דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עושים עסקים.... בחוכמה ! 

מאת    [ 26/04/2010 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 2964 פעמים ]

מאת יוסי קריכלי

בשנות ה- 50 נערך באוניברסיטת ייל מחקר מרתק שתוצאותיו הובילו לשינוי גישות ותפיסות רבות בעולם הניהול והעסקים. במסגרת מחקר זה ביקשו החוקרים לבחון האם ניתן לאתר מראש מאפיינים שינבאו הצלחתו של אדם - כאשר כהצלחה הם הגדירו שקלול של מעמד, הכנסה כספית ושביעות רצון אישית, שיושגו 25 שנים אחרי תחילת המחקר.

התוצאות היו מפתיעות מאד.

גורמים רבים שנחשבו כקריטיים לחיי הצלחה נמצאו כחסרי ערך, למשל - אינטליגנציה (I.Q. ). בבדיקה לאחור, בפרספקטיבה של 25 שנה, הוכח מעל לכל ספק כי רמת האינטליגנציה, הנמדדת במבחנים פסיכומטריים שונים, כלל אינה קריטית לשם השגת הצלחה, כמו גם הצטיינות בלימודים. ומה כן חשוב - ובכן כאן חיכתה ההפתעה האמיתית...

הסתבר שקבוצה קטנה של כ- 4% בלבד, מתוך אלפי בוגרי ייל שהשתתפו במחקר, צברה יותר הון והצלחה מיתר 96% האחרים, ומה שאפיין את קבוצת ה- 4% היה ... תכנון !

רק הם ראו את מטרותיהם בצורה ברורה בדמיונם וכתבו אותם בצורה ברורה ביומניהם, תוך שהם נותנים למטרות יעדי כמות (כמה) ויעדי זמן (מתי) חד משמעיים, והכול כחלק מתהליך של שלבים ואבני דרך הבנויות האחת על השנייה.

דומני שאחרי הממצאים הללו, אשר אומתו אחרי כן במחקרים נוספים רבים, אין עוד צורך להסביר מה הכי חשוב כדי להגיע לתוצאות: תוכנית! וכאשר מדובר בתוצאות עסקיות - תוכנית עסקית -  אשר תכיל בתוכה את כל ההיבטים החשובים בתחום הפיננסי, השיווקי והתפעולי כאחד. לפיכך, הבנת עומק של נושא זה הנה מרכיב מרכזי בקורס יזמות עסקית.

אחת התכונות החשובות ביותר של כל יזם ואיש עסקים מצליח היא לדעת לשאול את השאלות הנכונות. מטרת התוכנית העסקית היא - לרכז את השאלות הללו, לאסוף מידע כדי לענות עליהן, לנתח את המידע הזה ולגזור ממנו תוכנית פעולה. תוכנית עסקית (כפי שמסכימים גדולי אנשי העסקים בעולם) הכרחית בכל תהליך של עשיית העסקים ובכלל לא משנה אם מדובר בתחום הנדל"ן, האינטרנט, הפיננסים, המזון.... או כל תחום אחר !!

כדי לבנות תוכנית עסקית אפקטיבית אנו צריכים לטפל במספר רב של נושאים והיבטים. כאן אני מבקש להתמקד באחד החשובים ביותר והוא היתרון היחסי.

למען האמת, קשה לי להעלות על הדעת הרבה נושאים החשובים כמו יתרון יחסי. יתרה מכך, אפשר לומר בצורה ברורה - הצלחתך לעולם לא תהיה גדולה מהיתרון היחסי שיש לך על פני המתחרים הקיימים והפוטנציאליים בתחום אליו אתה פונה. יתרון יחסי הנו נושא חשוב המטופל בהרחבה בקורס יזמות עסקית, כאן ארחיב רק על כלי אחד שבו תוכלו להיעזר באיתור היתרון היחסי שלכם וזהו ניתוח הנקרא - SWOT.

SWOT הנו למעשה קיצור ראשי התיבות של :


    • Strengths - חוזקות
    • Weaknesses - חולשות
    • Opportunities - הזדמנויות
    • Threats- איומים וסכנות

ניתוח חשוב זה, קורא לבחינת המצב הנוכחי והעתידי בארבע כיוונים - חוזקות וחולשות (בתוך העסק), איומים והזדמנויות (מחוץ לעסק). לכאורה הדבר פשוט, בסה"כ מדובר בהשגת מידע וזהו... אז זהו, שלא! רבים אמנם מבינים את הצורך בעריכת הניתוח הנ"ל ועדיין כושלים. מדוע? כי אחת הסיבות הבולטות לכישלון בעסקים היא הפרדה בין המישור האישי למישור העסקי, במיוחד בתחילת הדרך.

דיברנו בתחילת דברינו על חשיבות התכנון - אבל היכן הוא מתחיל? בדמיון ובמחשבה!

כל דבר סביבנו החל כמחשבה בראשו של אדם - הכסא, המחשב, החברות המצליחות - הכול היה מחשבה תחילה. אנשי עסקים מצליחים מאופיינים ביכולת לראות בדמיונם שנים קדימה את התוצאה הסופית עוד לפני שהחלו התוכניות.... יכולת זו קריטית לכל תהליך הצלחה.

יש מי שנולד עם יכולת זו ומיישם אותה להצלחתו ביומיום, היתר פשוט צריכים לפתח אותה, ומיד. לכן זהו אחד הנושאים המרכזיים בסדנת הדרך אל העושר - "בניית חזון אישי ועסקי", לצד "הגדרת היתרון היחסי שלי".

דיברנו גם על עריכת ניתוח SWOT עסקי, אך מה בנוגע לניתוח ה- SWOT האישי?

מרבית אנשי העסקים חייבים את הצלחתם תמיד, ובתחילת הדרך במיוחד, ליכולתם לחבר בין חוזקותיהם ויכולותיהם האישיות, לבין אלו של העסק שהם עומדים בראשו.

בניית הצלחה היא תוצאה של הרמוניה בין המישור האישי והעסקי, נקודה.

חיי כולנו מורכבים מבחירות, וגם ההצלחה שלכם תהיה תוצאה של בחירה. לא בחירה בהזדמנות העסקית או הענף "הטובים" ביותר אלא היכן לכל אחד ואחד הכי נכון ומתאים לו להיות. אני קורא לכם לחפש לא הצלחה סתם, אלא את המתאם המקסימאלי בין - רצונותיי ויכולותיי - לבין אלו של עולם העסקים סביבי, ולכך אני קורא - אסטרטגיה של הצלחה אישית, שהוא התוצר המרכזי של סדנת הדרך אל העושר, המאחדת באופן ייחודי בין את הזינוק האישי והעולם העסקי לכדי תוכנית פעולה.

לסיכום

בררו מהו החלום שלכם ואל תוותרו עליו!

גלו מהן היכולות האמיתיות שלכם והגדירו את היתרון היחסי שלכם בצורה חדה וברורה!

בנו אסטרטגיית הצלחה אישית הנכונה לכם בלבד!

הפכו אותה לתוכנית עסקית צאו לדרך!

בהצלחה !

 

הכותב הינו מרצה ברשת המכללות Cash Flow

www.cashflow.co.il

מאת: רשת המכללות לעצמאות כלכלית Cash Flow Israel. www.cashflow.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב