביו סימן מסחר.

מצד שני, עיצוב הלוגו כרוך ביצירת יצירה, אשר כפופה בראש ובראשונה לדיני זכויות יוצרים. זכות היוצרים ביצירה שייכת בד"כ ליוצר היצירה, אלא אם יוסכם אחרת בין הצדדים במפורש או במשתמע.

לפיכך לא ניתן לרשום סימן מסחר כדין על לוגו שזכויות היוצרים בו שייכים למישהו אחר. לכן רצוי כי יוצר הלוגו (כגון מעצב או חברת פרסום), יעביר בכתב את זכויות היוצרים בלוגו לחברה המזמינה, ויוותר בכתב על זכויותיו המוסריות בו, דהיינו הזכות להעניק ליוצר קרדיט על היצירה ועריכת שינויים בלוגו. האמור לעיל צריך לעשות ליתר ביטחון, באשר הכלל צריך להיות שלמעצב הלוגו אין ולא יהיו כל זכויות לגביו, לרבות מכוח דיני זכויות יוצרים.

רישום סימני מסחר על שם חברה ולוגו

סימן מסחרי נרשם על מותג החברה, קרי לוגו ו/או שם החברה (במקרים מסויימים ניתן לרשום סימני מסחר גם על גוף תלת מימדי, צבעים ואף ריחות, ובלבד שהציבור מזהה את סימני המסחר הללו עם החברה). רישום סימני מסחר ייעשה בדרך של הגשת בקשת סימן מסחרי לרשם סימני המסחר בישראל להגנה המבוקשת בישראל, או בחו"ל אם סימן המסחר מבוקש להגנה ושימוש בחו"ל. כאשר יש כוונה לרשום בחו"ל יותר מ- 3 סימני מסחר, יש לשקול רישום תוך שימוש בפרוטוקול מדריד, המאפשר להגיש בקשת סימן מסחר אחת למספר מדינות בו-בעת, על בסיס סימן מסחר רשום, או בקשת סימן מסחר בישראל. בקשה כזו ניתן להגיש רק במדינות החברות כבר בפרוטוקול מדריד.

רישום סימן מסחר למניעת פיראטיות

כאשר חברה מצליחה, קיימת אפשרות שמתחרים בלתי לגיטימיים יאמצו את השם או הלוגו שלה או דומים להם, ובכך ידללו אותה, וייגנבו ממנה את קהל היעד שלה, שעלול לקבל את הרושם כי הוא מקבל שירותים או רוכש את המוצרים המקוריים של החברה. בכך ילך לאיבוד קהל היעד של החברה לטובת מתחריה, וככל שאלו יהיו רבים יותר, איבוד נתח השוק יהיה משמעותי יותר. כדי למנוע תופעה פיראטית זו, יש לרשום סימני מסחר על השם והלוגו של החברה.

 רישום סימני מסחר לצרכי הרתעה משפטית

רק בעליו של סימן מסחר רשום רשאי לייצר, לשווק, להציע למכירה, לייבא או לייצא את מוצרים או שירותים הנושאים את סימן המסחר, ורק מי שקיבל זיכיון או רשיון מטעם בעל סימן המסחר רשאי לפעול על פי הרשיון הקונקרטי שקיבל. מערכת המשפט מעניקה לחברה בעל סימן מסחר רשום אמצעי אכיפה והרתעה משפטיים לשימוש מידי, ומי שמפר סימן מסחר רשום עלול למצוא עצמו תוך ימים בבית המשפט כשנגדו תלויים ועומדים צווי מניעה, חיפוש ותפיסה, אשר גם יבוצעו לאלתר ע"י כונס נכסים שמונה ע"י ביהמ"ש. יש במהלך אפשרי של דברים אלו כדי להרתיע מראש מפני הפרת סימני מסחר רשומים.  

אכיפת סימני מסחר בבתי המשפט

סימן מסחר רשום הינו נכס בפני עצמו, הניתן למכירה, לשמש מקור להענקת רשיונות ועוד. סימני מסחר רשומים מהווים גם גורם אסטרטגי לפיתוח וקידום תדמית החברה ושמירת המוניטין שלה בעיני הציבור, הלומד להכירו ולהוקירו.

רישום סימן מסחר כערך שיווקי

עם רישום סימן המסחר, ניתן לסמן על המוצר או האריזה לגביהם נרשמים סימני מסחר את הסימון ®, וכך גם על פרסומים שונים כמו גם באתר האינטרנט של החברה. יש בכך לתרום לשיווק של  המוצרים ולמוניטין החברה בכלל, באשר לקוחות החברה מייחסים לחברה ולמוצריו טיב של חדשנות ואיכות.

רישום סימני מסחר לשם הגדלת שווי החברה

סימן מסחר רשום ירשם גם בספרי החשבונות של החברה כנכס, ובכך יגדיל את שוויו. היתרונות של סימן מסחר רשום מוסיפים לשווי השוק הנוכחי של החברה, והגדלת תזרים המזומנים גם מוסיפה לשוויו העתידי של החברה.

מינוף עסקי ופיננסי של חברה באמצעות סימני מסחר

 סימן מסחר רשום ניתן למינוף עסקי באמצעות זיכיונות ורשיונות שימוש. לעיתים זהו השימוש העיקרי של סימן מסחר, שבא לידי ביטוי בעיקר בהסכמי הפצה או זיכיונות של המוצרים או השירותים של החברה. לחברה בעלת זכויות קניין רוחני קל יותר למנף את עצמה באמצעות הלוואות (מינוף פיננסי), באשר קניין רוחני הוא נכס של החברה המגדיל את שוויה.

סימני מסחר ושיפור כוח המיקוח של החברה

חברה בעל סימני מסחר רשומים, או אף בקשות לרישום סימן מסחר מעביר מסר לספקים, ללקוחות, לשותפים עסקיים ומשקיעים פוטנציאלים, על כוונות רציניות של החברה לבסס עצמו בשוק הרלוונטי לטווח ארוך. בכך מייצג החברה סיכון מופחת לעניין פירעון התחייבויות כלפי ספקים, באחריות למוצרים כלפי לקוחות, וביציבות הסיכון כלפי משקיעים. פעילות עסקית המוכיחה כי יש ממש ב"הצהרת כוונות" לאורך זמן תאפשר לחברה לשפר את כוח המיקוח שלו כלפי חוץ, ובכך גם לשפר את התוצאות העסקיות שלה כלפי פנים.

רישום סימן המסחר לשם הפחתת התחרות

סימן מסחר רשום יוצר חיץ משפטי ועסקי בין שם החברה והלוגו שלו, לבין מתחרים המבקשים לנצל את המוניטין של החברה לרעה, וכן סף כניסה גבוה יותר של המתחרים לשוק. הגנה ושמירה על זכויות סימן המסחר, נותנים לחברה יתרון תחרותי יציב, ומיצוב עסקי טוב יותר בשוק הרלוונטי אליו. בכך מופחתת תחרות שהיתה יכולה להתעורר אם שם החברה או הלוגו שלו היו בלתי רשומים.

סיכום

על חברה קיימת או בתחילת דרכה להקדים ולרשום סימני מסחר על שמה מחד ועל הלוגו שלה מאידך. רישום סימני מסחר יקנה לחברה יציבות וערכים שיקדמו אותה מעבר למה שנראה לעין.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב