דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לשמירה על ריכוז לאורך המשחק 

מאת    [ 05/05/2010 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 3246 פעמים ]

 

היכולת לשמור על ריכוז משך תשעים דקות משחק, היא אחד האתגרים הגדולים שיש לשחקנים על המגרש. הריכוז הוא המרכיב הראשון שנפגע כשהדברים אינם מסתדרים בהתאם לציפיות והוא עלול לעלות ביוקר ברגעים שעושים את הבדל בין הפסד לניצחון.
אז רגע לפני שהעונה נגמרת, כמה טיפים מהמאמנת המנטאלית צופית תדמור, שיעזרו לכם להישאר מרוכזים ולשחק טוב יותר ברגעים המכריעים:
1. עליך ללמוד להכיר את עצמך – מה גורם לך לאבד את הריכוז.שחקנים נוטים לאבד ריכוז מסיבות שונות הקשורות בחלקן מאי יכולתם לנטרל רעשים סביבתיים כגון: צעקות מהקהל, מזג אוויר לא נוח, הערות מהמאמן או משחקנים לקבוצה, שידור ישיר
וכו', ומסיבות פנימיות הקשורות למחשבות שליליות במהלך המשחק כגון: "זה לא המשחק שלי", אני בטח אחטיא" , "החברים שלי לקבוצה לא סופרים אותי" וכו'. אבחון הסיבה שבגללה אתה מאבד את הריכוז היא הצעד הראשון בשיפור יכולתך!
2. לפני המשחק, השתדל להתאמן בנוכחות גורמים מפריעים על מנת לתרגל את הסיטואציה ולשפר את יכולת הריכוז. לדוגמא: לשחק בתנאי מזג אוויר לא נוחים או בנוכחות אנשים אשר מעירים הערות בלתי נעימות.
3. שלוט על המחשבות ושחק בזמן הווה בלבד! כדי להישאר מרוכזים, הראש והגוף שלך צריכים להיות באותו המקום ובאותו הזמן. מחשבות נודדות לכיוון זמן עבר ( "איזה אפס אני, איך פספסתי את ההזדמנות") או זמן עתיד ("מה יקרה אם אפצע ", "אין סיכוי שננצח במשחק") מסיתים אותך מהתמקדות בתנועה שלך וביכולתך למצות את הפוטנציאל האישי שלך על המגרש.
לכל שחקן יש מחשבות לגבי מה הולך לקרות, כל שחקן מדבר עם עצמו. הנטייה הטבעית של מרבית השחקנים היא לפרש מצבים בצורה שלילית, למרות שמבחינה סטטיסטית הסיכוי שמשהו טוב יקרה
דומה לסיכוי שמשהו רע יקרה. היות ודיבור עצמי שלילי פוגע בריכוז של השחקן ומחליש את תחושת הביטחון העצמי שלו עליו ללמוד לא להישאר עם מחשבה שלילית בראש, אלא להקפיד להפוך כל מחשבה שלילית לחיובית.
לדוגמא: במקום לחשוב "אני לא מסוגל לשמור על השחקן היריב", יש להפוך את המחשבה
ל "אני מסוגל לשמור על כל שחקן". או במקום לחשוב " אין לי סיכוי להכניס גול היום"
יש לומר " אני טוב ולכן אני מאמין שאני יכול להכניס גול בכל משחק". המחשבות שלך הן אלה שיכולות לקדם אותך או לעכב אותך כשחקן ולכן הקפד לתת פרוש חיובי למצב ולאמץ דיבור עצמי חיובי.
4. שלוט על העיניים! הריכוז שלך נמצא במקום שבו העיניים שלך מביטות ולכן התמקד במה שקורה על המגרש ולא מה שמתרחש מחוצה לו.
5. השתמש במנטרה חיובית(משפט מפתח שחוזר על עצמו מספר רב של פעמים). בזמן שאתה משחק, כאשר אתה מרגיש ירידה ביכולת הריכוז, שנן לעצמך את המנטרה. דוגמאות למנטרה: "אני טוב ושום דבר לא יעצור אותי", "שום דבר לא ישבור אותי, הכל עוד פתוח" וכו'. רצוי שכל שחקן
יבחר את המנטרה שהכי מדברת אליו וישתמש בה ככלי לחיזוק הביטחון והאמונה ביכולתו האישית.
6. המנע מלשפוט את עצמך תוך כדי משחק. אם עשית טעות או פספסת, אל תרד על עצמך ("איזה שחקן גרוע אני") אלא תמשיך לשמור על ריכוז ותתמקד בנעשה במשחק.
7. סגל לעצמך רצף פעולות קבועות לביצוע בזמן שאתה חש לחץ או חרדה. לדוגמא: בערב שלפני המשחק, הקפד לבצע תרגילי הרפיה או נסה להיזכר במשחק שבו הצטיינת ושחזר את החוויה בראשך. דקות לפני המשחק (בזמן חימום) בצע פעולות פשוטות כגון ביצוע מתיחות בשילוב חזרה על מנטרה או הליכה קצרה בשילוב דיבור עצמי חיובי וכו'.חזרה על הפעולות יוצרות עבורך מעין טקס אשר מעורר תחושה של וודאות וביטחון .

ניתן לעבוד ולהתאמן על שיפור יכולת הריכוז!
אם תאמץ ההמלצות אלה, תשפר באופן משמעותי את יכולותיך במגרש.
בהצלחה!

צופית תדמור יועצת ומאמנת מנטאלית לספורטאים. תואר שני במגמת פסיכולוגיה חברתית וקואצ'רית מוסמכת. כיום עובדת במחלקת הנוער של מכבי תל אביב בכדורגל. http://www.benari-i.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב