דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פנג שואי וארכיטקטורה 

מאת    [ 05/05/2010 ]

מילים במאמר: 1628   [ נצפה 2886 פעמים ]

 

על קשרי גומלין בין שתי דיספלינות בעלות מטרה זהה

על זהות ושוני ואיך אלה משתקפים ומשפיעים על התכנון האדריכלי בעולמנו.   

 האדריכלות התפתחה כהתקדמות האדם ממגורים במערות לאמצעים יותר מפותחים של מחסה. הפנג שווי לעומת זאת החל בסין מתוך צרכים חקלאיים של הבנת שפע או חשש מבצורת ביבולים והתפתח אח"כ גם למגורים. האדריכלות התפתחה במקביל עם שני צרכים בסיסים של האדם: האקזיסטנציאליזם כלומר קורת גג, מחסה מקור חום וגשם וכן הצורך שלנו ביופי אמנות ואסתטיקה. 

הפנג שווי מתייחס לכל מבנה ומקום ואומר הבה ניקח את הסביבה שאלוהים הטבע והאדם ייצרו וננצל אותם באופן מרבי. פנג שווי לא עוסק באסתטיקה כפי שאנחנו בד"כ רגילים. לסינים, מפתחי השיטה, הייתה גם הייתה אסתטיקה מפותחת ביותר, אך זו באה רק לאחר שהתמלאו התנאים הדרושים ע"פ היועץ. 

היועץ היה אחראי לבריאות המנהיגים לעצמתם ולנצחיותם. שכן הייתה אמונה שאילו הפנג שווי יהיה מושלם יחיה בעל הבית (ובד"כ מדובר על השליט) הממוזל הזה לנצח. 

 הפנג שווי שחדר למערב קיבל צביון של הוקוס פוקוס פיקנטי ואתני "מזרח רחוק" עם המלצות לדגים דרקונים וסגירת מכסי אסלה, אך שיטה זו עוסקת במהויות חשובות, גלויות ונסתרות. 

על כך ועל הקשר המפרה האפשרי בינה ובין ארכיטקטורה אתייחס כאן. 

כאשר המהות גלויה, כלומר הדברים נראים לעין, יש לנו דו שיח בהיר עם האדריכל אבל לא תמיד יש הסכמה. 

כאשר המהות נסתרת לעיתים קרובות תהיה חיכוך או אי הבנה בנוגע לפתרונות. אדריכלות מציבה לפעמים אקסיומות שפשוט אינן תואמות את הצרכים הנסתרים של בית או אדם מסוים בזמן נתון. 

כשאני שואלת את האדריכל מה הם הפרמטרים שלך בבואך לתכנן אקבל כתשובה: פראגמטיקה, יופי, עיצוב, נוחיות, הנוף ... ועוד. 

 בפנג שווי אנו מתייחסים לכמה מונחים מעולם הפילוסופיה הסינית שהם הכלים (וגם הכוחות) שאני מנצלת בייעוץ. 

המושג הראשון הוא ה"צ'י". המונח הקרוב ביותר בעברית הוא אנרגית החיים. אבל לא מדובר רק בבני אדם וחיות. גם לצומח יש צ'י, גם לשמש ולאבנים למעשה לכל דבר יש צ'י, רק שהוא נמצא ברמת חיוניות אחרת. אני מחפשת להביא לחיים צ'י מיטיב ומזין. 

 אקח דוגמה למה אני מתכוונת במהות גלויה, ואיך כל אחד מאיתנו יתמודד איתה. 

דוגמה ראשונה אני מכנה  "צ'י תקוע", אני מתארת מצב ואבקש מהאדריכל להגדיר אותו ואת ההתייחסות שלו איליו ע"פ ראייתו כאדריכל: 

יש מצבים שבהם הכניסה לדירה (או בית) היא בירידה של כמה מדרגות ומיד אנו נתקלים בקיר מולנו, במבואה קטנה וחשוכה, מה תהיה ההתייחסות? 

 אני בוודאי אנסה באמצעים פיזיים או סמליים להרחיב להזרים ולשמח את המקום. צ'י תקוע הוא בעצם כמו מוות, כי מהותה של אנרגיה היא להיות בתנועה. 

 בדוגמה אחרת מצב  שאני קוראת לו "צ'י עף": 

בבית שבו כאשר נפתחת דלת הכניסה יש אפשרות לצפות בנוף ממול ומלוא הדרו של הטבע ימלא את החלל שזה עתה חדרנו אליו, מה המשמעות של הדבר? 

איזה מחשבות ורגשות הדוגמה הזו מעוררת? מה אדריכל חושב על כך - סביר שיאהב את המצב, שהרי הוא מעורר התפעלות והתרגשות. 

יועץ  הפנג שווי מיד ימליץ על חציצה.  

אני יודעת שבבתים כאלה הצ'י לא נשאר , הוא בורח כמו חתול מיוחם – הנה החופש היפה שם בחוץ מה יש לו לחפש כאן?  ואני הרי מחפשת שהצ'י יכנס יזין ויעשיר את הבית. 

משום כן אני אחפש דרך להאט אותו, לא לחסום, אלא לגרום לכך שיעבור כמה שיותר בתוך הבית, כמו שיטת השקיה מתוחכמת, אוביל אותו בעזרת כל אמצעי לפי ההעדפות שלי. מימין הספה, בין השולחן והקיר סביב המיטה ורק אז שיצא להתאוורר דרך החלון ויכנס שוב. 

 עוד דוגמה, בירושלים, הרבה בתי אבן כבדים ועמידים, וצריך לתכנן/לשפץ בית עבור זוג של אנשים מאד שקטים ואולי אף ביישנים. הוא, נאמר, מתכנת מחשבים, מאד רלוונטי כיום, היא עובדת בתרגומים מהבית. אתה מקבל את הזוג הזה במשרד שלך והם מבקשים בית לא מפואר, הם לא עתירי ממון, הם מסבירים כמה חדרים הם רוצים, דירה של 80-100 מ"ר. מה עולה בדעתך? אלו שיקולים ומחשבות עולים למתכנן מהרגע שנשאר עם הניירות לבד בחדר? הקירות המעברים החזיתות. נוחיות. 

  ובכן, מה התפקיד שלי? אני לא מתכננת את הבית. מה אני כן עושה? אני ממפה אותו. זה מתחיל בכך שאני מראיינת את האנשים, מתוודעת אל שאיפות העתיד שלהם, את מצוקות ההווה, היסטוריה אישית זוגית ומשפחתית בהתאם לצורך. אני מנסה לשרטט לעצמי פרופיל יין-יאנג של כל אחד מהדיירים, לברר איזה מהאלמנטים החיוניים יש להם ואלו חסרים בחייהם. אני בודקת את תאריכי הלידה שלהם. 

קסם הנסתר 

עד כאן המהות גלויה וברורה. האדריכל גם הוא משוחח עם האנשים ומנסה לקלוע לצרכיהם ולטעמם. הוא מקשיב להם במידת יכולתו ומנסה לגייס את כוחו המקצועי להוציא מתחת ידיו תכנית טובה וגם יפה. 

 ההבדל הוא שפה נכנסת המהות הנסתרת של הפנג שווי. יש שקושרים את הדברים לאסטרולוגיה או לרוחות (SPIRITS) מקצבים שמימיים למגנטיות או למיסטיקה. למען גילוי נאות אתוודה שאני לא מבינה איך הדברים עובדים.  אבל איך אומרת יפה קוזלוב המצליחה "עם הצלחה אני לא מתווכחת". השיטה עובדת! 

בשלב זה אני לוקחת קריאת כיוון של מצפן ובודקת את התכנית לבית/מגרש, מלבישה על התכנית תבניות של פנג שווי  ובודקת את האנרגיה הזמינה לי. זה לא דבר שרואים או מרגישים בהכרח. 

ע"פ פנג שווי בכל אזור, יחסית למרכז הבית יש אנרגיה שהשפעתה שונה. במאמר אחר אפרט קצת על האנרגיות השונות.   

אני עושה התאמות בסגנון מצרף (פאזל) איפה מתאים לבית פתח עיקרי, האם זה אפשרי? אולי אסובב את כל הבניין? איפה אפשר לשים חדר שינה שיהווה מקום של שקט ושלווה לדייריו. איפה מתאים שיהיה סלון ומטבח. 

אם אני מרגישה שאנשים זקוקים קצת לניצוץ והדלקה אמליץ להשתמש יותר ביסוד ה"אש", ואם הם מותשים ו"היפרים" אנסה להמליץ על סביבה יותר יינית יותר יסוד מתכת ומים כדי שיחוו בביתם שלווה. (על יין ויאנג קיראו במאמרים הקודמים) 

 לפעמים זה סותר את ההיגיון שאליו אנו מורגלים. כי כאן נכנסות מהויות נסתרות. צריך להאמין שפורמולה (תבנית) שאני משתמשת בה אכן משקפת פוטנציאל מסוים. אם אני באה ואומרת לאדריכל " לא לשים בחזית הזו דלת כי זה יביא מזל רע", הוא בד"כ יתמקח עם סיבות וטיעונים לוגיים "כאן החנייה פה הנוף, משם לא נוח להיכנס לדירה" וכו'. אנחנו לא ממש מבינים את הסיבה לחלק מהפורמולות אך כנראה שאלפי שנות התבוננות ואולי סטטיסטיקה עשו את שלהן.  אנו היועצים המנוסים יכולים ע"פ קריאת ה"מפה" לדעת הרבה על מקום או לאשש את סיפור הדיירים. מומחים של פנג שווי הראו, לצערנו במבט לאחור, את ההסתברותיות של הפגיעה במגדלי התאומים לפי הניתוח האסטרולוגי ופנג שווי של המקום בו ארעה החדירה. חבל שאי אפשר לנתח כל מקום לכל זמן ולהיערך לך, אבל בטכניקות מתקדמות שמשלבות את האסטרולוגיה והמיקום אפשר להימנע מאזורים מסוכנים. 

 מהניסיון שלי , דווקא כאשר התכתיבים  מוזרים לכאורה נולדים פתרונות מאד יצירתיים ושיוצרים גם סביבה נעימה. לדוגמה בבית פרטי שהיה בהתחלת תהליכי תכנון ולאחר ניתוח המפות האישיות התברר שצורת המגרש לא תומכת בכיוונים המועדפים של בעלי הבית. בזכות האמונה של בעלת הבית בכוחה של הפנג שווי, האדריכל ואני שיתפנו פעולה עד שהתכנית ענתה לכל הדרישות. התכנית המרובעת סובבה ונוצרו תוספות שהוסיפו לתכנית לא רק איכויות אנרגטיות אלה גם חינניות רבה. 

 בייעוץ של בית מגורים ובמבנים מסחריים נכנסים גם שיקולי זמן ואנו מחילים תבנית נוספת על תרשים המבנה. זה נראה כמו סדרות של מספרים, ממוקמים ע"פ אזורים, והם קודים עבורי ע"מ להבין את הפוטנציאל האנרגטי ביחס לזמן. זוהי שוב מהות נסתרת, הדברים אינם נראים לעין. השיטה הזו נקראת כוכבים מעופפים והכוונה בכוכבים היא כינוי  לאזורים ממוזלים ובלתי ממוזלים (LUCKY, UNLUCKY) והיא עוזרת לנו מאד. 

 לא אוכל להיכנס בקצרה להסבר של שיטה חשובה זו  אך אני רוצה לתאר חלק מהדרך ומהמושגים של פנג שווי דרך פרויקט שפעלתי בשיתוף פעולה עם האדריכל הפרטי שלי. אני ביקשתי לתת הנחיה של פנג שווי לפני שעולים שיקולים אדריכליים. לפני שמתקבעים רעיונות ולתת השראה לתכנון  שרעיונות פנג שווי יהיו התכתיבים שלו. במקרים אחרים נכנסתי לתמונה לאחר תכנון ראשוני ונתתי המלצות לשינויים. 

 הפרט והכלל 

מדובר על פרויקט בקנה מידה עירוני. תכנון של שכונה נוספת לקריית מלאכי. 

 אני לא יודעת מתי הייתם לאחרונה אם בכלל שם. עשינו סיור ולאחריו התבוננו בתמונות. אני שאלתי את עצמי בתור יועצת מה תפקידי לתת? והתשובה הייתה בשאלה: מה חסר פה?!  מה יש ומה חסר. ובכן יש מרחב אינסופי, כמעט מדברי, יש שמש. אין צל אין מים. יש כמה ברושים ובית קברות קטן. אז מה צריך? 

מה עושה מקום ל"טוב" - איזון בין ריגוש לשלווה, בין עניין להרגל. 

כולם מכירים את הסמל של היין יאנג. אזכיר מה הוא מבטא - את שתי הקצוות, את האיזון, את המעברים ביניהם, את היחסים ביניהם ואת העובדה שהם דרים בכפיפה אחת כחלק בלתי נפרד זה מזה. 

 אם יש שמש צריך צל, אם הקרקע שטוחה צריך הר, אם המקום יבש צריך מים, אם המקום צהוב צריך ירוק. אם המרחב הוא אינסופי צריך לתחום אותו, אם אנשים גדלים צריך לתת להם לנוע בלי להיתקע. בשביל ללמוד אני רוצה את הגירוי של זריחה ושקיעה, אם צריך להצליח אני רוצה שער גדול נפתח ושלט גדול של WELCOME לידו. כל זה רק מתוך אותה חשיבה של יין ויאנג. 

 לאחר שניתחתי את הכלל של הדואליות, אני עוברת ישר לניתוח של חמש האלמנטים, חוק המחזור. 

בחיים יש מחזורים והם בעלי כמה שלבים. הם קרויים בז'רגון שלנו מעברים או יסודות, הם חוזרים על עצמם כספיראלה. רק כאשר נמצאים כל היסודות של המחזור מתהווה השלם. 

 שכבת ניתוח נוספת חלוקה לשמונה תחומי חיים. (בשפה שלנו זו חלוקת הבגואה). אני מכוונת בהנחיה של התוכנית שיהיה מימוש של כל פוטנציאל מתחומי החיים. כאשר הפנג שווי הוא אישי הדברים מקבלים מינון אחר לגמרי. אבל כשמדובר בעיר אני מתייחסת לתבנית הבסיסית שלי. אז מתחיל הפאזל : המיקום של ביה"ס יהיה פה או פה, הסופרמרקט, המרכז המסחרי פה, טיפת חלב פה, בית הכנסת פה, גבוה כאן נמוך שם, עצים פארק ובריכה שם. 

 עכשיו האדריכל מקבל את הסקיצה הזו ומתחיל למלא את הנייר בעפרון עבה ורך ( 6 B ) . עבודת האדריכל מתחילה במקום שאני סיימתי. עכשיו נולדים כבישים ומתחמים, פרוגראמות, היקפים, גודל מבנים וצפיפות הדיור – כל ההחלטות וכולל קביעות אסטטיות. כאשר נמצאים ברמת המודעות ומתחת לפני השרטוט השקוף ההנחיות של פנג שואי הסיכוי להצלחה ולשגשוג של הסביבה החדשה עולים. הרבה! 

התכנון של השכונה הזו היה במסגרת תחרות, זכינו במקום ראשון. השופטים התפעלו מהתכנית ה"אנושית" כדבריהם, שהוצגה בפניהם. 

  נתי גיל פוגל יועצת פנג שווי

 

נתי גיל פוגל פנג שואי ? יעוץ עיצוב תכנון, סדנאות והרצאות http://www.natifengshui.co.il/ 054-225.2210 2252210@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב