דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה ללמוד באקדמיה? זרקור על התחום עבודה סוציאלית 

מאת    [ 28/04/2010 ]

מילים במאמר: 650   [ נצפה 2827 פעמים ]

עבודה סוציאלית

על התחום: תחום העבודה הסוציאלית עוסק במתן סיוע ועזרה לאנשים בחייהם האישיים על ידי הדרכה, תמיכה, ייעוץ וחיזוק של כישוריהם ושל ביטחונם העצמי. עובדים סוציאליים, שלא כמו פסיכולוגים, מתמקדים בטיפול בבעיות חברתיות כגון עוני, אבטלה, התעללות במשפחה, אפליה ועוד. הם עושים זאת על ידי טיפול פרטני ועל ידי הנחיית קבוצות ובניית תוכניות חברתיות שונות. במקרים מסוימים הם אף יכולים להפנות את המטופלים לגורמי סיוע שונים או להעניק להם סכום כסף כלשהו מטעם הארגון שעבורו הם עובדים. הידע המקצועי בתחום העבודה הסוציאלית ניזון מהידע בתחום הסוציולוגיה ובתחום הפסיכולוגיה, אך כולל גם טכניקות ושיטות עבודה שפותחו במסגרת מקצוע העבודה הסוציאלית עצמו. ניתן לחלק את העבודה המעשית בתחום לשני תחומי משנה:

  • עבודה קהילתית יזומה - כוללת את כל הקשור ליצירה והפעלה של תוכניות לקידום אוכלוסיות הסובלות מקשיים מיוחדים כמו עולים חדשים, תושבי שכונות עוני וכו'. תוכניות כאלה עשויות לכלול הקמה וארגון של מרכזים קהילתיים, הנחייה של קבוצות העצמה, הפעלה של מתנדבים ועוד. העובד הסוציאלי הוא זה שבונה את התוכניות ומביא למימושן בפועל. לשם כך הוא צריך להיות בקשר מתמיד עם הקהילה ולדעת מהם הצרכים שלה ומהן יכולותיה. כמו כן, הוא נדרש לגייס כסף, ציוד וכוח אדם על ידי קיום פגישות ומצגות עבור הרשויות העירוניות, שירותי הרווחה ועמותות וקרנות שונות.
  • מתן שירותי רווחה על פי חוק ומענה לפניות - תחום זה מתייחס לעובדים סוציאליים שעובדים בשירותי הרווחה הממשלתיים. עובדים סוציאליים בתפקידים מסוג זה אחראים לרוב על תחום ספציפי כלשהו כמו שיקום אסירים, סיוע לקשישים, טיפול במכורים לסמים או לאלכוהול, עזרה לנוער במצוקה וכו'. כל אחד על פי תחומו מקבל אנשים הנזקקים לעזרה, משוחח איתם, מבין את בעיותיהם ומספק להם את הסיוע שביכולתו לתת. עבודה בתפקידים מסוג זה כוללת קבלת פניות במשרד, קשר טלפוני, מעקב רציף וביקורי בית. במקרים מסוימים נדרש עובד סוציאלי להתערב בחייהם של הנזקקים לסיוע, למשל, על ידי אשפוז בכפייה, העברת ילד הנמצא בסיכון למשפחה אומנת או למסגרת אחרת וכו'.

העיסוק בעבודה סוציאלית דורש בגרות וחוסן נפשי, הקשבה ויכולת נתינה לזולת. זהו תחום שיש בו סיפוק נפשי גדול במיוחד עבור כל מי שנהנה לעזור לאחרים.

מסלול הלימודים: עבודה סוציאלית נלמדת במסגרת תואר ראשון שאורכו שלוש שנים.

            תחום העבודה הסוציאלית מושך אליו גם אקדמאים מתחומים קרובים (בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה, קרימינולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, חינוך וכדומה) אשר מתקשים למצוא תעסוקה בתחומם ומעוניינים במקצוע קרוב לתחומם בו ההכנסה בטוחה יחסית, כמו גם אקדמאים שיש להם פרנסה אך מעוניינים בשינוי מקצועי. הסבת אקדמאים לתחום העבודה הסוציאלית אורכת כשנתיים ומקנה תואר ראשון בתחום.

אופי הלימודים: לימודי עבודה סוציאלית כוללים הקניית רקע בסיסי נרחב בסוציולוגיה, בפסיכולוגיה ובכל מה שקשור לרווחת הפרט. הסטודנטים לומדים על התפתחותו הנפשית של האדם, על מבנה החברה, על תהליך השיוך לחברה, על חוקי הרווחה ועל מבנה מוסדות הרווחה בישראל, על תקשורת בין-אישית, יחסים בין-אישיים ועוד. בנוסף ללימודים העיוניים נדרשים הסטודנטים לעבודה מעשית על ידי השתתפות בפרויקט חברתי בקהילה בליווי עובד סוציאלי מוסמך.

תעסוקה בתחום: עובדים סוציאליים יכולים להשתלב במגוון גדול של מקומות עבודה: בתי ספר, פנימיות, שירותי הרווחה ברשויות המקומיות וברשויות הממשלתיות, מקלטים לנשים מוכות, קופות החולים, מערכת הבריאות הפרטית, מוסדות פסיכיאטריים, הוסטלים, מתנ"סים, בתי נוער, בתי אבות, מרכזי צעירים, עמותות חברתיות, מדור בריאות הנפש בצה"ל, שירות המבחן ועוד. בנוסף, יכולים העובדים הסוציאליים לעסוק בפסיכותרפיה (ראו ערך 'מקצועות טיפוליים'). עם הזמן יכולים העובדים הסוציאליים להתקדם למשרות בכירות בעלות אופי ניהולי או הדרכתי בעמותות החברתיות ובשירותי הרווחה. בתפקידים מסוג זה יש לעובד הסוציאלי פחות קשר ישיר עם מקבלי הסיוע ויותר עם עובדים סוציאליים אחרים ונותני סיוע נוספים הכפופים לו. המעוניינים בהתפתחות בעולם האקדמאי יוכלו להמשיך לתארים מתקדמים בעבודה סוציאלית או בתחומים אחרים ממדעי החברה ולעסוק במחקר ובהעברת הרצאות לסטודנטים.

המלצות להמשך מחקר:


    •  באתר האגודה לקידום העבודה הסוציאלית בישראל www.socialwork.org.il תמצאו מידע בנושא מאבק השכר, לוח דרושים ומידע מבוקש נוסף שיעזור לכם להחליט אם זה התחום בשבילכם.
    •  באתר משרד הרווחה www.molsa.gov.il תמצאו מידע בנוגע לפעילות העובדים הסוציאלים המחולקת על פי קבוצות גיל- ילדים ובני נוער, משפחות במצוקה, זקנים ועוד.

 

מאמר זה ומאמרים נוספים יפורסמו בקרוב במסגרת ספר ובו מידע על כל תחומי הלימוד והמקצועות בישראל.

הכותבת היא רותם בלאו, עורכת בחברת i Decide - המרכז להכוונה מקצועית. המרכז עורך סדנאות מסובסדות למציאת כיוון מקצועי לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי.
פרטים נוספים באתר www.idecide.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב