אבץ
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אבץ 

מאת    [ 31/01/2007 ]
מילים במאמר: 472   [ נצפה 7856 פעמים ]

 
 
האבץ הוא מינרל קורט. הוא חיוני לתפקודנו, אך אין לנו צורך בכמויות גדולות ממנו.
הוא מצוי כמעט בכל תא בגופנו ובמיוחד בעיניים, בכליות, במוח, בכבד, בשרירים ובאברי הרבייה הזכריים.
הוא מפעיל אנזימים רבים בגוף וחשוב ביותר לפעילות הורמונלית תקינה.
האבץ חיוני לחלוקת תאים, תהליכי גדילה והתפתחות, פעילות המערכת החיסונית, הפחתת פעילות דלקתית, החלמת פצעים, חשוב לחושי הטעם והריח, שכפול DNA, חילוף חומרים של פחמימות, בריאות העצמות והעור.
עקב כך הוא נחוץ ביותר בתקופות הגדילה השונות בחיינו: בהריון, בילדות ובגיל ההתבגרות.
הוא מצוי במזון בעיקר במוצרים מהחי: בשר, עוף, ביצים ומוצרי חלב (בצדפות ומאכלי ים מצוי בכמות הגדולה ביותר).
כמו כן, ניתן לקבלו ממזונות מהצומח, אך צורה זו קשה קצת יותר לספיגה.
מצוי בדגנים מלאים- אך יש לשים לב שאלו לא יהיו המקור היחיד לאבץ, מאחר והם מכילים חומצה פיטית, שקושרת אליה מינרלים ומונעת את ספיגתם. ע"כ דיאטות העשירות בפחמימות מלאות אינן מספיקות ויש לשלב בהן קטניות ואגוזים, שהם מקור חשוב לאבץ; בעיקר שעועיות, חומוס, קאשיו, פקאן, שקדים וגרעיני דלעת.
מצוי גם בנבט חיטה (מקור טוב), שמרים טבעיים, שמרי בירה ומיסו.
חוסר של אבץ יכול לבוא לידי ביטוי בנשירת שיער, אקנה, פצעים בפה ובלשון, זיהומים חוזרים ונשנים, עקב חולשת המערכת החיסונית (שפעת, דלקות גרון), דלקות בפרוסטטה, איבוד משקל, חוסר תיאבון, דרמטיטיס ובעיות עור, בעיות בראיית לילה, איחוי פצעים איטי ובעיות גדילה והתפתחות אצל ילדים.
במצבי עודף יופיעו שלשולים, כשלים חיסוניים וייפגע מאזן הנחושת בגוף.
חשוב, אם כן, להקפיד על תזונה מכילת אבץ, במיוחד לנשים בהריון ומיניקות, ילדים בגיל הגדילה וההתבגרות וקשישים. אנשים שאינם אוכלים מספיק, צמחונים וטבעונים צריכים לדאוג לקבל אבץ (מהתזונה או מתוספות מזון, בהמלצת מטפל). גם אלו הסובלים משלשולים ומאלכוהוליזם צריכים לדאוג להשלמות אבץ.
ניתן לשמור על רמות אבץ טובות ע"י שילוב מקורות מהחי בתזונה, או ע"י הקפדה על צריכה מספקת של קטניות, דגנים, אגוזים, נבט חיטה ושמרי בירה.

ניתן לשלב אגוזים, שמרי בירה ונבט חיטה בארוחת הבוקר בתוספת לדייסה או לגרנולה. אפשר גם להוסיף שמרי בירה לכוס מיץ תפוזים/ גזר/ תפוחים וכו'.
בצהריים ניתן לאכול מנה בשרית, או דגנים, קטניות וירקות.
בערב אפשר לאכול ביצים עם גבינה וירקות, או טחינה וחומוס עם פרוסת לחם מלא וסלט ירקות עם נבט חיטה, שמרי בירה וגרעיני דלעת וחמניות.
וכנשנוש, בין הארוחות, אפשר לאכול תערובת אגוזים לא קלויים, חלב שקדים, לחם עם ממרח שקדיה, ממרח מיסו, ממרח גרעיני דלעת, או MARMITE.

ממרח גרעיני דלעת:
טוחנים בבלנדר 2 כוסות גרעיני דלעת עם 2 כפות שמן זית ו- 2 כפות שמרי בירה. עד לקבלת עיסה חלקה. ניתן להוסיף מעט מים אם יש צורך.
לשמור במקרר. ניתן להשתמש על לחם או בתיבול לסלטים ומאכלים שונים.
אפשר להחליף את שמן הזית בכף טחינה, או שקדיה לגיוון, או להוסיף עשבי תיבול לקבלת טעם מיוחד.
אפשר גם לטחון גרעיני חומוס מבושלים עם גרעיני דלעת, לימון, שום ותבלינים לקבלת ממרח חומוס מועשר.

אפשר לחשוב על דרכים יצירתיות רבות לשילוב מזונות מכילי אבץ בתזונה היומיומית.
המשיכו להתנסות, במיוחד בדברים שאינכם מכירים עדיין.
בתיאבון ולבריאות,
ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052-8527755

ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2016
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
כתיבת מאמרים

מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב