דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוזיקת נשמה 

מאת    [ 05/05/2010 ]

מילים במאמר: 821   [ נצפה 2120 פעמים ]

        מוזיקת נשמה

 האם קיים חיבור בין המוזיקה לנשמה?

הכיצד המוזיקה יכולה לעזור לנו להתפתח בתור נשמות?

 עוד כעוברים בבטן אמנו, אנו מושפעים ממוזיקה וצלילים; רחש המים, קולם של אם או אב ואפילו מהסביבה החיצונית. המוזיקה מלווה אותנו באדיקות בכל עת, וגם אם לא תמיד נקשיב או נשים לב, היא נמצאת סביבנו תמיד וכך בעצם מייצרת את פס הקול של חיינו.

יצא לכם פעם לעצור ולחשוב, מה היא מוזיקה בכלל? או במה היא מועילה?

ובכן, המוזיקה היא בעצם אנרגיה רוחנית שחיה בתוכנו והשפעתה עלינו היא רבה מכדי שנוכל להבין, כשם שאנרגיית השמש הגדולה משפיעה על מצבנו (מצב רוח, תיאבון וכ"ו), כך גם למוזיקה יכולות השפעה רבות המלוות אותנו ברגעים שמחים ועצובים וביכולתן להעלות נשכחות או לייצר אוירה.

 מחקרים מעידים שמוחו של תינוק נעזר רבות במוזיקה לפיתוח היכולת האינטלקטואלית. התהליך קורה בתוך תוכנו, עמוק בנבחי הראש, כשהאוזן קולטת הרמוניה של תווים והמוח מתרגם זאת לכלים, צלילים ובעצם לסוג של שפה. מה שמדהים באנרגיה המיוחדת הזו, שהיא קיימת רק אצלנו במוח כשצליל אחד מתחיל בתנודות הנעות באוויר ואלו מניעות את עור התוף. בתוך האוזן, התנודות נהפכות לאותות עצבים המועברות למוח, ומשם נתפסים האלמנטים המוזיקליים (גובה הצליל והמנגינה), וכשאלה מתאחדים שוב בתוך מוחנו, הם יוצרים את הדפוס שאנו מכירים ומזהים כמוזיקה.

 מוזיקה משפיעה עלינו בכל המישורים; פיזית, נפשית ורוחנית.

 במישור הפיזי

בעת האזנה למוזיקה, הגוף נוטה לנוע באופן טבעי. גם כשאיננו רוקדים במודע, הנטייה היא לנוע עם הקצב (תנודות הרגל, נדנוד הראש, תיפוף קל באצבעות) ואף לעתים מבלי שבכלל נשים לב לכך.

המוזיקה יכולה גם להופיע בדמות "רעש" או צלילים מרעישים, במצב זה אנו נוטים לכסות את אוזנינו בידינו ואפילו להחמיץ פרצוף.

בין אם אנו מודעים לכך או לא, למוזיקה ולצלילים השפעה רבה על מערכת השרירים שלנו, וככל שנגיב בתנועה לקטע מוזיקלי, כך נוכל להשפיע גם על האנרגיות שלנו ולהפעיל את מרכזי ההנאה במוח (הורמון הדופמין האחראי להרגשה הטובה)

 במישור הנפשי

המוזיקה מפעילה באופן אוטומאטי את מערכת הרגש שלנו בעזרת גירוי ותגובה. משום כך כשאנו שמחים נעדיף להאזין לסוג מסוים של מוזיקה, ולהבדיל כשאנו עצובים, העדפותינו המוזיקליות ישתנו לחלוטין. בעת צפייה בסרט למשל, תפקידו של פס הקול הוא להגביר את העוצמות של הסצנה ולהעביר אותן לצופה; בקטעים המרגשים, גם הצלילים ירגשו, ברגעי האקשן, המוזיקה תתחזק ותתעצם ובסצנות מתח, המוזיקה אולי אף תצליח להלחיץ.

לטוב או לרע, למוזיקה יש היכולת לשנות את מצבנו הרגשי, אם כן ניתן להשתמש ביכולות אלו ככלי להשגת מצב רגשי רצוי ולשינוי מצבי הרוח.

 במישור הרוחני

כשאנו שומעים מוזיקה, אין ספק שמשהו מתחולל בתוכנו, ואנו עוברים למצב תודעה אחר לגמרי. חלקנו נסחפים ומדמיינים מקומות, סיטואציות וזיכרונות  בעקבות המוזיקה, וחלקנו אף מצליחים להיעלם בתוך עצמינו בחוויה חוץ גופנית. בתרבויות האפריקאיות והאינדיאניות למשל, הטקסים נערכים בליווי תופים אשר תפקידם להחדיר את המקצב לראש המאזינים ובעצם להכניס אותם לטראנס.

 כל שימוש במוזיקה מגרה את המוח, ולכולנו זיכרונות עזים המלווים באופן בל יימחה בפסי הקול המוזיקליים של חיינו. אחד מתפקידיו של המוח הוא לוודא שלא נשכח אותם, שכן הזיכרונות המוזיקליים הם מאין מעיין נעורים עבורנו.

 בלימוד נגינה אנו משלבים כמה גורמים מתחומים שונים וכך למעשה מפעילים יותר אזורים במוח ובנפש מאשר בכל פעילות אחרת שנוכל לבצע. ובכלל, בנגינה ויצירת מוזיקה, כרוך הרבה יותר מאשר בהאזנה מוזיקלית בלבד.

 לדוגמא:

שלב ראשון- עוסק בנגן עצמו

  פיתוח קואורדינציה, מיומנות וריכוז.

 שלב שני-  מתמקד בתקשורת ובהקשבה

הנגן חייב להקשיב לנגנים האחרים בקבוצה, לשמור על קשר עין, ולנסות לצפות את הכיוון המוזיקלי אליו ילכו. בנוסף כמובן שעליו להבין את הסולם המתנגן, ואף לתכנן בעצמו את המשך נגינתו.

 השלב השלישי - עוסק בשחרור האגו

בכדי להתחבר אל ההרמוניה הקבוצתית, חייב הנגן לשחרר את ה"אני" שלו ובכך להפוך לחלק ממשי מהקבוצה, הוא מבין שהוא לא צריך לנגן יותר מכולם או חזק מכולם והוא מתחיל לתת מקום ביטוי לשאר חברי ההרכב.

 השלב הרביעי והאחרון - עוסק ברגש

הוא השלב בו הנגן משתחרר לחלוטין מכבלי המוח ונכנס למאין מצב מדיטטיבי. הנגן מצליח להתחבר באופן אמיתי וטבעי אל מימד המוזיקה, בתוך המימד הזה ממש כמו במדיטציה, הוא איננו חושב או מתכנן, הוא רק מנגן.

בעצם כאן היוצר שובר תבניות וזוהי יכולת ביטוי היצירה.

 בני אדם הם המין היחידי שמסוגל ויודע לנוע בסנכרון עם המוזיקה, ועוד באופן טבעי כבר כילדים. אמנם ישנם בעלי חיים היכולים לתופף בעזרת מקלות ותופים ולהפיק צלילים, אך הם אינם יכולים ליצור סנכרון עם בעל חיים נוסף.

 כאן טמון המפתח להבנת היכולת של המוזיקה כלל שניתן, היא עוזרת לנו להתפתח ואף לפתח קשרים חברתיים. המוזיקה מסייעת לנו לצאת מן הקליפה השטחית של האני, להשתחרר מהאגו ולהצליח לחיות בהרמוניה יחדיו,

כי רק כך אנו באמת יוצרים.

 גיל ראובן לפגישת ייעוץ חינם, התקשר  
       פסיכותרפיה הוליסטית                                

        052-5463397 

   www.gil-reuven.co.il

 

 

 

 

 

 

 

 

        

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גיל ראובן פסיכותרפיה הולסטית מתמחה בהילינג ,דמיון מודרך ומודעות עצמית. אני מאמין בלב שלם שעל ידי הכוונה ואמונה והמון אהבה,ניתן לרפא ולהאיר כל אדם. www.gil-reuven.co.il  



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב