דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כוח המחשבה בהתמודדות עם שינויים 

מאת    [ 22/04/2010 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 2815 פעמים ]

כאשר מדובר בקשיים הקשורים להתמודדות עם שינויים, אין זה משנה  אם השינוי נעשה מרצון או בלית ברירה. לכאורה נראה שעשיית שינויים זה עניין לא פשוט  ורק מצדיק את הנטייה להיאחז במוכר, גם אם הוא אינו משרת אותנו. אנחנו מסתפקים במוכר כי הוא מוכר, לא כי הוא בהכרח נכון או מתאים לנו.

 

המכנה המשותף בין כל ההיבטים והעכבות הוא השפעתה הגדולה מאד של התפיסה. הדרך בה אדם תופס את מה שקורה לו והפרשנות שהוא משייך לאירועי חייו, במידה רבה קובע את דרגת הקושי שיחווה במצבי שינוי.

 

אירועי חיינו נטרליים במהותם. אין בהם  שליליות או חיוביות מובנית. כל דבר יכול להיות שלילי וחיובי, תלוי בהקשר, במידה וביחס וכו'.  אין אירועים שליליים או אירועים חיוביים, אלא במידה שאנחנו מפרשים אותם כשלילים או חיוביים.

חלק גדול ממאגר הפרשנויות שלנו מקורן בהתניות חברתיות ותרבותיות. חונכנו  לחשוב על דברים במושגים של טוב ורע. אנחנו מקטלגים את עצמינו ואת מה שקורה בחיים שלנו לטוב ורע עפ"י אמות מידה כמעט אוטומטיות.

לפעמים זה משרת אותנו ולפעמים לא, אבל להתנהלות אוטומטית יש יתרונות וחסרונות ובעיקר יש לה מחיר, כמו לכל דבר אחר.

 

החדשות הטובות הן שאנחנו יכולים לבחור את הפרשנות שאנחנו רוצים לשייך לאירוע או למצב זה או אחר.

מכיון שבכל אירוע יש היבטים רבים אותם ניתן לסווג כשליליים או כחיוביים, מומלץ להתמקד באותם היבטים הנתפסים כחיוביים. לאמיצים מומלץ לבחון את האפשרות לשנות את צורת ההתייחסות בכללותה. אתם עשויים לגלות שחלק מההיבטים שתפסתם כשליליים הם לא כל כך שליליים כמו שחשבתם ויש בהם אפילו היבטים חיוביים  ( אם מחפשים ממש טוב).

 

נשאלת השאלה : מה המשמעות של המילה "להתמקד". איך אפשר להתמקד חשיבתית במה שאנחנו רוצים במקום במחשבות העולות באופן אוטומטי?

 

היכולת למקד את החשיבה באופן מבוקר קשור לשתי פעולות עיקריות: חזרה על היגדים והדמיית התוצאה הרצויה.

 

החזרה על היגדים, משמעותה חזרה על משפטים המתארים, על דרך החיוב, את התוצאה הרצויה. רצוי לחזור על המשפטים בכמה שיותר הזדמנויות. כאשר עולה מחשבה מעכבת או מכשילה, יש לסתור אותה באמצעות חזרה על ההיגדים החיוביים.

 

דוגמאות להיגדים:

1. היגד לירידה במשקל:

"אני מאמין ביכולתי ללמוד לבחור מזונות בריאים ונכונים בשבילי, מזונות אשר יקדמו את מצב בריאותי ואת השגת המשקל הרצוי לי. אני סומך על עצמי שיש בי את הכוח להתמיד באורח החיים החדש שבחרתי ולהשיג את המטרות שהצבתי בפני".

 

2. היגד לשיפור המצב הכלכלי: " אני מאמין ביכולתי להרוויח __________ ש"ח בחודש. אני ראוי לסכום זה ומושך אותו בקלות לתוך חיי".

 

3. היגד למחפשים בני/בנות זוג: " אני מאמין ביכולתי למשוך בן/בת זוג המתאים לי לתוך חיי. אני מאמין שאני ראוי לזוגיות בריאה ומפרה. אני מוקיר את עצמי ואת יכולתי לתת ולקבל במערכת זוגית".

 

 

 

 

הדמית התוצאה הרצויה: הדמיון קשור לפעילות התת מודע וביכולתו לביים תמונות של דברים שאנחנו זוכרים מעבר או של דברים דמיוניים.

לדוגמה: אפשר להיזכר בתמונת הבית בו גדלנו או לביים תמונה של הבית שהיינו בונים לו היה לנו מיליון דולר.

 

בעזרת הדמיון ניתן לבנות תמונות מנטאליות של דברים הרצויים לנו: איך נראה ואיך נרגיש שנרד 20 ק"ג, איך נרגיש כאשר נמצא את בן הזוג המתאים לנו, איך נתפקד כאשר נרוויח 100,000 ש"ח לחודש וכו'.

 

השילוב בין היגדים להדמיה מחזק את שניהם הדדית.

 

לספקנים אני מציעה לא לזלזל בכוחה של שיטה פשוטה זו. יש ביכולתה להטמיע לאורך זמן דפוסי חשיבה חדשים בתת המודע. אם תחשבו על זה, גם הדפוסים הקיימים השתרשו כתוצאה מחזרה עליהם במשך שנים. כך המוח למד וכך המוח מטמיע מחשבות בתת המודע. חזרה יזומה יכולה לייעל את התהליך. אחרת נצטרך לחזור על המחשבה שוב במשך שנים לפני שתוטמע.

 

במצבי שינוי מומלץ למקד את המחשבה על התוצאה הרצויה במקום על אי הנוחות שנוצרת ממצבים לא רצויים.

גם במצבים בהם השינוי לכאורה נכפה עלינו, עדיים אפשר למצוא את ההזדמנויות או את התוצאה הרצויה מבין כל האפשרויות ה"לא טובות" ועליהם למקד את המחשבה.

אני בטוחה שתופתעו מכוחן של שיטות אלה להקטין את רמת אי הנוחות, לצמצם ולהקל את זמן ההסתגלות ואפילו לפתוח אפשרויות והזדמנויות שקודם לא שמתם לב אליהם כי הייתם כל כך ממוקדים באי נוחות.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר: www.hiburim.org

ניתו לשלוח שאלות לדוא"ל: jjacobs@zahav.net.il

 

 

 

 

 

מטפלת הוליסטית בעלת 23 שנות ניסיון בעבודה קלינית, הוראה ופיתוח יישומים ייחודיים של הגישות ההוליסטיות בתחום ההעצמה האישית ובריאות האישה. מורה מן החוץ בפקולטה למדעי הבריאות, ביה"ס למקצועות הבריאות הקהילתיים ע"ש לאון ומטילדה רקנאטי, אוניברסיטת בן גוריון. מפתחת ומנחה תכנית הוליסטית לחזרה לחיים בקרב נשים שעברו סרטן שד במרכז לבריאות השד, בדרום הארץ, מרכזת מגמה ומורה בכירה במכללת אדר לרפואה משלימה , ב"ש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב