דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוקח מסביר: עוד תופעות לואי של ריטלין וקונצרטה 

מאת    [ 19/04/2010 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 5497 פעמים ]

רוקח מסביר: עוד תופעות לוואי ונזקים של ריטלין וקונצרטה

מאת: אילן סלומון - רוקח

הילד לא רגוע? הסיכוי שיקבל מרשם לריטלין או קונצרטה גבוה כיום כפי שלא היה מעולם. אין זה מפתיע. על פי הערכה, כארבעים אחוז מילדי ישראל מקבלים המלצה לעבור אבחון במהלך שהותם במערכת החינוך.

 ריטלין וקונצרטה הינם סמי מרץ

מה שפחות ידוע הוא כי ריטלין וקונצרטה הינם סמים ממריצים אשר משתייכים לפקודת הסמים המסוכנים ומאוחסנים בכספת של בית המרקחת. הם אינם סמי הרגעה. בראש העלון לצרכן המצורף לאריזה כתוב בפירוש כי מדובר ב"סטימולנט"=סם מרץ.

כיצד ייתכן שסם מרץ נרשם כדי להרגיע ילדים?

מסתבר שבריכוז גבוה(בבוקר) יש לריטלין השפעה מרסנת, ואילו בריכוז נמוך(לקראת שעות הצהריים) יש לו השפעה מעוררת וממריצה.למעשה רוב הסמים פועלים כך על מערכת העצבים. כוס קפה אחת מעוררת, אולם כאשר שותים כמה כוסות  מרגישים כבדות. אלכוהול מעורר ומרומם כאשר לוגמים כוסית, אולם מי שמגזים בנטילתו יחזור מרחבת הריקודים כדי לרבוץ בכסאו.

אין זה נדיר למצוא אדם שרק התעורר מהרדמה לאחר ניתוח, וכבר הוא מספר בדיחות או מדבר בשטף לא מוסבר. חומר ההרדמה אכן דיכא את הכרתו, אולם כשהריכוז פחת, לא רק שהתעורר, אלא שהפך פתאום לערני ונמרץ .

ריטלין מרסן את הילד בבוקר בגלל ריכוזו הגבוה. כאשר ריכוזו פוחת, הוא בבת אחת ממריץ אותו. הילד עלול להפוך לפתע לבלתי נשלט, לדבר בשטף, לקום מכיסאו, להתווכח, לכעוס, לצאת מן הכיתה ואף לגרום נזק.

 איך המורה יודעת שלא נתנו לילד ריטלין היום?

ריטלין וקונצרטה הינם חומרים שומניים, לכן הם נוטים להצטבר ברקמות השומן. כאשר שוכחים לתת אותם בבוקר, החומר מתחיל לצאת מרקמות השומן אל הדם ומשם למוח. כיון שריכוזים נמוכים של ריטלין וקונצרטה מעוררים, הילד מתנהג כמי שנטל כדור מרץ גם ביום שלא קיבל ריטלין. אם מדובר בילד שהוא ממילא נמרץ ופעיל, נקבל ילד חסר שקט במיוחד. זו הסיבה שכתוב בעלון התרופה כי הריטלין "עלול לגרום להתנהגות פסיכוטית". התנהגות פסיכוטית הינה, אם כן, תגובה שיש לצפות לה בעת מתן סמי מרץ כאלה לילדים.

 מציפים את גוף הילד בריטלין כדי שיישאר מרוסן כל היום

לא במקרה רוב תכשירי הריטלין וכמובן הקונצרטה הם תכשירים בריכוזים גבוהים ובשחרור ממושך. אלה משתחררים במשך 8 עד שתים עשרה שעות במקום בארבע שעות. במקום שישפיע רק בבית הספר, ממשיך הריטלין להציף את דמו של הילד בשעות אחר הצהריים וגם בשעות הערב. באופן זה הריכוז של הריטלין בדם נשאר גבוה, וכך הילד נשאר מרוסן עד לשעות הלילה. מה קיבלנו? יותר סיכונים ויותר תופעות לוואי. קיבלנו ערנות יתר, ילד שלא רוצה לישון כי הוא מומרץ. ילד שעלול לסבול ממחשבות מתרוצצות, פחדים, כעסים ודמיונות שווא(הכול כתוב בעלון התרופה).

 הילד לא רגוע? ריטלין עלול להיות הסיבה  

 ריטלין עלול להפוך ילדים ליותר חסרי שקט משהיו לפני נטילתו, בדיוק כמו אלכוהוליסט ששותה כדי להירגע, אולם מדי פעם מתפרץ לפתע באלימות. אני מתנצל אם ההשוואה קשה לעיכול. בידקו את הילד שלכם, וחפשו התנהגויות שלא היו קיימות לפני שהתחיל ליטול ריטלין. שימו לב:

בעדכון של הFDA  לעלון לצרכן של ריטלין וקונצרטה  ב-2007 נוספו האזהרות הבאות:
 

  • הופעת בעיות התנהגות וחשיבה שלא היו קיימות קודם או החמרת הקיימות.
  • הופעת מצבי רוח קיצוניים שלא היו קיימים קודם או החמרת הקיימים.
  • הופעת התנהגות תוקפנית ועוינות שלא היו קיימות קודם או החמרה בקיימות.
  • תופעות פסיכוטיות חדשות (כגון: שמיעת קולות, דמיונות שווא או אמונה בדברים תמוהים) או תופעות מאניות (מחשבות גדלות או פעלתנות יתר חריפה) שלא היו קיימות קודם.


אל תשכחו, ריטלין וקונצרטה ניתנים לילדים על בסיס יומיומי למשך שנים.

 מציפים את בתי הספר בסמים מרץ

הפסיכיאטרים גרמו לנו לקוות שריטלין וקונצרטה יספקו למערכת החינוך שקט שיאפשר למידה. ספק רב אם מישהו מהם הזהיר את המורים וההורים מפני התוהו ובוהו שהצפה של סמים ממריצים תחולל בתוך בתי הספר שלנו. מספיק שילד פעלתן יפספס יום אחד של נטילת ריטלין כדי לגרום לו להפוך למומרץ ובלתי נשלט. מספיק שילד אחר יקבל מחצית מהמינון שנרשם לו כדי שיפגין אי שקט. מספיק שהורה יחליט להפחית את המינון על דעת עצמו, כדי שכל הכיתה תופרע על ידי ילד המתנהג כפסיכוטי. מה הפלא שאנשי חינוך מסורים מוצאים עצמם לעיתים מסוכסכים ללא הצדקה עם הורים בעלי כוונות טובות.

 השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא: "מי מרוויח מזה?", והתשובה לכך היא: בעלי מכוני האבחון, נוירולוגים ופסיכיאטרים, אשר מתפרנסים מאבחון ותיוג של ילדינו בתווית הפסיכיאטרית של "קשב וריכוז" לכל החיים, בטרם הספיקו להתבגר, לרכוש מיומנויות ולהגן על שמם הטוב.    

לעזרה ומידע נוסף,

אילן סלומון
רוקח
www.helpful.co.il
054-5481939

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב