דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אכילה מודעת: חשיבות ההקשבה לגוף 

מאת    [ 25/04/2010 ]

מילים במאמר: 624   [ נצפה 2520 פעמים ]

אחד הקווים המנחים, כאשר עוסקים באכילה מודעת, הוא יכולת ההקשבה לגוף.  כשאנחנו קשובים לצרכיו של הגוף אנו יכולים לתת לו את סוג המזון לו הוא באמת זקוק, ולא, כפי שבדרך כלל קורה, לתת לגוף את סוג האוכל שבעצם הראש רוצה

אכילה מודעת פירושה ללמוד להבדיל בין הרעב של הראש, הפה והגרון לבין הרעב של הבטן. הרעב של הבטן הוא תחושה שאיננו קשובים לה מזה זמן רב, וכל מה שמעבר לה – הוא רעב רגשי.

לרעב רגשי אין שום קשר למהות לה נועד המזון שלנו. אין שום אוכל שבעולם שיוכל אי פעם למלא את אותו צורך רגשי. לכן, עלינו לטפל בו בדרך אחרת.

בשר אדום: טוב או רע מאוד?

השבוע קראתי ב - YNET  שני פוסטים, שלרגל יום העצמאות, הידוע במקומותינו גם כ"חג המנגלים", עסקו בסוגית הבשר האדום – האם הוא בריא או לא. באחת מהכתבות הועלתה הטענה כי בשר אדום בדרגת וול-דאן מכפיל סיכוי לסרטן.

התגובות הציניות, הלועגות והמעליבות (בחלקן) להן זכו שתי הכתבות, עשויות היו לגרום לנו לחשוב שהמגיבים הם חסרי ידע או השכלה בנושא, אך לאמיתו של דבר, כאשר מדברים על מחקרים עדכניים, כאשר מדברים על סוגי מזון הגורמים למחלות ולבעיות בריאותיות, רוב האנשים יגיבו בצורה דומה.  מדוע?

סיבות או תירוצים?

הטענה כי "כל מה שטעים מסרטן" – אם היא מתייחסת  למזון מעובד אז כן, רוב המזון המעובד אותו אנו רגילים לאכול היום הוא מסרטן או גורם מחלה. אבל רוב האנשים יכולים למצוא תירוצים ולקרוא להם סיבות למה בכל זאת זה "בסדר" להמשיך לאכול את המזון הזה:

"אני אוהב בשר", או בגרסה למתקדמים "אם אין בשר בארוחה זה מרגיש כאילו לא אכלתי"

כמה בשר צריך לאכול כדי להרגיש ש"אכלתי מספיק"? סטייק אחד? חמישה? עד שהבטן מתפוצצת ובא להקיא? איך יודעים מה הכמות הנכונה לך לאכול?

"אני לא יכול לוותר על לחם / פסטה / עוגות"

האם ניסיתם לבדוק מה קורה אחרי כמה ימים ללא קמח לבן וסוכרים? אם כן, קרוב לודאי ששמתם לב שהחיוניות, הערנות, הזיכרון מתחדדים. שהשינה נעשית טובה יותר, שההרגשה הכללית משתפרת. אם לא -  כדאי לבדוק.

הקשר בין תזונה למחלות

מחקרים קליניים רבים מצביעים על הקשר שבין מחלות לבין תזונה, ואותם מנסות חברות המזון להסוות או להפריך באמצעות מחקרי נגד. אולי הגיע הזמן להוציא את הראש מהחול ולשאול: מדוע החברה המודרנית כל כך חולה? מדוע מחלות שלפני חמישים שנה היו נדירות, הפכו לשכיחות בימינו? מדוע ילדים חולים במחלות של מבוגרים? מה באמת השתנה?

התשובה לכך, בראש ובראשונה, היא: התזונה השתנתה. כשאני הייתי ילדה, אמא שלי בשלה את כל האוכל בבית. עקרת בית או אמא שקנתה אוכל מוכן מסוג ה"לחמם ולהגיש", נחשבה לאמא לא טובה. שוקולד היה דבר מיוחד. קנינו שוקולד כמתנה. רוב המשפחות לא יכלו לאפשר לעצמן מותרות כממתקים, עוגות קנויות, חטיפים וכו'. כמעט ולא היו כאלה בארץ.

היום יש לנו מבחר עצום של חטיפים ושוקולדים, אמא שמגישה לילדיה ארוחות מוכנות נחשבת לאישה יעילה שיודעת לנצל את משאב הזמן בצורה אופטימלית, אבל בתוך כל הקידמה והשפע איבדנו את יכולת ההקשבה לגוף שלנו. אנחנו מכורים לאותם מאכלים שמרעילים אותנו ואת ילדינו , ושוכחים את הטבעי ביותר לנו: אוכל מבושל, טבעי, לא מעובד, בלי כל כך הרבה סוכר ואולי אף בלי  מוצרי חלב. אם נהיה בהקשבה לגוף הוא ירצה גם לשתות בעיקר מים – ולא משקאות מוגזים וממותקים…

למה שלא תנסו?

לפני שאתם פוסלים ומעלים טענות מטענות שונות - אני מציעה לכל מי שיש לו מה לומר בנושא, פשוט לנסות לחודשיים להפסיק לאכול מאכלים מעובדים ולהתחיל לאכול מה שהגוף רוצה באמת . בדרך כלל  יהיה מדובר בירקות, פירות, בשר בכמויות קטנות ודגנים מלאים.

אחרי חודשיים תנו למבחן התוצאה לדבר: איך אתה מרגישים? האם אתם יותר חיוניים? האם אתם זוכרים יותר טוב? האם אתם ישנים יותר טוב?

במרבית המקרים השיפור בהרגשה הכללית יהיה משמעותי. אחרי הכל, הגוף שלנו יודע מה טוב בשבילו – אבל אנחנו תמיד בטוחים שאנחנו יודעים טוב יותר ולא מנסים להקשיב לו, וחבל.

 

המאמר פורסם לראשונה בבלוג של דלית אביטל, תחת הקטגוריה "אכילה מודעת"

דלית אביטל - הרזיה ללא דיאטה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב