דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבחור שכונה מתאימה לגידול ילדים ? 

מאת    [ 26/04/2010 ]

מילים במאמר: 726   [ נצפה 2877 פעמים ]

בבואנו לבחור סביבת מגורים ראויה, רובנו בוחנים את השכונה דרך השימושים המותאמים לנו, המבוגרים.  אך מה באשר לילדינו, האוצר היקר לנו מכל?  לילדים ישנה מערכת שונה של צרכים והעדפות מאלו של המבוגרים, ויש להתחשב בכך לפני בחירת שכונת המגורים.

 מחקרים שנעשו ברחבי העולם מוכיחים כי ישנה קורלציה ברורה בין התפתחות ילדים לבין הסביבה בה הם גדלים, הן הסביבה הפיזית (בינוי, כבישים, מדרכות, ריהוט רחוב) והן הסביבה החברתית (אפיון התושבים, מסגרות חברתיות, ארגונים קהילתיים, וכדומה).  שכונת מגורים איכותית תשפיע לחיוב על בריאות הילדים, היכולת שלהם להתערות בחברה והסיכוי שלהם להצליח בעתיד.

 ברמה הפיזית של השכונה, התשתיות המקומיות מספקות את המציאות הפיזית שבה החיים החברתיים וההתפתחות האישית של הילדים מתרחשים. דוגמא טובה לכך היא התאמת הסביבה להליכה ברגל ולפעילות ספורטיבית.  ילדים רבים סובלים כיום מעודף משקל,  כשאחת הסיבות לכך היא תכנון שכונתי לקוי.  בעוד שרופאים כנראה וימליצו להורים לעודד את ילדיהם לעסוק בפעילות ספורטיבית, המלצה זו חסרת תועלת אם אין מקומות בטוחים לעשות זאת.  מציאות פיזית בעיתית, כגון היעדר מדרכות, מרחקים גדולים לבית-הספר וצורך לחצות כבישים ראשיים, מפחיתה את העידוד ללכת, לרכב על אופניים או לשחק בחוץ.

 בהמשך לכך, עולה גם נושא שימושי הקרקע וצפיפות הבינוי בשכונה.  רובנו רואים בצפיפות גבוהה אלמנט שלילי, בכל הקשור לבחירת מקום מגורים.  אולם, הצפיפות יכולה להוות גם ברכה, בעיקר עבור ילדים, משום שלרוב משמעותה של צפיפות גבוהה היא גם נגישות גבוהה וקירבה למוקדים שונים הנצרכים על-ידי ילדים בגילאים שונים:  מגרשי משחקים, מוסדות חינוך, מרכזים מסחריים, וכדומה.  בזמן שילדים גדלים ומתבגרים, טווח הפעילויות שלהם מתרחב.  צפיפות מגורים גבוהה גוררת עימה בדרך-כלל גם נגישות טובה לתחבורה ציבורית, החיונית מאוד לילדים מתבגרים (וגם להורים שלא רוצים לתפקד כ"קבלני הסעות").

 מעבר לאיכות הפיזית של הסביבה, כדאי לתת את הדעת גם לאיכות החברתית והאנושית במקום.  מחקרים מראים כי ילדים המתגוררים במרחב גיאוגרפי מובחן, יחלקו את אותן האמונות, הגישות ודרכי הפעולה הנפוצות באותו אזור מגורים, ולכן יאמצו אותן גם בעולמם הפרטי.  אמנם ההשפעות המיוחסות לאינטראקציה עם התושבים בשכונה נכונות לכלל בני האדם, אך יש לקחת בחשבון כי על ילדים הדבר משפיע במיוחד. 

 על כן, בבואנו לבחור סביבת מגורים, יש לבדוק תחילה לעומק כי הרמה החברתית-כלכלית באזור היא גבוהה באופן יחסי.  מאידך, מומלץ שהרמה לא תהיה גבוהה בהרבה מזו של המשפחה העוברת להתגורר במקום.  הוכח כי במידה וילדים חשים כי הם מצויים בנחיתות ביחס לחבריהם בשכונה, דבר זה עשוי להפחית את המוטיבציה שלהם להשתלב.

מרכיב נוסף הנוגע למרקם החברתי בשכונה, הינו הימצאותם של משאבים ארגוניים בשכונה, כגון בתי-ספר, שיטור קהילתי, ועד שכונתי ותנועות נוער.  זמינות של משאבים אלו מקדמת פוטנציאל להתפתחות חיובית של הילד ומפחיתה את הסיכוי לבעיות התנהגותיות.

 זכרו כי ילדינו, ולא משנה בני כמה הם, לרוב לא יתלוננו אם הסביבה אינה מותאמת לצרכיהם.  האחריות מוטלת עלינו, ההורים. 

 לסיכום, מובא מדריך לבדיקה מקדימה של התאמת שכונת המגורים לילדים:

  • בטיחות בדרכים - בדקו באמצעות סיורי שטח הימצאות מעברי חצייה, מדרכות רחבות, הפרדה בין התנועה בכביש לתנועת הולכי רגל, פסי האטה. בחנו את תרבות הנהיגה השוררת בשכונה. 
  • נגישות - הכינו מפה של העיר וסמנו בה את כל המוקדים הרלוונטיים לילדיכם: מגרשי משחקים, בתי-ספר, קניון, תנועת נוער, וכו'.  לכו ברגל מכל מוקד שכזה אל בניין המגורים ובדקו האם מרחק ההליכה הוא סביר.  תעדו את נוחות נתיב ההליכה- האם הוא מוצלל, האם ישנה תאורת רחוב חזקה בערב, האם קיים צורך לעבור באזורים לא ידידותיים.  בנוסף לכך, בדקו זמינות, תדירות ויעדים של קווי תחבורה ציבורית.
  • נתונים דמוגראפיים - מצאו באתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרמה החברתית-כלכלית של הישוב, והשוו אותה לרמתכם.  בעירייה בדרך-כלל תוכלו למצוא גם נתונים על אחוז הילדים בשכונה, ניתן להתרשם גם מסיורים בשטח. 
  • מוסדות חינוך - תשאלו את תושבי השכונה לגבי איכות בתי-הספר, גני הילדים ומעונות היום.  השיגו ממשרד החינוך או העירייה נתוני בגרויות ובחינות מיצ"ב.  רצוי גם לסייר בעצמכם במוסדות החינוך הרלוונטיים.
  • משאבים ארגוניים וקהילתיים - בדקו את הימצאותם ואופן תפקודם של המשאבים הבאים: שיטור קהילתי, ועד שכונה, תנועות נוער, מתנ"סים.  ניתן לבדוק זאת על-ידי תשאול התושבים וסיורים בשטח.
  • פשיעה וביטחון אישי - תשאלו תושבים, בדקו נתונים מהמשטרה ומהעירייה לגבי מקרי אלימות, עבירות מין וונדליזם בשכונה.

    • מטרדים סביבתיים - לרוב, ילדים פגיעים יותר לחשיפה למטרדים סביבתיים מסוגים שונים. הזמינו בדיקת קרינה מקצועית ובדקו את רמת הקרינה מאנטנות סלולאריות ומרשת החשמל בכל אחד מחדרי הדירה. נסו להשיג נתונים על זיהום האוויר בשכונה או בעיר. תשאלו את השכנים לגבי מטרדי רעש שונים.
    • שטחים ירוקים - בדקו במפה ובסיורי שטח את הימצאותם של גני שעשועים, גינות כיס, מגרשי משחקים, חורשות ופארקים. בדקו את איכותם, התאמתם הבטיחותית לילדים וקרבתם למקום המגורים.

 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב