דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יומן דרום אפריקאי - פרק 15 מאת אורי אילן - והיה, בענני ענן על-הארץ, ונראתה הקשת, בענן* 

מאת    [ 11/04/2010 ]

מילים במאמר: 1027   [ נצפה 2238 פעמים ]

שישים יום בדיוק לשריקת הפתיחה. שלושה מקרי מוות מחרידים זיעזעו השבוע את אמות הספים של ארץ הקשת בענן. נרצח באכזריות מנהיג התנועה הבורי-נאצית, הארכי-גזען, יוג'ין טרה-בלאנש ואסון כבד פקד אם ובנה, בעת שנפלו לבור מים, נסחפו לתוך מערה אפילה ונקברו תחת אדמת הסחף.

אין מי שיודע אם רציחתו של הבורי-נאצי בידי שני פועלים מחוותו כמאתיים ק"מ דרומית מערבית מיוהנסבורג, נעשתה על רקע מחלוקת על תשלום שכר, או על רקע פוליטי, או על רקע מיני [יש הדלפות כאלה מהמשטרה, כנראה מכוונות...], או שילוב של חלקם, או כולם. המשטרה, חוקרת. אבל כמו בכל אירוע טעון רגשות, העובדות לא משנות וכל גרסה טובה כרעותה. טרה-בלאנש, שרק שמו מעלה לי את הדם לראש - אדמה לבנה - היה חלק קולני, צורם, פראי וקיצוני בהווייה הפוליטית של דרום אפריקה בתקופת האפרטהייד ולאחריה, אבל בהחלט לא שייך אליה בשש עשרה השנים האחרונות. מי שרוצה לבנות כאן עתיד, לשחורים כמו ללבנים, חייב היה ליטול מנה גדושה של סובלנות וסבלנות, או ללכת מכאן, כמו שרבים אכן עשו. בעיקר לבנים. מי שרוצה להלך אימים על הדימוקרטיה השברירית הזו, ויש כאלה מכל הצדדים, לא שייך לעתיד של המדינה הזו.

לא שזה קשה לטלטל את קליפת האגוז הזו, באוקיאנוס, שבו זרמים עליים ותת-קרקעיים אינם מרפים. העבר מבעבע כאן בכל רגע אצל כל אחד. אין להשלות את עצמנו, שההתפייסות הסוחפת של מנדלה עם הלבנים ועם הזולו ועם עוד קבוצות, השקיטה את הנפשות הסוערות ומחקה את הזכרונות. גם לא כולם באמת סלחו. בה בעת, קבלת עקרון הדימוקרטיה השוויונית, לא עשתה את הלבנים שבעי רצון מאובדן הכוח. ההתפייסות היא כלי עזר חיוני, קביים, אם תרצו, כדי לסייע לחולה בשיקומו הארוך - עד להחלמתו המלאה.

מה אומרים הרופאים על כך? אם תשתמש בכל התרופות, קרי מנהיגות חיובית עם השראה, חוקה דימוקרטית מתקדמת, שלטון מודרני ורמת שירותים משביעת רצון והרבה עבודה קשה ומאומצת שעה, שעה, המון סבלנות ואורך רוח, כבוד לזולתך וכיוצא באלה אמצעים, יש לך סיכוי טוב להבריא ולהכניס את העבר לאלבומי התמונות ולמוזיאונים. אבל הכי חשוב על מנת להבריא, הם אומרים, חשוב על האלטרנטיבה. זה יכניס לך כבר מוטיבציה...

ג'וליוס מאלמה, יו"ר המשמרת הצעירה של ה ANC הוא נציגה של האלטרנטיבה הזו. הוא בוטה, גס רוח, טיפש, גזען-שונא-לבנים, מושחת, רב עצמה והשפעה בקרב צאן מרעיתו. כל שבוע הוא מגיע לשיא חדש של השתלחויות פומביות בפוליטיקאים, עיתונאים ואחרים, נואם נאומי שטנה ומעורר את היצרים האפלים ביותר, בעיקר אצל הצעירים העניים, שנושאים אליו את עיניהם בהערצה. בטח הערצה. הוא עצמו גר בדירה מפוארת, באזור המפואר, נוהג במכונית מפוארת, חוגג במסיבות יקרות בכסף ציבורי, דירקטור בחברות שמקבלות מכרזים מגופים ממשלתיים ועוד דברים שאנחנו לא יודעים. בה בעת הוא מדבר על הלאמת חברות, הצבוע הזה, אבל חוץ מזה עוד לא שמעתי אותו מציע שום תכנית רצינית לסייע למעריציו. ממש כלום. הכול רק דברי בלע ושטויות. בין היתר הוא זה שהעלה מן העבר את אחד משירי המאבק ובו השורה המפורסמת "הרוג את הבור" והחל לשיר אותו עלי במות. עכשיו, אחרי שהצית ויכוח ציבורי נוקב ואחרי שהבור, בהא הידיעה, נשחת בסכיני פועליו, מפנים חברי תנועתו של טרה בלאנש אצבע מאשימה כלפי מלאמה. וזו האלטרנטיבה - הפקדת עתידה של אומה שלמה בידי הגורמים הקיצוניים ביותר בשוליה. זה למעשה המבחן של דרום אפריקה בימים אלה ואם אני קורא נכון את המפה, הרוחות תרגענה במהרה. כל מנהיגי המפלגות הבכירים ביותר יצאו מיד בהכרזות המגנות חד-משמעית כל פיתרון בדרכי אלימות, לכל סכסוך, בהבינם שאין להפקיר את המושכות בידי הקיצונים. ה ANC עוד יצטרך לעשות סדר עם מאלמה וימים יגידו עוד כיצד זה יקרה.

באותו שבוע, נחשפה טרגדיה נוספת, שאילולא הרצח בעל האופי הפוליטי, הייתה אולי תופשת יותר נפח תקשורתי. אם בשנות העשרים המאוחרות של חייה, יצאה עם בנה בן העשר בערך לטייל באזור מערות ידוע ליד יוהנסבורג וכנראה בתוך סופת גשם החליקו ונפלו לתוך אחד מבורות המים, נסחפו במהירות אל מערה תת קרקעית ונקברו תחת אדמת הסחף. זה היה לפני בערך 1.9 מיליון שנים באזור שמכונה ערש האנושות [Cradle of Humankind] והוא אולי גן העדן האמיתי. חוקרים מאוניברסיטת Witwaterstrand חשפו תגלית משנת 2008 של מאובני עצמות ייצורים אנושיים, או מאבותינו האנושיים ליתר דיוק - הומיניד בלשון המקצועית - המוכיחים מעל כל ספק שלא רק שבאנו מהקופים, אלא גם שבאנו כולנו מאפריקה.

מדהים הא? אולי היינו צריכים להושיב את מאלמה וטרה-בלאנש, עם עוד כמה שכמותם מסביב לעולם, בחדר סגור עם המאובנים האלה, כדי שיקבלו קצת פרספקטיבה על מהות חיי האדם. לא יכולתי להימנע מהציטוט הבא מספר בראשית פרק ה' [פסוקים 1-2]: "זה ספר, תולדת אדם:  ביום, ברא אלהים אדם, בדמות אלהים, עשה אתו. זכר ונקבה, בראם; ויברך אתם, ויקרא את-שמם אדם, ביום, הבראם." איפה שחור? איפה לבן? איפה יהודי? איפה נוצרי? איפה מוסלמי? כלום. פשוט בראם בצלמו וקראם - אדם.

כשאני מדבר על יין בפני אנשים ומנסה כמיטב יכולתי להסביר, בין היתר, את ההבדלים בין יין לבן, לבין יין אדום, אני תמיד משתמש בבני האדם כהשוואה. היין האדום נהיה אדום רק בגלל שמשרים את מיץ הענבים בתוך הקליפות של ענבים כהים. בתוכם פנימה, לכל הענבים יש מיץ בהיר. כמו הדם שזורם בעורקינו - תמיד אדום. לא חשוב מה צבע עורנו. אפשר לעשות יין לבן מענבים אדומים, מה שנקרא Blanc de Noir ואפשר תיאורטית, להשרות מיץ של ענבים ירוקים, עם קליפות של ענבים אדומים ולקבל יין אדום - דבר שלפי ידיעתי הצנועה אף לא אחד ניסה עדיין. הנה רעיון יצירתי לייננים...

ועל תערובות יין אני אוהב לומר, שאני מעדיף אותן על יינות מזן ענבים אחד, מפני שיינן טוב, גורם לכך שכל זן בתערובת מביא אליה את הטוב שבו והשילוב המאוזן בין הזנים הוא השילוב המנצח. כך עם בני האדם - טוב שנתערבב קצת יותר.

השבוע ביקרה אותי משפחה ישראלית מדהימה, שרה, אלי, אלון וברק יצחקי. חובבי יין מושבעים, שלגמו בצמא כמה מהיינות המשובחים ביותר באזור היין שלנו. לקחתי אותם לכמה פינות נסתרות שלא יושבות על מסלולי הטיולים המקובלים ואני חושב שהם לא התאכזבו. שלח אותם אלי זוהר גולדברג, הבעלים של יינות קיפיס, שמי שלא מכיר אותו כדאי שיכיר  - איש יין בכל רמ"חיו, הראשון שגילה את יינות דרום אפריקה והביא אותם לישראל, עוד לפני שידענו שיש כאן תעשיית יין איכותית בת קרוב לארבע מאות שנה. העיקר, שתינו כל היום, היצחקים ואני, יינות מכל הצבעים, דיברנו, צחקנו, ואפילו התרגשנו מכמה סודות שאני לא יכול לספר לכם כאן ועכשיו. בקיצור, היה כיף.

בינתיים שיהיה שבוע נעים וברוכים הבאים ל"אחרי החגים".

הרגישו חופשי לשלוח אלי תגובות, הערות, תהיות ושאלות, אם יש לכם; אשמח להתייחס.

אורי אילן

*בראשית, ט', י"ד

אורי אילן הוא איש עסקים העוסק בניהול פרוייקטים ובפיתוח עסקים בדרום אפריקה; אורי עוסק גם בפיתוח מנהלים במגזר הפרטי והציבורי; ו - בכתיבה ככל שמרשה לו הזמן. יותר פרטים ניתן למצוא בבלוגים שלו -  http://oriilan.cafe.themarker.com/ http://www.linkedin.com/in/oriilan http://oriilan.spaces.live.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב