דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שילוח - קצת היסטוריה 

מאת    [ 21/04/2010 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 1815 פעמים ]

שילוח – קצת היסטוריה.

שילוח הוא פיתוח של הדואר – שירות עתיק יומין ובעל היסטוריה עתיקה. כיצד שילחו סחורות ומטענים בעבר? אילו מהפיכות חשובות שינו את פני עולם שילוח הסחורות?

היסטוריה ארוכה.

חברות שילוח מבצעות כיום פעולה עתיקת יומין במלבוש מודרני. הצורך לשלוח מטענים וסחורות ממקום למקום לא התעורר בעת המודרנית. גם אם בעבר לא היו חברות שילוח במובן המודרני של המילה הרי שגם לפני אלפי שנים היה צורך במציאת פיתרונות להעברת סחורות ומכתבים ממקום למקום. כמו שבימינו חברות שילוח ממלאות את החלל ששירותי הדואר לא יכולים למלא, כך גם בעבר, לפני שהומצא הדואר (אם כי המילה "הומצא" איננה המילה המדויקת לתיאור הופעתו של הדואר והתפתחותו) היה צורך בשירותי שילוח שלא סופקו על-ידי השלטון באותם זמנים. שילוח סחורות ממקום למקום הוגבל מאז ומתמיד על-ידי שלושה פקטורים עיקריים. הראשון הוא היחס בין היצע לביקוש; שילוח נדרש רק כאשר ישנה סחורה בנקודה אחת ויש ביקוש לסחורה זו בנקודה אחרת. השני הוא הטכנולוגיה הקיימת; שילוח אפשרי רק במגבלות הטכנולוגיה שיש לתרבות מסוימת בזמן נתון. כך, בזמן העתיק, שימשו בני-אדם ובעלי חיים להעברת מטענים. עם הזמן התפתחו טכניקות שילוח חדשות כפי שנראה גם בהמשך. פקטור שלישי הוא בטיחות המעבר; במקרים של מלחמה בין ארצות לא היה ניתן לבצע שילוח ממקום למקום או שהדבר היה קשה. כמו כן שודדים לסוגיהם השונים השפיעו על יעילות שילוח הסחורות ממקום למקום.

מהפיכת הרכבות.

ברגעים שונים לאורך ההיסטוריה פותחו טכניקות שילוח חדשות ששינו את פני עולם שילוח הסחורות. דוגמא למהפכה שכזו היא מהפיכת הרכבות – טכנולוגיה מהפכנית ששינתה לחלוטין את הדרך שבה נעשה שילוח סחורות ממקום למקום. רכבות היו בשימוש במכרות פחם מתחילת המאה ה19 אך רק עם פיתוח קטר הקיטור של ג'ורג' ורוברט סטיבינסון ב1829 החלה הרכבת לשמש גם להובלת נוסעים ומשאות. הרכבת פתחה אופקים חדשים בתחום שילוח הסחורות. שילוח מטענים נעשה פשוט בהרבה וניתן היה להוביל כמויות גדולות יותר למרחקים גדולים יותר במהירות גדולה יותר. רכבות היו עדיפות על עגלות ותפסו במהירות מקום חשוב בתחום שילוח הסחורות היבשתי. המצאת המכונית והתפתחות המשאיות המשיכו את המהפכה הממונעת וכלי הרכב החליפו את העגלות ככלי לצורך שילוח מטענים. רק באזורים עניים ובלתי מפותחים עדיין נעשה שימוש נרחב בבהמות משא ועגלות לצורך שילוח מטענים.

מהפיכת המכולות.

שילוח מטענים דרך הים נעשה כבר בעת העתיקה על-ידי סירות וספינות משוטים. התפתחות הספינות – הופעתן של אוניות גדולות יותר ויותר וגם, כמובן, המעבר משימוש בכוח האנשים (משוטים) והרוח (מפרשים) אל שימוש בקיטור ואז בדלק – השפיעו רבות על שילוח הסחורות בדרך הים. המהפכה האחרונה בתחום שילוח הסחורות בדרך הים היא המצאת המכולה – כבוד שנפל בחלקם של הקנדים. הספינה הראשונה להובלת מכולות נבנתה במספנה קנדית ב1955. המכולה מאפשרת שילוח מטענים מכול הסוגים בצורה נוחה ובטוחה. יתר על כן, היא מקלה בצורה משמעותית את המעבר מאמצעי התובלה הימי לאמצעי התובלה היבשתי: אין צורך לשנות את צורת האחסון של המטען אלא רק להעביר את המכולה כמות שהיא. למכולות יש סטנדרטים קבועים ובינלאומיים בכל הנוגע לגודל וטכניקות פריקה וטעינה; לסטנדרטיזציה הזו הייתה השפעה כבירה על עולם שילוח הסחורות מארץ לארץ ומיבשת ליבשת, וסייעה להתפתחות ענף השילוח. כיום שילוח בינלאומי היא פעולה פשוטה ונפוצה, רחוקה שנות אור מהקשיים שבהם נתקלו אבות אבותינו כשהם רצו לשלוח ולו פפירוס צנוע ממקום למקום.

שלום, אני עוסק בתחום הבינוי, שיפוצים ואיטום, במשך המון שנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב