דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוות ולידה- הקשר בין קלף המוות ליום הזיכרון והעצמאות 

מאת    [ 19/04/2010 ]

מילים במאמר: 1070   [ נצפה 3589 פעמים ]

בכל שנה זה קורה. בכל שנה חוזרים אותם שני ימים שהראשון הוא אבל לאומי והשני יום חג לאומי. בכל פעם מתעוררת השאלה האם זה נכון? האם נכון להצמיד את יום האבל ליום השמחה? האם המעבר בין שמחה לחג לא פוגם קצת?

כמו בכל שנה, גם השנה כשמגיעים שני ימים אלו אני חושב על קלף המוות, המסמל מוות ולידה, ומכל השנים, השנה הוא נראה מתאים אף יותר.

קלף המוות הינו שיעור שעובר המאסטר הצועד בדרך להארה דרך 22 השלבים אותם מייצגים 22 קלפי הארקונה הבכירה של קלפי הטארוט. קלף המוות מייצג את השיעור הראשון שהמאסטר לומד. כאן הוא לומד להכיר בחשיבות אנרגיית המוות בחיינו. אך לפני שאתם מחווירים וסוגרים את המחשב, "ליתר בטחון" ותוך שאתם מקישים על העץ הקרוב, לא, אין הכוונה למוות פיזי, כי אם ליכולת שלנו להתמודד עם שינויים בחיינו.

המיתוס מצייר את המוות כאנרגיה שנוצרה ביום היוולדנו ואשר הולכת איתנו לכל מקום. היא ממוקמת בטווח של הושטת יד והיא תמיד דרוכה ומחכה ליום בו היא תהיה חזקה מספיק בכדי לקחת אותנו לעולם שכולו טוב.

אנרגיית המוות היא שם. כל הזמן. אנו אמורים לדעת זאת! אולם, היא אינה נמצאת בטווח נגיעה כדי להפחיד אותנו, אלא כדי להזכיר לנו שהחיים קצרים וזמננו מוגבל. המאסטר מבין בשלב התפתחות זה כי הוא לא יחיה לנצח, וכי הוא חייב לפעול בתחום הזמן שהוקצב לו. לכן הוא חייב לפעול ללא דופי כדי להפוך למואר לפני שהמוות ישיג אותו. המאסטר מבין כי הוא אינו יכול להיות שאנן, להתעלם מהסימנים שהחיים והיקום נותנים לו, לבזבז את זמנו על מערכות יחסים לא נכונות, על התמכרויות, על טעויות של שנים בהרגלים לא נכונים. הוא לומד לשלוט על הנתיב שלו ומתרכז בעבודת הניקיון הפנימי.

כולנו מפחדים מהמוות, אולם אף אחד מאיתנו אינו מאמין באמת כי הוא יגיע. אנו שאננים לגבי החיים שלנו ולוקחים את חיינו כמובן מאליו, כאילו יום זה לא יגיע. אנו מרשים לעצמנו "להתפנק" במקום לסלוח, לשכוח, לסגור ולהתחיל את הדבר הבא: אם ביחסנו עם אחרים ועם עצמנו ואם בכל תחום.

באופן מפתיע, במקום להתעורר מנוכחות המוות בחיינו, אנו מתכחשים לו ויחד עם זאת מתכחשים לחיינו ו"נרדמים".

הקלף בא להראות לנו כי אנו צריכים להתמקד ברצונות והחלומות שלנו ולשאול את עצמנו: אם היו מודיעים לי שנשארה לי רק חצי שנה לחיות, אם הייתי זוכה בסכום כסף, מה הייתי עושה?

אנו צריכים באמת להבין כי אנו לא נחייה לנצח, וכאשר נבין זאת נפעל נכון יותר בחיים שלנו.

דוגמא טובה ניתן למצוא בפגישה מחודשת בין שני בני משפחה לאחר 30 שנה בהם הקשר נותק בעקבות סכסוך מתמשך. הפגישה מתרחשת בבית חולים וזאת עקב מחלה קשה או סופנית. 30 שנים של סכסוך וכאב נגמרים באותו הערב וזאת כיוון שהמוות נמצא שם. נשאלת השאלה- לא חבל שזה לא קרה לפני 30 שנה? בפועל בוזבזו 30 שנים, וכעת נשאר למשפחה זמן מועט להיות אחד עם השני.   

אבל לא על המוות רציתי לדבר, כי אם על יום העצמאות, המסמל שנה חדשה למדינה, על החיים. השנה החדשה היא שנה מיוחדת למדינת ישראל, ומרגישים שזו שנה של שינויים, של מוות ולידה. שנה בה הרבה צריך להשתנות: ישנן בעיות עם הכלכלה, דיור, אבטלה, שלום ובהחלט עומדת בפני המדינה אתגרים רבים. כל כך הרבה צריך להשתנות ואני שואל את עצמי האם אנחנו מוכנים לשנה החדשה, לשינויים. מה מהשנה הקודמת לא הסתיים, מה נמשיך "לגרור" לשנה החדשה, מה אנו משאירים פתוח ומה צריך לסיים?

שוב אינני יכול שלא להעלות את תמונת קלף המוות למול עיני והפעם להתבונן במשמעות נוספת הקיימת בו, כקלף המייצג את השינויים בחיים. ברור לי כי לפני שנתחיל את השנה החדשה, השנה הישנה צריכה באמת להסתיים, או אם תרצו- למות.

המוות הוא חלק מהחיים, הוא נמצא בכל מקום והוא מייצג יותר מהכל את השינוי הנחוץ בחיינו כדי שתהליכים יחלו. בטבע נמצא אותו בכל מקום: יום הופך ללילה והופך ליום, קיץ מתחלף לסתיו, חורף, אביב וחוזר להיות קיץ, שערות נושרות ובמקומן צומחות אחרות. השינוי נמצא בכל מקום, בכל תהליך והוא הכרחי. בלעדי השינוי דבר לא יזוז והכל יהיה תקוע. אנו יודעים כי עלינו לאמץ את השינוי, אבל מדוע, מדוע אנו מפחדים מהשינויים בחיינו פחד מוות? מדוע איננו יכולים לקבל אותם כהזדמנויות להתחלות חדשות? מה כל כך מפחיד?

הפחד שלנו משינויים נובע מהפחד שלנו מהמוות, ואם עוד לא התרגלתם למילה "מוות"- הגיע הזמן שתתרגלו-  זה לא נורא כמו שזה נשמע. בשונה מהחיות, אשר פועלות מתוך אינסטינקטים, אנו יצורים תבונתיים בעלי מודעות. אנו יודעים כי אנו עומדים למות, כי לשם נגיע בסוף, ולכן כל שינוי מזכיר לנו את המוות ונתפס אצלנו כעוד צעד אל אותו הסוף האיום והמוחלט. למעשה הפחד מהמוות גורם לנו לאבד את החיים וכמה אירוני הוא שדווקא במקרים בהם אנשים מקבלים את הבשורה המרה, כי הם עומדים למות, דווקא אז הם מתחילים לחיות.

קלף המוות הוא קלף השינויים בקלפי הטארוט. הוא מלחיץ את כל הקלפים האחרים וגם את השואל וקורא לשואל לא לפחד! לא לפחד מהשינוי, לאמץ אותו.

כאשר אנו מדברים על המוות, חשוב כי נבין את תהליך האבל. המוות הינו תהליך בו דבר מסתיים בחיינו ודבר אחר מתחיל ותופס את מקומו, זהו תהליך טבעי אשר מתרחש אין סוף פעמים במהלך חיינו ובכל תחום. אולם, כדי שהמעבר יהיה נכון חשוב להכיר בחשיבותו של האבל. האבל הינו תהליך בלתי נפרד מהמוות. הטקס של האבל הינו חלק חשוב בתהליך המוות והוא חיוני לנו כדי שיתאפשר לנו לעבור לשלב הבא. זהו תהליך אשר עוזר לנו להפנים את העובדה כי אין לנו את הדבר הקודם ולהיפרד ממנו, בכדי לתת לצורך בדבר הבא להתעורר.

טקסי אבל קיימים גם בצמתים חיוביים של חיינו והגיע הזמן שכפי שאנו משנים את תפיסת המוות בחיינו, אנו  נשנה גם את תפיסת האבל. הגיע הזמן שנתחיל ללמוד להתאבל לא רק על מה שאנו לא רוצים לאבד בחיינו, אלא גם על הדברים שאנו רוצים שילכו. כך למשל מסיבת רווקות הינה טקס של אבל, ולשם שינוי אנו מתאבלים בו על הרווקות- על הדבר אותו אנו מבקשים לאבד.  

אז יום הולדת חדש למדינה בפתח ואני שמח לנצל במה זו כדי לשתף אתכם עם הברכה האישית שלי למדינה, למנהיגים וכמובן לנו: אני מבקש כי יתאפשר לכולנו לערוך את השינויים הנחוצים, שנמצא את הכוח להוציא החוצה את מה שכבר הגיע הזמן שילך ולאפשר לתהליכים חדשים להתרחש. אני מבקש כי יתאפשר לעשות כאן שינוי אמיתי.

שני ימים אלו הם הזדמנות מצוינת להרהורים ומחשבות ויש לנו הזדמנות מצוינת לפני ההתחלה החדשה של יום העצמאות להתאבל על מה שכבר איננו, ולהיפרד ממה שכבר אינו נחוץ. זה הזמן לחשוב: מה צריך להסתיים, מה מפריע לנו להתפתח, לצמוח, לגדול. האם אנו מחזיקים בכוח את מה שצריך ללכת? האם לא הגיע הזמן לפתוח דף חדש? מה הטעם ביום הולדת עם הכול נשאר כפי שהיה.

לא נשאר עוד זמן רב עד לשני ימים אלו, ועכשיו זה הזמן להתחיל לחשוב על הדברים, על מה שהיה ולהכין את עצמנו ליום עצמאות חדש.

 

יום עצמאות שמח,

שגיא


© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. על הכותב בהרחבה תוכלו לקרוא באתר הבית: טארוט חלומות וקצת יותר. את שגיא והנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה. וכן בקורסי: טארוט ו- חלומות אותם הוא מלמד. אם ברצונכם להעמיק קצת יותר, ולקבל את קורס המבוא לקלפי טארוט של שגיא (חינם) הרשמו כאן, וישלחו אליכם שנים-עשר שיעורים במייל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב