דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול נכון בונה צוות יצירתי 

מאת    [ 11/04/2010 ]

מילים במאמר: 1073   [ נצפה 4425 פעמים ]

 

"יצירתיות" הפכה בתקופתנו למילת מפתח חשובה ועקרונית להצלחה. כל בעל מפעל , ובודאי כל מנהל מוסד חינוכי מצליח , יודע שההצלחה בדורנו- תלויה הרבה מאוד ,ב"יצירתיות" של האנשים, בעמלם הטוב והחכם.

פרופ' פול פוליש, חוקר יצירתיות וחדשנות בארגונים מאוניברסיטת טכסס, מבהיר לנו במחקריו, כיצד עלינו לנהוג עם פיתוח אנשים עובדים, כדי להיות יצירתיים אמיתיים, ובכך להצליח להניע כל מפעל.

ברור לי היטב, כי כל הכלים הנכונים והמעולים המתאימים לדעתי לעולם העסקי, מתאימים לחלוטין לעולמנו החינוכי , הערכי וההישגי.

ברור לנו מאוד, כי ההצלחה- היצירתית היא ענין של "תרבות".  אנו יודעים ממחקרים רבים, ומנסיוני הרב במערכת החינוך- כי כל הצלחה של עסק, או מוסד חינוכי, תלויה "רק" במנהל שהוא מנהיג, הוא מוביל, הוא משפיע,הוא הדמות הדומיננטית בפיתוח ובהעצמת עובדים – מורים, המפעילים מוח פורה , למידה יצירתית וחדשנית.

אנו יודעים מזה שנים רבות ביהדות, חשיבות תהליכי השינוי והחדשנות, כדי להגיע לרום הפסגה.כפי שמצויין בגמרא במסכת חגיגה: "אין בית מדרש ללא חידוש", היינו גם בלמידה בשקלא וטריא, בויכוחים , במחלוקות, בלימוד- יש צורך כל הזמן בחידוש.

לימוד בחברותא, מהווה דגל מהותי בחידוש, ביוזמות וביצירתיות.

כאשר החכמה קיימת בכל עובד, לכל אחד נתיב תבונתי שונה ואחר, עלינו המנהיגים לאתר נקודת החוזק של כל עובד- מורה, וליישם כישורים אלה- כדי שיהיו יצירתיים.

העובדים והמורים כמובן , שונים אחד מן השני, אך יש חשיבות לבניית צוות מלוכד ומגובש, כדי שכל אחד יפעיל יחודיותו, אך מתוך עמל צוותי. יחודיות מתוך אחדות, חשיבה שונה של כל אחד , המתאחדת עם החשיבה הקולקטיבית של הקבוצה- של חדר המורים.

"השונות" בין האנשים קיימת תמיד, אך האם לתת לה משקל יתר בחשיבות ההצלחה? במחקרים אקדמיים בשנים האחרונות על "הומוגניות" או "הטרוגניות"אנושי בצוותי עבודה, בודקים את ההשלכות שלהם על רמות היצירתיות, ומתברר של"שונות הצוותים" יש לעיתים השלכות שליליות דוקא על היצירתיות.

נמצא במחקרים כי החשיבה הצוותית יעילה וחשובה. אנשים מרגישים יותר בנוח , יותר בטוחים בעצמם וביכולתם, אם הם נמצאם עם אנשים הדומים להם.  
 
 
 
 

הם לא נדרשים להשקיע אנרגיה בהבנת אנשי הצוות, בהסתגלות ובהתאמת עצמם להתנהגויות השונות. לרוב רקע דומה, דמיון פורה אחיד, חוסך זמן ומשאבים להסתגלות אנושית- וכך משקיעים יותר זמן וחכמה ביצירתיות עצמה.

כמובן שיש להקפיד על איזון נכון , על מתינות נבונה, אף כי גם קבוצה "הטרוגנית" תגיע ליצירתיות, אך חייבים בקבוצה זו להשקיע זמן רב ואנרגיה רבה, להכרת הצוות ולגיבושו.

הקבוצה ההטרוגנית אינה שלילית- ראוי שבצוות זה ימונה מנהיג מוביל שיידע להפוך תועלת מירבית מהשונות הקיימת בין חברי הצוות, ולהפעיל מיומנויות מנהיגותיות לגיבוש הצוות.

ברור לנו היטב מתוך מחקרים, ובודאי מתוך נסיון בשדה החינוך, כי כאשר המנהיג בונה היטב צוות מגובש הנושא על גבו "אחריות" ו"אהבת אדם", היינו הבונה "חיי חברה" גם בין צוות שונה, הרי ההצלחה תגיע לשחקים.

"סיעור מוחות"מהווה קוד הצלחה היעיל ביותר ככל שמנהל מנהיג יבין חשיבות ישיבות המורים ללמידה, להקשבה ולפיתוח מוחותיהם של כל המורים, כך נראה ראוי שכל מנהיג חינוכי יבין כי יש לתת "במה" לדיבור, להעלאת רעיונות לכל מורה.

חשיבה אנדבידואליסטית מניבה יותר רעיונות יצירתיים, שימושיים וחדשניים,לעומת הפקת רעיונות בקבוצה. לעיתים בנית חשיבה "רק" על סמך עבודה בקבוצה בחדר המורים הגדול המכיל מורים רבים, ולעיתים רעשני,ולא תמיד יעילים. לעיתים מבזבזים זמן על רעיונות של "רושם" ופוליטיקה".

על כן ראוי לשלב ישיבות מורים פוריות אך גם שיחה אישית עם כל מורה כדי לשמוע רעיונותיו ויוזמותיו, ולמצות כישוריו ויכולתו האישית. ראוי שישיבות המורים לגיבוש תפיסות עולם וחשיבה יצירתית , יבנו על עבודה בקבוצות- בסדנאות עד 3 מורים בכל קבוצה, כפי שנמצא במחקרו של ד"ר קליין מבר אילן.

ראוי שכל מנהיג יבין שמורה יצירתי- לעיתים מבקש לרוץ לבד, לחשוב בעצמו, לעיתים "היצירתיים" זקוקים למרחב פרטי ללא הפרעות מבחוץ. סיעור מוחות הוא שלב יעיל ונבון אך לעיתים חובה עלינו לשלב עמל יצירתי לבודדים.

כלי מהותי וחשוב להפעיל מוח יצירתי של בודדים ואף של קבוצה, "בסיעור מוחין", הוא השמחה והאושר.

המחקרים כולם מוכיחים כי אנשים שמחים ומאושרים חושבים יצירתי יותר מאנשים בעלי רגשות שליליים. ראוי שנזכור כולנו שיש חשיבות גדולה מאוד בפעילות יצירתית "להתמדה". יש צורך בדגירה איכותית על כל רעיון חדשני.

מנהל- מנהיג המבין חשיבות היצירתיות בהצלחה- מפעיל רעיונות יצירתייים לגיבוש צוות שמח ומאושר. חייבים להיזהר מלהטיל משימות "אפורות" מדי לאורך זמן ליצירתיים. 
 
 
 
 

ראוי לאתר נקודת החוזק של כל עובד, ולפתח בעיקר האור הטמון בכל אחד. כך העובד יהא שמח יותר ומאושר.

מחקרים רבים מוכיחים שהיצירתיות הטובה ביותר, הרעיונות הכי יצירתייים והישימים ביותר, הם אלה הניבנים בתוך צוות מגובש, מתוך יחודיותו של כל איש צוותי, ולא משדות זרים. עלינו לפתח ולהתפתח תמיד בתחומים שהמורים שלנו חזקים בהם. אפשר ללמוד מתמטיקה או אנגלית בדרך מצויינת גם דרך המוסיקה או האומנות, בתנאי כמובן שהמוביל – המורה המנהיג מוכשר במוסיקה או באומנות. ראוי תמיד להתמקד , לנוע קדימה,להגיע לראש כל פסגה, בדרכים ובכלים שאנו יודעים ומבינים בהם היטב. החדשנות והיצירתיות, נבעו תמיד בתחומים שאנשים חזקים בהם בעסקים , בתעשיה ובחינוך.

כאשר מתמקדים בתחומים שאנו לא מבינים , הסיכויים להיות יצירתייים , קטן ומוגבל. לעיתים היצירתיות בתחומים אלה, אף אינם שימושיים. מותר לעסוק מדי פעם , לעסוק ברעיונות יצירתייים מחוץ לעשיה – מחוץ "לקופסא" המוכרת, אך הכל בגבולות.

ככל שהיצירתיות בנויה על תשתית ערוכה היטב, בנויה לתלפיות, כאשר המשימות ברורות ויעילות , המתודולוגיה מדויקת ונכונה- נקבל תוצאות טובות ויעילות יותר- ויצירתיות מעולה של רעיונות חדשניים. ראוי להבין שכל דבר חייב להעשות בשלבים , במתודות נכונות ובתהליכים חכמים ואיטיים.

ההחלטות המתקבלות במצב של גודש, פחות יעילות לבנייית יצירתיות יעילה. אדם צריך תשתית בנויה היטב של סדר ואירגון , של רעיונות בשלבים , כדי שהמוח יהא פורה לקבל החלטות יצירתיות.

חשוב שמנהל- מנהיג יציב לכל עובד "אתגרים" מרתקים ומענינים, להפיק מכל אחד את הכישורים הטמונים בו. האתגרים צריכים להתאים לכל אחד ולצוות כולו.

ראוי שכל מנהיג יבין "שהאחריות" להולכת יוזמות ויצירתיות , תלויה בבני צוות מלוכד ומגבש ובפיתוחו של כל יחיד מצוות המורים. היינו,

תפקידו העיקרי של מנהל שהוא מנהיג- הוא "העצמת מורים"

כדי שכל מורה יפיק מלוא התועלת, חייב המנהל- המנהיג לבנות תשתית איתנה של בניית הצוות: ימין עיון, טיולים למורים, בניית חיי חברה, שמחה בימי הולדת, טלפונים לכל מורה בשמחותיו, מהווים כללים חשובים ביותר לבניית יצירתיות. כאמור להפוך מורה לשמח ומאושר, שהיצירתיות הטמונה בו תצא ותפרוץ החוצה, תלויים רק במנהל המנהיג הבונה כאמור "חדר מורים" נחמד עליז ושמח.

אנו יודעים שלאדם שמח ומאושר, הורמונים אחרים מאשר העצוב והמדוכא. ראוי שיבין מנהל- מנהיג, שלבנות תשתית של צוות – זה אינו בזבוז זמן. זה העיקר- וחשוב ביותר כדי להפיק יצירתיות מהמורים.

כפי שמחקרים רבים מאוד מדגישים , שראוי להקצות זמן רב להשחזת משור- וסכין, כדי שכריתת העצים תהא איכותית טובה ויצירתית, השחזת הסכין – אינה בזבוז זמן.

השחזת מוחם הפורה של המורים הוא היעד העיקרי של המנהל- כדי לזכות לתוצרים מעולים וליצירתיות נפלאה

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב