דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיומנה של עטרה - על תצוגת קבע במוזיאון בית חיים שטורמן 

מאת    [ 25/04/2010 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 4126 פעמים ]

‏08/02/2011

 

על בניית תערוכת הקבע "מיומנה של עטרה"

במוזיאון "בית חיים שטורמן"

ד"ר עפרה קינן

מנהלת בית שטורמן לשעבר ומקימת המיזם E-mymuseum

                                              

 

 

בית שטורמן נוסד על ידי הקיבוצים עין-חרוד ותל-יוסף בשנת 1941. הוא נוסד לזכרו של חיים שטורמן, מראשוני עין-חרוד שנפל בשנת 1938.  היוזם וכותב הפרוגרמה של בית חיים שטורמן היה שמואל סבוראי (סבוראי 1941).

 

סבוראי הדגיש שני מרכיבי יסוד בפרוגרמה של בית שטורמן: יסוד האיזוריות, היינו, החומר שיובא למכון יהיה מאיזור עמק חרוד ועמק בית שאן, ומאידך הרב-תחומיות."החומר המובא למכון צריך לשקף את ידיעת האיזור מכל צדדיה", וזאת לצד הנצחת חיים שטורמן.

 

ב – 1989 בהנחיתו של אברהמל'ה יריב, ראש המועצה האיזורית הגלבוע, ובניהולה של עפרה קינן, הוחלט לערוך דיון מחודש בפרוגרמה של בית שטורמן. מטרת הסימפוזיון, שערך מספר מפגשים, בהנחייה מקצועית ובהשתתפות נציגות נכבדת מהמועצה האיזורית, מחברי משקי האיזור, אנשי מקצוע בתחום המוזיאלי וכמובן אנשי בית שטורמן, הייתה לבחון מחדש את מטרות הבית ותכניו ולנסות להתאימם לסוף המאה העשרים. הוחלט להשאר נאמנים לשני העקרונות שקבע סבוראי, למרכיב האזוריות ולמרכיב הרב תחומיות בתצוגת בית שטורמן, עם זאת לנסות להתאים את התצוגות לתצוגות  עכשויות.

 

השינוי  בתצוגת הקבע היה הפיכתו של אולם הכניסה לאולם עטרה. שתי מטרות שולבו בהחלטה זו. האחת לתת ביטוי מוזיאלי רחב יותר לסיפורם של השטורמנים ששכלו ארבעה מבניהם במלחמות ישראל; האחרת לספר את סיפור ההתיישבות וההגנה בעמק מזוית ראייתה של אחת החלוצות הראשונות שהתיישבו בו והיא גם אם משפחת השטורמנים, עטרה שטורמן, וקרוא לו "מיומנה של עטרה". הרעיון שעמד בבסיס ההחלטה היה המחשבה שסיפור אישי, ובמיוחד סיפורה האישי של עטרה שטורמן, יעצים את סיפור ההתיישבות ויובן לכל מבקר, מבוגר וילד, ישראלי או זר ויאפשר הזדהות וקרבה עמו.

 

לצד השינוי התכני הוחלט גם על שינוי יעוד האולם. הוא נועד עתה להיות דו תכליתי אולם תצוגה בו תוצג תערוכת הקבע "מיומנה של עטרה" והפיכתו לאודיטוריום, כלומר האולם העיקרי בו יתבצעו פעולות הסברה, הקרנה ואירועים של הבית,

 

ההחלטה הייתה רק ראשיתו של מעשה. כאן נרתם אברהמל'ה יריב במלוא כוחו לשני תהליכים מקבילים. הראשון גיוס כספים לביצוע משימה גדולה זו, שדרשה במושגי אותה תקופה סכום של למעלה מחצי מליון שקל, האחר השגת מעצבים ומקימים של האולם, בעוד כתיבת התוכן האוצרותי הוטל על עפרה קינן, מנהלת הבית וצוות העובדים. גורמים שונים חברו לתמיכה כלכלית בהקמת האולם. עם כולם ניהל אברהם יריב משא ומתן, לעיתים רב תהפוכות וקשה, אך לבסוף גוייס הכסף.  התהליך השני היה לא פחות מסובך. מספר מעצבי מוזיאונים הגישו הצעותיהם, היו אלה הצעות ששכבו במגירות כבר מספר שנים, ועתה הוחלט להוציאם ולנסות לבחור את המתאימה מביניהם. נבחרה הצעתו של אורי שביב וצוותו.

 

בני משפחת שטורמן, מעל לכל תמה ברין שטורמן, שותפו בהחלטות בראשית הדרך, והעמידו לרשותנו חומרים מאוספיהם הפרטיים, שהרחיבו את התמונה ואיפשרו לכתוב את האוצרות לאולם "יומנה של עטרה". הוחלט כי האולם יספר את הסיפור בעזרת מסמכים, תמונות, קטעי עתונות, מכתבים וקטעי יומן שנכתבו על-ידי עטרה שטורמן, אליה או ממנה. עטרה מסבירה במילותיה שלה מדוע בחרה לחיות בקיבוץ ולהשאר עובדת אדמה. בגלויה שנכתבה על-ידי חיים שטורמן אל עטרה, באחת מנסיעותיו בשליחות, אנו מתוודעים אל אהבתו הרבה לבני המשפחה. כאב האובדן והפרידה מכל אחד מהנופלים, בני משפחת שטורמן, חיים האב, משה הבן והנכדים חיים ואמיר מסופרים גם הם בדברים אותנטיים ברובם של עטרה שטורמן עצמה.

 

אירוע הפתיחה משך רבים. נישאו דברים הושמעה נגינה ולכולם היה ברור כי "יומנה של עטרה" הפכה להיות התצוגה הראשה במוזיאון שנבנה ונקרא על שם אבי המשפחה חיים שטורמן.       

 

www.make-mymuseum.com

בנה לך מוזיאון

@ כל הזכויות שמורות לד"ר עפרה קינן, 2011

 

ד"ר עפרה קינן, מפתחת המיזם e-mymuseum.com להקמת מוזיאונים וירטואליים. פיתוח המיזם נולד על רקע עבודתה האקדמית כמרצה בתחומי הגיאוגרפיה התרבותית, שימור מורשת ומוזיאולוגיה, תוך דגש על מוזיאונים וירטואליים. בעבר ניהלה והייתה אוצרת ראשית של מוזיאון ומכון "בית חיים שטורמן".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב