דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר בין תפיסות (פרדיגמות) והשמנה 

מאת    [ 22/04/2010 ]

מילים במאמר: 797   [ נצפה 3122 פעמים ]

הקשר בין תפיסות ותוצאות הוא נושא עניין לסובלים מהשמנה, ומסתמך על מנגנונים פיזיולוגים ופסיכולוגים. תפיסות הן מה שאנחנו חושבים ומאמינים שנכון. תוצאות הן הנתונים המרכיבים את חיינו. מצב בריאותי, מצב כלכלי, מצבי אישי ומשפחתי הן דוגמאות לתוצאות. השמנה זו תוצאה. חלק גדול מהתוצאות שאנשים משיגים משביעות רצון. במצבים בהם התוצאות אינן משביעות רצון, יש טעם להתחקות אחר אופן היווצרותן על מנת להבין מה צריך לעשות כדי לשנותן.

 

 הכלל הוא שאנחנו יוצרים תוצאות התואמות את התפיסות שלנו.  התאמה זו בין הסביבה הפנימית

( מה שאנחנו חושבים) והחיצונית של האדם ( תוצאות בפועל),  גורמת לתחושות של איזון, יציבות, בטחון והתמצאות. במצבים בהם אנחנו חווים חוסר התאמה בין הסביבה הפנימית והחיצונית, כלומר, מצבים בהם אנחנו מאמינים במשהו אחד ובפועל מתרחשים דברים אחרים, אנחנו חווים סוג של דיסונאנס וחוסר איזון.

 

אדם התופס את עצמו בצורה מסוימת, יוצר תוצאות המאמתות את התפיסה באמצעות ההתנהגות והפעולות שלו. המנגנון הזה ברובו אינו מודע, אך כוח השפעתו רב והוא מעצב תוצאות אובייקטיביות (מדידות) וסובייקטיביות ( חווייתיות) כאחד.

 

במילים אחרות,  אדם התופס את עצמו כאדם שמן, יפעל באופן לא מודע ליצור עודף משקל. עודף המשקל מאמת את התפיסה שלו את עצמו כאדם שמן. אדם התופס את עצמו ככישלון,  יצור מצבי כישלון המאמתים את מה שהוא חושב על עצמו.

 

 תפיסות מתגבשות בשני אופנים מרכזיים. האחד ע"י התניה נרכשת והשני בתהליכי עיבוד מידע.

 בהתניה נרכשת, האדם נחשף שוב ושוב לדעה מסוימת. עצם החשיפה החוזרת ונשנית, משרישה את התפיסה וגורמת לאדם להאמין בה ולקבל אותה כנכונה. הדעה של האחר הופכת להיות הדעה של האדם עצמו בין אם היא חיובית או שלילית.

 

 בתהליכי עיבוד מידע אנחנו מסננים, מפרשים ומסיקים מסקנות הנוגעות למידע או לחוויה.מסקנות אלה יכולות להיות על עצמינו, על אנשים אחרים ולפעמים על החיים עצמם.  מסקנה היא תחילתה של תפיסה. חזרה והוכחה חוזרת של המסקנה גורמת לה להיטמע ולהשתרש כתפיסה.

 

לדוגמה: נערה שחווה קושי חברתי, יכולה להגיע למגוון מסקנות. היא יכולה להסיק שהפגם הוא בה, שהפגם בחברה או בהרכב חברתי  מסוים והיא יכולה אף להסיק מסקנות על החיים עצמם. מהרגע שמסקנה מסוימת מתגבשת, מתחיל תהליך ההוכחה שלה כחלק מהניסיון ליצור איזון בין מחשבה ותוצאה. האמונה במסקנה יוצרת התנהגויות אשר יוצרות מצבים המצדיקים את המסקנה. ככל שמתרבות מספר ההוכחות, כך המסקנה הולכת ומשתרשת כתפיסה. ברגע שתפיסה משתרשת, מנגנון יצירת התוצאות מופעל ללא מודעת אלא באופן אוטומטי.

 

מכאן נובע שכל עוד אדם חושב באותה הצורה ומאמין באותן התפיסות הוא ימשיך לקבל את אותן התוצאות. בנוסף, מכיון שאנחנו מייצרים תוצאות שתואמות את תבניות החשיבה שלנו, בחינת תפיסות במושגים של "נכון" או "לא נכון" איננה רלונטית. ההיבט המשמעותי היחידי היא האם התפיסה משרתת או מעכבת תוצאות רצויות.

 

תפיסות והשמנה
השמנה זו תוצאה הנוצרת, בין היתר, על מנת לאמת ולהצדיק תפיסות שיש לאדם על עצמו. ההשמנה וכל התחושות המתלוות אליה, מוכיחות לאדם שמשהו שהוא חושב על עצמו נכון.

 

לדוגמה: אם אדם שמן מאמין שאיננו ראוי לאהבה, ההשמנה יכולה לסייע לו ליצור מצבי חיים אשר יצדיקו, ברמת החוויה האישית שלו, את התפיסה שאיננו ראוי לאהבה.

אם אדם שמן מאמין שהוא כישלון, השמנה יכולה להצדיק דעה זו בעיניו, מבחינת ההרגשה שלו עם עצמו וחוויות החיים הספציפיות שלו.

 

חשוב לזכור שמה שקובע הוא החוויה הסובייקטיבית. השמנה איננה בהכרח מוכיחה שאדם ראוי או לא לאהבה או שהינו הצלחה או כישלון. אלא שכאשר אדם מאמין שאינו ראוי לאהבה או שהוא כישלון, הוא יחווה את ההשמנה כהוכחה לתפיסות שלו את עצמו וייצור מצבים המאמתים מבחינתו את התפיסה שלו את עצמו.

 

חשיבות הכרת המנגנון הקושר בין תפיסות ותוצאות הוא בכך שכל עוד התפיסה נשארת בעינה,  ימשיכו להיווצר תוצאות המצדיקות  אותה. גם אם בעיית ההשמנה באה לכדי פתרון, עלולים להיווצר תוצאות אחרות, בתחומי חיים אחרים שייצרו חוויה תואמת תפיסה.

 

ניתן לזהות ולשנות תפיסות באמצעות טיפולים קונטיביים ורגשיים. שתי שיטות טיפול מומלצות הן פרחי באך ו NLP .

 

פרחי באך
 שיטת זיהוי וטיפול אשר פותחה ע"י רופא אנגלי בשם ד"ר באך. השיטה נותנת מענה למגוון מצבים רגשיים ותפיסתיים ומקדמת הגשמה אישית באמצעות איזון תפיסות ודפוסים רגשיים מעכבים. התהליך הטיפולי מורכב מתמציות צמחים הומאופטיות בשילוב עבודה קוגנטיבית והקניית כלים לניהול עצמי אפקטיבי.

 

 

  NLP  ((Neuro Linguistic Programming

 שיטה שהחלה להתפתח בארה"ב באמצע שנות השישים ע"י שני מדענים: ד"ר ריצ'רד בנדלר המתמטיקאי ופרופסור ג'ון גרינדר הבלשן. השיטה מבוססת על מודל העוסק בעיקר בקשר בין תבניות התנהגות מעצימות לבין חוויות סובייקטיביות ודפוסי חשיבה. השיטה שואפת לחנך אנשים למודעות עצמית ולשנות דפוסים התנהגותיים, מנטאליים ורגשיים.

 

מידע נוסף אודות הגישה ניתן למצוא באתר: www.hiburim.org

שאלות ניתן לשלוח לדואל: jjacobs@zahav.net.il

 

 

מטפלת הוליסטית בעלת 23 שנות ניסיון בעבודה קלינית, הוראה ופיתוח יישומים ייחודיים של הגישות ההוליסטיות בתחום ההעצמה האישית ובריאות האישה. מורה מן החוץ בפקולטה למדעי הבריאות, ביה"ס למקצועות הבריאות הקהילתיים ע"ש לאון ומטילדה רקנאטי, אוניברסיטת בן גוריון. מפתחת ומנחה תכנית הוליסטית לחזרה לחיים בקרב נשים שעברו סרטן שד במרכז לבריאות השד, בדרום הארץ, מרכזת מגמה ומורה בכירה במכללת אדר לרפואה משלימה , ב"ש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב