השמנה- סיבות, סכנות ודרכי התמודדות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

השמנה- סיבות, סכנות ודרכי התמודדות 

מאת    [ 03/05/2010 ]
מילים במאמר: 1031   [ נצפה 3665 פעמים ]

 
 

ההשמנה הוגדרה ע"י ארגון הבריאות העולמי כ" אחת מבעיות בריאות הציבור הגדולות ביותר".  למעלה מ 30% ממקרי הסרטן ומחלות הלב נמצאו קשורים לתזונה והשמנה.

התפשטות מגיפת ההשמנה בכ 10 שנים גרמה לכך שאין מדינה בארה"ב ששכיחות ההשמנה בה נמוך מ 10% .

בתחילת שנת 2000 כ 60% מהגברים הישראלים וכ 50% מהנשים היו בעלי משקל עודף,.

 

 כיצד נוצר עודף המשקל ?

לגוף דרושה אנרגיה רציפה שאותה הוא מקבל בלעדית מהמזון, האנרגיה נמדדת ע"י קלוריה. עודף המשקל נוצר כאשר סך הקלוריות הנכנסות לגוף מהמזון עולה על סך הקלוריות אותה דורש הגוף לצורך קיום וגדילה, עיכול המזון ופעילות גופנית, העודפים נאגרים בגוף בתור שומן ברקמת השומן (תהליך זה אינו הפיך)

אדם עם עודף משקל הוא זה שיש  בגופו מעל 20% שומן מכלל משקל הגוף,

כאשר אחוז השומן מגיע ל 30-40% ויתר עלולות להווצר בעיות רפואיות.

 

ישנם סיבות רבות להשמנה- 50% מהגורמים קשורים בסביבה – הרגלי תזונה לקויים, תזונה עשירה בקלוריות, ובשומן והיעדר פעילות גופנית.

ואילו 50% הנותרים קשורים בסיבה תורשתית למשל:  80% מהילדים שהוריהם שמנים יהיו שמנים.בנוסף לכך ישנו גם קשר לבעיות הורמונליות כמו בלוטת התריס.

אבל יותר מהכל יש קשר בין הגורמים השונים המובילים להשמנת יתר או במילים אחרות "מעגל ההשמנה":

כך למשל אכילת יתר גורמת להפרשת יתר של אינסולין לדם אשר גורר פינוי מוגבר של גלוקוז מהדם דבר היוצר תחושת רעב (בשל חוסר בסוכר)

או מתח נפשי מוגבר גורר הפרשה של סרוטונין לדם שגוררת אף היא תחושת רעב ואכילת יתר של פחממות.

לאדם בעל עודף משקל שאינו עוסק בפעילות גופנית יש עודף ברקמת השומן ביחס לרקמת השריר כך נוצרת ירידה בקצב חילוף החומרים שגוררת אכילת יתר.

 

הסכנות שבעודף המשקל

ההשמנה קשורה לשיעור תמותה גבוה. בכל הגילאים, אצל נשים וגברים כאחד, שלא עישנו מעולם וללא תחלואה נילווית, הסיכון היחסי למוות עולה ביחס ישיר לעליה ברמת בההשמנה.

עודף המשקל היא מחלה כרונית אשר גורמת לסיכון מוגבר להתפתחות סכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ועליה ברמת השומנים בדם שהן קבוצת מחלות המביאות לסיבה העיקרית לתחלואה ותמותה בעולם המודרני.

סוכרת היא מחלה כרונית אשר סוג אחד שלה נובע ממחסור באינסולין (סוכרת נעורים) וסוג שני מירידה בכמות של קולטנים לאינסולין או ירידה ברגישות שלהם (סוכרת מסוג 2) סוכרת זו הינה בעלת רגישות גבוהה לעודף משקל

יתר לחץ דם היא מחלה שמאובחנת כאשר רמה של לחץ הדם הסיסטולי (העליון) הוא מעל 140 מ"מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי הוא מעל 90 מ"מ כספית.

שומנים גבוהים בדם (היפרליפידמיה) מאופין ברמות גבוהות של כולסטרול או טריגליצרילים בדם , ישנם סוגים שונים של כולסטרול וביניהם HDL  "הכולסטרול הטוב" ו- LDL "הכולסטרול הרע" הרמה המומלצת של HDL היא מעל 40 מ"ג והרמה המומלצת של LDL היא מתחת 130 מ"ג ואף מתחת לזה אצל אנשים הסובלים ממחלות לב.

 

השמנה היא מחלה יקרה הגורמת לאובדן איכות חיים וסבל רב לחולים ולמשפחותיהם, בארה"ב מגיעות ההוצאות השנתיות בגין השמנה ל 10% מכלל ההוצאה לבריאות, והן נאמדות ב 100 מיליארד $.

 

 

 

כיצד ניתן להתמודד עם עודף המשקל?

דרך ההתמודדות היחידה לירידה במשקל  היא יצירת מאזן קלורי שלילי בו עולה ההוצאה האנרגתית היומית על הצריכה היומית מאכילה.

ולכן שינוי  הרגלי האכילה ופעילות גופנית יחד עם שינוי מנטאלי ותפיסתי הם אבני הדרך ביצירת מאזן קלורי שלילי זה.

הגורמים המשפיעים על הוצאת אנרגיה הם קיום וגדילה, משקל גוף )ככל שמשקל הגוף גבוה יותר כך גם ההוצאה האנרגתית של הגוף), מין וגיל אך בעיקר פעילות גופנית.

 הפעילות הגופנית תורמת לירידה במשקל ושיפור בהרכב הגוף (ירידה באחוזי השומן ועליה ב"משקל הגוף הרזה") מגבירה את ההוצאה הקלורית בזמן הפעילות, בזמן ההתאוששות ובמנוחה ובנוסף מורידה באופן דרסטי את גורמי הסיכון למחלות, מורידה את ערכי הכולסטרול הרע ומעלה את ערכי הכולסטרול הטוב, מורידה את לחץ הדם במנוחה, מורידה את כמות הטריגליצרידים בדם, שומרת על תפקוד שריר הלב ונפח הריאות, מגבירה מהירות של חילוף החומרים בגוף, משפרת את סבולת לב הריאה, גורמת לעליה בכח וסבולת השריר, משפרת את גמישות המפרקים ומשפרת את הדימוי העצמי.

 

אימון להרזייה

בהתווית אימון להרזייה יש לשים לב לכמה מרכיבים חשובים. האימון צריך להיות בעל עלות אנרגתית גבוהה הן בזמן האימון והן לאחריו. לכן יש לבצע אימון משולב הן אירובי והן אימונים להעלאת מסת השריר. מיכוון שלרוב אנשים הסובלים מעודף משקל אינם אנשים מאומנים יש להתחיל בצורה הדרגתית תוך שימת דגש על מחלות רקע אפשריות הנובעות מהשמנה כגון: סכרת, יתר לחץ דם וכו'. וכן יש לשים לב לעומס המופעל על המפרקים השונים בכדי למנוע פגיעה בהם ופציעות.

לרוצים להתחיל להתאמן רצוי שיעשו זאת תחת פיקוח מיקצועי וילמדו בעזרתו את הדרך הנכונה לביצוע אימון גופני נכון ובטוח. השיטה הטובה ביותר הידועה כיום לאימון בטוח ונכון תוך עדי התמדה בו, היא בעזרת מאמן כושר אישי המלווה את המתאמן לאורך כל האימון ומסק למתאמן את התמיכה המיקצועית והמנטלית.

אבי לב ? משמש כפיסיולוג ראשי ביחידה למניעת מחלות לב - המרכז הרפואי ת"א במשך 6 השנים האחרונות אך עובד בתחום הכושר מעל לעשר שנים הן באימונים אישיים והן בהדרכת קבוצות ויחידים להכנה פיזית ומנטאלית לגיוס לצה"ל .תחום מומחיותי העיקרי הוא שיקום לב. בעל תואר ראשון (B.Ed) בחינוך גופני מטעם המכללה בוינגייט ותואר שני (M.A) שיקום חולי לב מטעם אוניברסיטת Leuven בבלגיה. מלבד הניסיון באימון אני בעל ניסיון רב בהעברת הרצאות ו/או סדנאות לגופים שונים ובניהם: מועדוני ספורט, מלון יערות הכרמל, חברת טבע, בתי החלמה ועוד ובמתן ייעוצים אישיים לאנשים פרטיים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב