דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפולי פוריות והשפעת על תפקוד בעבודה:תובנות טיפים למנהל 

מאת    [ 09/05/2010 ]

מילים במאמר: 1191   [ נצפה 2956 פעמים ]

רינה שינברג- מנכ"ל " sr -מהפך בארגון " ו - Shine Your Life

במדינת ישראל קיימים כיום לפחות כ- 150,000 אנשים אשר מוגדרים כמטופלי פוריות והמספר הולך ועולה עם כל שנה שעוברת ובארה"ב מדברים על 6 מיליון אנשים המוגדרים כמטופלי פוריות.

ולמה זה מעניין אותך כמנהל בחברה/בעלי החברה או מנהלת משאבי האנוש בחברה?

זה צריך לעניין אותך מפני שלטיפולים יש השפעה שמתרחבת מעבר לאישי . יש השפעה על נוכחות, אפקטיביות, ימי מחלה,חופשות, היעדרויות של עובדיך ובחירה להפסיק לעבוד בחברה.

יתכן שברגע זה אתה*  אומר כי "זה רחוק מביתי" אצלי אין עובדים העוברים טיפולי פוריות. החדשות הן שאין לך באמת מושג האם אמונה זו שלך נכונה. סביר להניח שיש לך לפחות עובד או שניים שעוברים טיפולי פוריות ואתה אפילו לא יודע על כך. ככל שהארגון גדול יותר כך הסבירות שיש לך יותר מהשניים הללו עולה. ואם כרגע אין לך עובדים כאלה , סביר מאד להניח שאם טווח הגילאים הממוצע של עובדיך הוא בין 27-45 יהיו לך כאלה בהמשך.

אז איך אתה כמנהל בחברה יכול לסייע ולתמוך? לתת את המענה ההולם לצרכי אוכלוסיה גדלה והולכת זו? איך אתה יכול לפעול לשימור האפקטיביות בעבודה, למינימום פגיעה בעובד ובעבודתו והגדלה של נאמנות העובד לחברה ואליך כמנהל?

ראשית בוא נבין במה מדובר כאשר הדברים אמורים בעובדים שהם מטופלי פוריות.

הנה הצצה חטופה לתוך עולמם של מטופלי הפוריות[2]:

א.  מי מוגדר כמטופל פוריות? 

כל אדם/זוג שמנסה להכנס להריון במשך שנה ולא מצליח.  כאשר האישה היא בגיל שמעל 35 התקופה

מתקצרת לחצי שנה.

ב. במה כרוכים טיפולי הפוריות?

ברמה הרפואית- טיפולי הפוריות כרוכים בביקורים תכופים אצל הרופא- אופייני בעיקר לנשים. (גם

אם הבעיה היא אצל הגבר עדיין את מירב הטיפולים עוברת האישה), בבדיקות דם לצורך זיהוי פרופיל

הורמונאלי ולצורך אישור הריון, בלקיחה יומיומית של תרופות וזריקות -הורמונים לצורך שליטה

במחזור החודשי, ייצור הביציות, ייצור זרע, בצילומים, באולטראסאונד, בהגעה לבה"ח לצורך

הזרעות וכו'.    בפרוצדורות פולשניות ומכאיבות כאשר יש צורך בשאיבה ביציות או זרע, בהחזרת

עוברים. 

ברמה הרגשית- מדובר על תקופה המאופיינת במצוקה רגשית גדולה מאד, בחוויה של לחץ רב,  רמות 

גבוהות של מתח, כעס, עוינות, רגישות מוגברת, אפתיה לפעמים, עצב רב,  בכי בשל סערת הרגשות בו 

נמצאים.  במחקרים נמצא כי הידיעה על הצורך לעבור טיפולי פוריות מפעילה תהליך הזהה במהותו

לחוויה של אבל על אובדן אדם קרוב מאד על כל המשתמע מכך. יותר מכך, ככל שהתקופה מתמשכת ללא תוצאה חיובית כך עוצמת המצוקה גוברת.

ברמה הקוגניטיבית-  יש הרבה פעמים ירידה בריכוז וקושי או חוסר יכולת לקבל החלטות. עלייה בחשיבה השלילית, קושי בזכרון (בגלל הירידה ברמת הריכוז), ירידה באופטימיות ובאמונה בעצמי.

ברמה הארגונית- מה שרואים הרבה זה פריון נמוך, חוסר שביעות רצון,  חוסר שקט, עזיבה- 30% ממטופלות הפוריות בוחרות להפסיק לעבוד בגלל הקושי לתמרן בין דרישות הטיפול ודרישות העבודה, בגלל החוויה של עומס רגשי (שבחלקו נובע מכך, שאנשים רבים בוחרים שלא לספר כי נמצאים בטיפולים ולכן נאלצים להמציא תירוצים להיעדרויותיהם). היעדרויות- בגלל בדיקות וטיפולים וגם בגלל מצב נפשי (בדיקת הריון שלילית בהחלט תגרום לכמה מהנשים לוותר על יום עבודה, ובהמשך לכמה מהגברים לקצר את יום העבודה כדי להיות עם נשותיהם), איחורים- בשל בדיקות או עצב/דכאון לאחר כשלון טיפול.  פגיעה ביחסים בינאישיים. 

ומה קורה ברמה התנהגותית? בהחלט עשויות להופיע תופעות כמו- אכילת יתר/חסר, עישון מוגבר (למרות שלנשים בטיפולים לא מומלץ לעשן ), חוסר מנוחה, בלבול- עליה בטעויות, אלכוהול, רגשנות- התפרצויות כעס או בכי או לחליפין הסתגרות, אימפולסיביות, צחוק עצבני, תופעות של המנעות- מחברת אנשים מסוימים- - התרחקות מנשים שיש להן ילדים כי לא רוצות לשמוע איזה מזל יש להן.  

דבר נוסף שחשוב לציין בעניין מטופלי פוריות הוא שהסיבה שרבים בוחרים שלא לשתף את המעביד או את מנהלת משאבי האנוש, ואפילו לא את משפחתם הקרובה, טמון בסטיגמה שקיימת בעיני רבים ביחס לטיפולי הפוריות. תופעה שכיחה הנלווית לטיפולי הפוריות היא הבושה והחשש מדחייה ובוז מצד הסביבה. בשלה נמנעים מלספר ומעדיפים להסתיר, לסבול, ולעבור תהליך קשה לבד וללא תמיכה של הארגון או המשפחה, מה שמוסיף על העומס הרגשי הכבד במילא ועל חוויית הבדידות. 

מה אתה יכול לעשות בעניין? 

1. לגלות פתיחות- להעביר בארגון מסר שמצבים כאלה יכולים לקרות ואתה תומך. דרך לא שגרתית, אך אפקטיבית לעשות זאת היא להזמין הרצאה בנושא לעובדים ולהעביר את המסר שלך קבל עם ועדה וכך לעודד אנשים לפנות אליך במקרה ו..

2. בנוסף היה ופנה אליך עובד/ת בנושא- הבע תמיכה ושאל כיצד יכול לתמוך. הייה אמפטי.

 3. יחד עם העובד , ברר כיצד ניתן לשלב בין דרישות הטיפולים ודרישות העבודה. ייתכן ובחלק מהמקרים ידרוש הדבר הקלה במטלות העובד. (עדיף לעשות זאת ביודעין ובהסכמה במקום להפוך מתוסכל על הירידה ביכולת העובד לייצר את התפוקות הנדרשות ממנו)

4. במידה ועובד או עובדת באים ומבקשים יום חופש או קיצור יום בשל טיפול , אל תעקם פרצוף, אל תיתן תחושה שעושה טובה. שחרר מכל הלב, רק וודא שבמידה ויש משהו עליו עובד העובד והוא דחוף, הוא יוכל להשלימו או להעבירו למישהו אחר שיבצע את הנדרש עד שובו. סמוך עליו , אחל הצלחה ותן לו ללכת בחיוך וללא תחושה לא נעימה מכל סוג שהוא.

5. התעניין- אל תחשוש לשאול לשלומו או שלומה אח"כ . אם מרגיש שזה נכון, אפילו הרם טלפון אח"כ ושאל איך עבר הטיפול ואם כל בסדר. שוב חזור על כך שאם צריך משהו אתה כאן בשבילו.

6. אני יודעת כי דאגה שמלווה מנהלים רבים היא כי הבנתם/טוב ליבם ינוצלו לרעה. אל תחשוש! מנסיון, אדם שהיית טוב אליו, מבין ומתחשב יחזיר לך טוב עשרת מונים. הוא תמיד יזכור לך את טוב ליבך, את התחשבותך ורגישותך ויעשה כמיטב יכולתו ומעבר לכך על מנת להצדיק את האמון שנתנת בו. באהבה, הוא יעבוד יותר שעות, יוציא מוצרים טובים יותר תחת ידו, יהיה נאמן יותר וחשוב לא פחות ישא את שם החברה לחיוב בכל מקום בו ילך.

וכאן אשתף אותך בסיפור קצר ששמעתי לפני מספר ימים ממנכ"ל של חברה אשר פועל בגישה זו . הוא סיפר לי כי באירוע שיצר למען עובדי החברה ובני משפחותיהם, ניגשה אליו אשת אחד העובדים ואמרה, "אני רוצה להגיד לך תודה על מקום העבודה שיצרת. אני רוצה להגיד לך שכל חברותי מקנאות בבעלי ובי על המקום בו עובד. בשום מקום לא היה זוכה ליחס כזה, להבנה ולכבוד כפי שזוכה ממך."

מה קרה כאן? יש כאן מצב בו כל החברים יודעים איזו חברה טובה היא, כלומר מוניטין החברה מחוזק בציבור, בנוסף, בת הזוג עצמה אוהבת את מקום העבודה של הבעל תומכת בבעל בשמירה על מקום העבודה. יש כאן וודאות שלא בקלות אם בכלל ישקול עובד שזה מה שמקבל ללכת למקום אחר ויותר מכך, המרחב בבית מאפשר לעובד להשקיע את מיטבו בעבודה.

כעת אמור לי אתה? האם כל שהצעתי לך לעשות לא שווה את מחירו?

אני הייתי אומרת שבהחלט כן.  

 לסיום, אתר עובדים אלה במערכת שלך (אם עדיין לא עשית זאת), ותמוך בהם. זה יהיה שווה את  השקעת הזמן והתחשבות. במידה ותיישם הצעותיי שכאן, אשמח לשמוע מה קרה אצלך בחברה כתוצאה. 

בנוסף אם היית רוצה להפנותם לתמיכה - אני מקיימת הרצאה אינטרנטית, ללא תשלום ב- 16.5 שנושאה התמודדות עם מתח ולחץ במהלך טיפולי פוריות. הנה הלינק עם פרטי ההרצאה: http://www.2all.co.il/web/Sites2/shine-your-life/PAGE33.asp

 

                                  בהצלחה ובברכת ימים פוריים

                                         רינה שינברג- מנכ"ל

                               SR - מהפך בארגון ו - Shine Your Life

                        *מומחית ביצירת מהפך בחשיבה ותוצאות,

                                *לווי והעצמת מטופלות פוריות.

                                       050-7366276

 

 * המאמר נכתב בלשון זכר אך בהחלט מתייחס גם לנשים

[2] למידע נרחב יותר קרא את המאמרים שבאתר שלי- http://www.shine-mom.com

רינה שינברג, הינה פסיכולוגית מזה 17 שנים ומאמנת לעוצמה.

מעציב אותי לראות איך אנשים יכולים להיות מאושרים ומסופקים ובכל זאת אינם כאלה. מה שעוצר אותנו במרבית המקרים, מה שגוזל את חיותנו, שמחת החיים שלנו ו"הורג אותנו" אינו חוסר יכולת, אלא פחדים, אמונות טפלות,חוסר אמון ואמונות שאימצנו תוצר חינוך ותרבות. לכן, כבר שנים אני עובדת באהבה רבה עם אנשים אשר רוצים חזרה לתוך חייהם את השמחה, ההנאה מהניסים הקטנים, את תחושת ההגשמה.

אצל נשים בטיפולי פוריות אובדן השמחה, חווית אי ההגשמה, התסכול הפחד, הכאב מוקצנים לרמות גבוהות מאד. למעו האמת אין סיבה אוביקטיבית שאישה תחווה זאת או שתחווה זאת לבד. לכן בחרתי לעבוד עם נשים בטיפולי פוריות ולתת להן כלים שיאפשרו להן לעבוד דרך מורכבת זו בצורה הטובה ביותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב