דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החזקת סמים לשימוש עצמי - מה אומר החוק 

מאת    [ 03/05/2010 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 5324 פעמים ]

בטח כבר יצא לכם לשמוע על זה: הבדרנית עדי אשכנזי נעצרה בסוף השבוע בחשד להחזקת סמים מסוג חשיש. בתקשורת אוהבים מאוד את הסיפורים האלה של ידוענים הנתפסים בקלקלתם, ומה שעניין אותם בעיקר בסיפור הוא "מי הלשין", אבל אנחנו רצינו לתת את הדעת על ההיבט המשפטי של המקרה - מתוך ידיעה כי דבר כזה יכול לקרות גם לאדם לא מוכר מהיישוב ולא רק למפורסמים שיש להם תוכנית בערוץ 2.

לפי מה שהתפרסם, השוטרים הגיעו לביתה של אשכנזי במרכז ת"א בעקבות מידע מודיעיני כי היא מחזיקה ברשותה סמים. באותה שעה אשכנזי הייתה מחוץ לביתה בהופעה והשוטרים המתינו עד שתגיע. כשהגיעה, ביקשו ממנה להיכנס והיא נענתה לרצונם. בחיפוש קצר הם מצאו בביתה כמות קטנה של חשיש ועצרו אותה בחשד להחזקת סם. אשכנזי הובאה לתחנת המשטרה, ובמהלך חקירתה הודתה בהחזקת הסם לצריכה עצמית. היא שוחררה לביתה בערבות עצמית.

החזקה לשימוש עצמי - מה זה אומר?

 לא הרבה יודעים זאת, אבל אין הגדרה משפטית למונח "החזקת סם לשימוש עצמי". על פי פקודת הסמים המסוכנים חל איסור על החזקת סם מסוכן, כפי שהינו מוגדר בתוספת לפקודה. בתוספת לפקודה ישנה רשימה ארוכה של סמים שונים שהמחוקק ראה לנכון להגדירם כסם מסוכן.  חלק מסמים אלו ניתן להחזיק כדין על פי מרשם רופא. וגם סמים קלים כמו הקנבוס ו/או החשיש מופיעים ברשימה זו. המשמעות היא שאלא אם ניתן מרשם רפואי המתיר החזקת הסם הנ"ל - אסור על פי חוק להחזיק בסם זה.

מה שעשה המחוקק, הוא להגדיר שני סוגי עבירה הנוגעים לאותה החזקה אסורה:


    * החזקת סם לשימוש עצמי

    * החזקת סם שלא לצריכה עצמית

 המחוקק גם קבע רף כמותי, בתוספת לחוק לגבי מספר סוגי סם מסוכן, אשר מעליו קיימת חזקה כי הסם שמוחזק אינו לצריכה עצמית. מדובר בחזקה שבחוק, והיא גם ניתנת לסתירה. במידה וכמות הסם שנתפסה קטנה מאותה כמות מוגדרת בתוספת, אין זה אומר באופן אוטומטי כי מדובר בהחזקה לשימוש עצמי, אך במקרה כזה הנטל להוכיח זאת יהיה על רשות התביעה, בניגוד למקרה שבו הכמות גדולה יותר מהקבוע בחזקה שבחוק, אז החשוד הוא שיצטרך להוכיח כי הוא מחזיק הסם רק לשם שימושו העצמי.

  (למאמרים נוספים: משרד עו"ד שביט קנטור)

אשכנזי - התיק ייסגר

מאחר וככל הנראה אשכנזי נתפסה עם כמות קטנה של סם מסוג חשיש (מתחת ל- 15 גרם נטו - יראו בדר"כ כהחזקה לשימוש עצמי), ובהנחה שמדובר בתיק ראשון שלה, אזי קרוב לוודאי שהתיק ייסגר (כפי שקורה בפועל לחשודים שאינם מפורסמים). בכל מקרה, מאחר וככל הנראה מדובר בכמות קטנה, גם אם עצרו אותה והובילו אותה לתחנה לשם חקירה, לא הייתה, למעשה, עילה להמשך מעצרה והיא שוחררה, יתכן בתנאים מגבילים כלשהם - זו, ככל הנראה, אותה אזהרה עמה שוחררה.

אדם שמודה בהחזקת סם מסוכן מסוג חשיש לצריכה עצמית ובדיקת הכמות מעידה על כמות קטנה מהחזקה שבחוק, וכשמדובר בתיק ראשון, ניתן יהיה לסגור את התיק כבר במקום, גם ללא שליחת הסם לבדיקה. במידה והחשוד כופר בחשדות, יש לשלוח את החומר הנ"ל שנתפס לבדיקה במעבדות הזיהוי הפלילי בכדי לוודא כי אכן מדובר בסם מסוכן מסוג חשיש ומהי הכמות המדוייקת של הסם.

חיפוש בבית - מותר או אסור?

השוטרים הגיעו לביתה של אשכנזי על פי מידע מודיעיני שקיבלו. לא ברור אם היה בידם צו חיפוש ואם לאו. בכל מקרה, אשכנזי הסכימה לעריכת החיפוש בביתה.  פקודת הסמים מרחיבה את סמכות השוטרים לערוך חיפוש בבית גם בעבירות מסוג עוון (קרי, גם בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית), כך שגם אם לא הייתה מסכימה, היה רשאי השוטר לערוך את  החיפוש בביתה. למרות אישור זה, בדרך כלל דואגים השוטרים להצטייד מראש בצו חיפוש שמוציא שופט על סמך המידע המודיעיני שבידיהם.

היה צריך לחקור את אשכנזי

מהטוקבקים הרבים שהתלוו לידיעה על עדי אשכנזי עולה כי מרבית הציבור חושב שהמשטרה נטפלה אליה רק מפני שמדובר בדמות מוכרת. לטענתם, אם היה מדובר באדם רגיל, היא לא הייתה מטריחה את עצמה עבור עבירה מסוג זה.

אז ראשית, המשטרה נלחמת בעבירות הסמים, הן בעבירות החמורות של סחר, הספקה, יבוא, הדחת קטינים לסם וכדומה והן העבירות החמורות פחות של החזקת הסם לשם צריכה עצמית. הגישה היא, כי דרך צרכני הסמים יגיעו לייצרני וספקי הסמים. יש לזכור כי לכל סם, גם אלו הנחשבים הקלים שבהם (כמו הקנבוס והחשיש, למשל), ישנה השפעה מזיקה על האדם.

המחוקק ראה לנכון לקבוע כי גם החזקתו של סם מסוכן, הגם שהדבר הוא למטרת צריכה עצמית, הינה עבירה על החוק ורשויות אכיפת החוק  תפקידן לאכוף את דבר המחוקק. בנוסף, תפיסתו של מי שהחזיק בסם מסוכן לשם צריכה עצמית יכולה להוביל לחשיפתם של משתמשים ו/או מחזיקים נוספים בסמים וכן לחשיפתם של מי שייצרו ו/או סיפקו לאותם מחזיקים בסם את הסם המסוכן.מנסיונינו הרב, ניתן להסיק ולציין כי מיד לאחר חקירתה בדבר החזקת סם לצריכה עצמית, נשאלה עדי אשכנזי לגבי זהות האדם אשר סיפק לה את הסם. כך מגיעה המשטרה, פעמים רבות, לסוחרי הסמים עצמם כחלק ממלחמתה למיגור עבירות הסמים.

 

(המאמר התפרסם במקור באתר של משרד עו"ד שביט קנטור, בקטגוריה החזקת סמים)

משרד עורכי דין (פלילי) שביט & קנטור, מביא עמו ניסיון רב שנים ומומחיות בתחום הפלילי וכן בתחום התעבורה, ידע וניסיון המקנים יתרון רב ללקוחות המשרד. לפרטים נוספים ויצירת קשר: עו"ד פלילי שביט-קנטור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב