דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינת ירק - ירקות בגינה הפרטית 

מאת    [ 27/04/2010 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 8657 פעמים ]

הקמת גינת ירק:
רגע לפני שאתם מתחילים לזרוע או לשתול ירקות בגינה מומלץ מאוד לתכנן את מיקום גינת הירק שלכם, יש לבחור נקודה שבה יש שמש ברוב שעות היום והיא נגישה לקטיפה מהירה.
חשוב לשים לב כי גינת הירק אכן תהיה ממוקמת בקרבת הבית ושיהיו בה שבילים נוחים לשיטוט בין הירקות השונים, הרי אנחנו לא רוצים לדרוך חלילה על ירקות שונים ועשבי תיבול. נקודה חשובה נוספת היא מערכת ההשקיה, חשוב מאוד להכין קו השקיה (טפטפות) הכולל ברז נפרד ממערכת ההשקיה המרכזית, כך תוכלו לשלוט בכמויות המים לגינת הירק וכמובן להימנע מהשקיה בעונת החורף שבה קשה יותר לגדל ירקות בגינה.

גינת ירק - מתי שותלים:
ירקות יגדלו טוב יותר בעונת הקיץ, השמש החמה ומזג האוויר הנעים יסייעו לכם בגידול ירקות בגינה הפרטית שלכם, למי מביניכם אשר מתכוונים לזרוע את הירקות (תיכף נסביר) מומלץ להתחיל את הזריעה כבר בחודש פברואר - תחילת מרץ, מי שמתכנן לרכוש שתילים של ירקות במשתלה יכול לחכות קצת ולמצוא שתילים יפים בחודשים מרץ- אפריל- מאי. יש לקחת החשבון את משך הגידול ואת סוג הצמח מאחר וישנם ירקות גינה אשר דורשים תקופת גידול ארוכה יותר כמו דלעות ואבטיחים.

גינת ירק - זריעה או שתילה
בנקודה זו עליי לחוות את דעתי האישית, אני אוהב לזרוע את הירקות ולראות את התהליך כולו משלב הנביטה, דרך שלב הצימוח, הפריחה ועד לקטיפת הירקות. עליי לציין כי לכל אחד יש את גישתו שלו ולכן נסביר את שני הדברים:
זריעה: זריעת ירקות מחייבת השגה של זרעים איכותיים, ניתן להשיג כמעט בכל משתלה זרעי ירקות בשקית או לחלופין לשמור זרעים מירקות אותם חתכנו לסלט. תהליך הזריעה מחייב זריעה בכוסיות פלסטיק קטנות או באדנית תוך הקפדה על קרקע לחה בכל שלב הנביטה. לאחר שמופיעים נבטית והצמח מתחיל לגדול עד לגובה של 3 ס"מ (פחות או יותר) ניתן לבצע הפרדה ושתילה בקרקע. בשלב זה ניתן למיין את השתילים ולנפות שתילים "פחות מוצלחים", ניתן כמובן גם לדלל את כמות השתילים שיצאו לכם וזאת בהתאם לגודל גינת הירק שתכננתם לעצמכם.
אופן הזריעה: הכנת כוסיות פלסטיק קטנות ומילוי בקרקע רגילה עד לגובה של חצי הכוס, מעל לאדמה יש לפזר אדמת קומפוסט כבדה ומעליה לפזר (לא לכמויות גדולות) את הזרעים ולכסות באדמה רגילה מעל בגובה של 0.5 מ"מ. בהשקיה הראשונה יש להקפיד על זריעה חלשה של המים אשר תהדק את הקרקע מבלי להוציא את הזרעים ממקומם.

שתילה: למי שלא ממש אוהב להתעסק בזריעה והמתנה לנבטים קיימת האפשרות ללכת אל המשתלה הקרובה לביתו ולרכוש שתילים של ירקות, ניתן כיום למצוא שתילים של רוב הירקות המתאימים לגידול בגינה.
אופן השתילה: בדיוק כמו כל צמח אחר. הכנת בור שתילה בגודל המתאים, מילוי של אדמת מצע (עדיף כבדה), הנחת השתילה ומילוי הבור באדמה תוך הקפדה על השארת צלוחית מים מסביב.

מה שותלים בגינת ירק:
גינת ירק יכולה להכיל כמעט כל ירק אותו אתם אוהבים. גמבות, עגבניות, פלפל חריף, מלפפונים, בצל, שום ואפילו דלעות, אבטיחים ומלונים, הכל תלוי בגודל גינת הירק שלכם וכמובן באזור המגורים. חשוב מאוד להתאים את סוג הירקות לאקלים באזורכם.
שימו לב לתנאי הגידול של הירקות, לדוגמא, העגבניות והגמבות גדלות טוב יותר כאשר מכינים להן איזור לטיפוס (בעזרת מקלות לחוטים), לעומתן הדלעת זוחלת לשטחים גדולים מאוד, לכן חשוב מאוד לבדוק היטב מה אתם שותלים בגינה.

גינת ירק - הסיכום שלי:
בגינה שלי יש סלט שלם. עגבניות, מלפפונים, גמבות, בצל, שום ופלפל חריף, ככה אני אוהב את הסלט שלי. כל אחד יכול לגדל בחצר הפרטית שלו סלט שלם (אומנם לא קצוץ עדיין) וליהנות מטריות מדהימה וטעם נדיר ומיוחד.
אם גם אתם רוצים גינת ירק, מומלץ בחום לעשות מספר ניסיונות (כי יהיו כמה כישלונות בדרך) עד אשר תצליחו גם אתם ליהנות מירקות טריים ועוד ישר מהגינה שלכם.
עוד מילה קטנה, האמת היא שאת הברכה "בורא פרי האדמה" הבנתי לאחר הביס הראשון בעגבנייה הראשונה שגידלתי, רק אז הבנתי את הפלא הזה של עגבניות אדומות ועסיסיות שבעצם גדלו מאותו זרע קטן שזרעתי חודשיים קודם לכן בערך.

כניסה לקטגוריית משתלות
כניסה לקטגוריית ציוד השקיה
כניסה לקטגוריית הכל לגן ולחצר

כניסה מהירה אל פורטל גננות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב