דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למצוא את מה שמחפשים - כלים בסיסיים לחיפוש ברשת האינטרנט 

מאת    [ 08/04/2010 ]

מילים במאמר: 1847   [ נצפה 2106 פעמים ]

איך לחפש באינטרנט וגם למצוא מידע נכון, רלוונטי ועדכני, למצוא את המחיר זול, את המוצר הכי מעודכן, את המאמר והידיעה הכי מעודכנים.

רובנו משתמשים במנוע החיפוש של גוגל אבל בהרבה מהפעמים אנחנו לא מוצאים את מבוקשנו או מוצאים רק חלק מהמידע. האם המידע שמוצג לנו על ידי מנוע החיפוש בתוצאות המדורגות ראשונות הוא אכן מידע שמעניין אותנו? שאותו חיפשנו -

קצת הבנה באיך הדברים עובדים תעזור בחיפוש נכון, חיפוש נכון יאפשר הגעה למידע רלוונטי וימנע מאיתנו קריאה של מידע לא עדכני ולא מעניין.  איך להפעיל את הכלים הנכונים לחיפוש? ואיך למצוא את המידע המעודכן - מאמר ראשון בסדרה

 

ראשית דבר – נכיר את סביבת החיפוש ואת כלי החיפוש:

 

1.      מהי הסביבה בה אנו מחפשים ואיך היא בנויה (רשת האינטרנט)?

 

רשת האינטרנט מורכבת ממיליארדי דפי מידע שמפוזרים במיליוני מחשבים ברחבי העולם. הרשת נגישה לכולם ולכן כל אחד כמעט יכול להעלות מידע –המידע שמועלה לרשת ונגיש לכולם יכול להיות נכון או לא נכון, איכותי או לא, רלוונטי, מגמתי וכדומה על פי רצונו של מי שכתב ועידכן אותו. לרוב רבים גם לא טורחים לעדכן או למחוק את המידע שהם העלו ולכן הוא למעשה קיים ברשת לעד, הרבה אחרי שהוא הופך ללא רלוונטי.

 

2.      איך עובדים כלי חיפוש בכלל ומנועי חיפוש בפרט?

 

מנוע חיפוש פועל כמעין רובוט עכביש – זוהי למעשה תוכנת סריקה אשר עובדת על פי שיטה שמתעדכנת כל הזמן והיא למעשה הסוד השמור ביותר של מנוע החיפוש ומפעיליו. תוכנות עכביש אלו סורקות, מפרקות ומקטלגות תוכן של עמודי רשת. הרובוט סורק באופן קבוע את רשת האינטרנט ומצרף לאינדקס אתרים חדשים, התוכנות גם עוברות על אתרים קיימים ומתעדכנות בהתאם לשינויים ועידכונים באתרים. אתרים חדשים מתקבלים באמצעות ממשק הוספת האתרים (רישום לאינדקס או למנוע החיפוש) או באמצעות קישורים – אם מישהו ברשת קישר לאתר חדש שזה עתה הושק – תוכנת הרובוט תזהה את הקישור ותגיע לאתר החדש. תוכנות העכביש סורקות את עמודי ה-Web כל הזמן ושומרות בין היתר, את כל הקישורים בעמודים אלו לסריקה במועד מאוחר יותר. כך מתקדמים רובוטי העכביש  ברשת(ומכאן שמם), ומוצאים באמצעות קישורים עוד ועוד עמודים.

כאשר משתמש מחפש מילה או מילים בחלון החיפוש, מאתר מנוע החיפוש במערכת האתרים השמורים אצלו מהסריקות הרבות את כל העמודים בהם מופיעות מילות המפתח שהוקשו. מנוע החיפוש מציג אותם על פי סדר שנראה לו כהכי רלוונטי ועל פי מנגנון חוקים שמתיימר להציג  אתרים לפי איכות המידע, עידכון אחרון, מספר גולשים לאתר, מספר הקישורים בעולם ועוד משתנים רבים שגוגל כמנוע המוביל, כמו גם מתחריו מעדכנים בתדירות גבוהה במטרה לשפר את חוויית החיפוש ואיכות התוצאות.

 

 

לאחר שעשינו הכרות בסיסית עם סביבת החיפוש וצורת החיפוש של מנוע החיפוש - הלן מספר עצות פשוטות לשיפור החיפוש.

 

1.      הכר את צורת הצגת התוצאות – בגוגל ברירת המחדל הינה 10 תוצאות בלבד, אלו תוצאות שמנוע החיפוש "חושב" שמתאימות לך ביותר, זכרו שקיימת אפשרות לבקש הצגה של יותר תוצאות , בחירה בקישור "העדפות" המופיע בקטן ליד חלון החיפוש פותח מסך עם מספר פרמטרים ובהם פרמטר "מספר התוצאות" שמאפשר בחירה של 20,30 ,50 או 100 תוצאות. היתרון הוא שאנו מאפשרים לעצמנו בחירה טובה יותר ללא צורך בדפדוף. אנו נחשפים ליותר תוצאות ומקבלים גם תוצאות שבהן לא מושקע פירסום. כאן המקום להכיר את מושג ה SEO   או בעברית קידום אתרים במנועי חיפוש. בצורות שונות ניתן לקדם את מסויים כך שיופיע גבוה יותר בדף החיפוש. העבודה מבוצעת ע"י ניצול חוקי מנוע החיפוש. כך לדוגמא אם מנוע החיפוש מדרג גבוה יותר אתר שמתעדכן יותר, אדאג לעדכן את האתר שלי 5 פעמים ביום וכך אופיע גבוה יותר ממתחרי. אם אני מניח שמרבית המשתמשים סורקים רק את 10 התוצאות הראשונות, די שאדאג לכך שהמתחרה שלי יהיה במקום 11 וכנראה שאקבל יותר כניסות לאתר. שימוש בתצוגה של 30 תוצאות תאפשר לגולש לראות יותר תוצאות ואולי גם את מספר 23 שלא מפרסם ב SEO ולכן יכול להציע בכלל מחיר יותר אטרקטיבי...

 

2.      למדו לקרוא את התוצאות בהתאם לנושא החיפוש – תוצאות גוגל מופיעות בשתי רשימות, רשימה ממומנת שנראית כמו תוצאות אבל למעשה הינה מודעות לכל דבר ומופיעה בגוגל ישראל (בעברית) בצד שמאל. מודעות אלה עולות למפרסם כסף על כל לחיצה שלנו ולעיתים מופיעות גם מעל הרשימה האורגנית. רשימה אורגנית – אותן תוצאות טבעיות לכאורה שמוצא מנוע החיפוש בהתאם למה שחיפשנו. מדוע לכאורה – מכיוון שבעלי אתרים מניחים שרוב המחפשים לא ידפדפו מעבר לדף שני ולרוב גם מעבר לדף שני ולכן יסתפקו ב 10 התוצאות הראשונות ולכן הם מבצעים אופטימיזציה של קידום האתר (SEO ) כך שהאתר שלהם יופיע בדף התוצאות הראשון. צריך לזכור – הדברים הם לעיתים לזוכתנו כצרכנים – אם מפרסם מוכן לשלם כסף על כל לחיצה שלנו או על מנת שהאתר שלו יופיע בדף הראשון ייתכן מאד שיש לו הצעה אטרקטיבית אלינו כצרכנים, עם זאת זה כמובן פתח להטעיות ובנוסף גם משאיר את מי שלא מפרסם ולעתים מציע הצעות אטרקטיביות יותר בגלל שאין לו הוצאות פירסום הרחק מאחור. שורה תחתונה – אם מחפשים מוצר צרכני שווה לטרוח ולדפדף לדף 2 ,3 , ו 4 ייתכן מאד שהמחיר הזול מסתתר שם. 

 

3.      חפשו את המונח המדוייק והעזרו בכמה שיותר מילות עזר. סמנו בגרשיים (" " ) את הביטוי המדוייק באם קיים כזה – אם אתם מחפשים מידע על דוד בן גוריון, חפשו כך: "דוד בן גוריון" ולא דוד בן גוריון . באפשרות הראשונה נקבל רק דפים שבהם מופיעות המילים דוד בן גוריון בסדר הזה ובצירוף הזה במדוייק.

4.      חיפוש מתקדם, גולשים רבים לא מכירים את מסך החיפוש המתקדם של מנועי החיפוש. לחיצה על אפשרות זו, תפתח מסך המאפשר מגוון אפשרויות חיפוש לצד שורת החיפוש. בין השאר תוכלו לסנן מילים שאותם אינכם רוצים, לבקש דפים שהתעדכנו רק בשנה האחרונה או רק בחודש האחרון, להגדיר שפה וכדומה. חיפוש באמצעות החיפוש המתקדם עוזר מאד לקבל תוצאות רלוונטיות.

5.      השתמשו בכמה שיותר מילות חיפוש אם יש באפשרותכם. אם אתם מעונינים ללכת למוזיאון ישראל ורוצים לדעת את שעות הפתיחה , הקלדת המילים מוזיאון ישראל ירושליים שעות פתיחה תספק תוצאה מהירה וממוקדת יותר מאשר הקלדת המילים מוזיאון ישראל בלבד. אפשר גם ללהעזר בסימנים פלוס (+) ומינוס (-) לעזרה בחיפוש. החיפוש +אהרון+ברק-אהוד יאפשר תוצאות רלוונטיות יותר רק על אהרון ברק ללא המילה אהוד , אפילו טובות מהחיפוש אהרון ברק בלבד.

6.      סדרו את המילים, רוב מנועי החיפוש מניחים שהמילה הראשונה חשובה יותר מהשניה והשלישית.

7.      מילות קישור ומילים נפוצות – גוגל כמו מנועים אחרים נוטה להתעלם ממילים נפוצות כמו "אל", "את" , "עד" ,"עם" וכדומה. הסיבה העיקרית היא שהן מאיטות את תהליך הבאת התוצאות ושהן לא ממוקדות ולכן לא יתרמו בחיפוש.

8.      נסו מנועי חיפוש אחרים, אם התחלתם בגוגל (כמו מרבית האנשים) חפשו ב Yahoo, ב bing וגם ב altavista וב Ask . האחרונים היו עוד לפני גוגל ועדיין מחזיקים מעמד.

9.      חפשו במנוע החיפוש המקומי. בישראל לרוב תופנו ע"י גוגל ל www.google.co.il אבל אם אתם מתכננים טיול באנגליה ומחפשים מלונות ייתכן ונכון יהיה לחפש ב www.google.co.uk גישה לאתרי גוגל מקומיים , כמו גם לבחירת שפות אפשרית מהקישור http://www.google.com/language_tools?hl=en

10. חיפוש תמונות , קול ווידאו – רוב מנועי החיפוש , כולל גוגל הם מנועים של טקסט, הם יודעים לפענח רק טקסט ולכן תמונה היא נעלם גדול מבחינתם. יותר מכך – אם שם התמונה תהיה חתול שחור גדול למרות שצולם בה כלב לבן, הרי מנוע החיפוש יציג אותה כשנחפש תמונה של חתול שחור אבל לא של כלב לבן. מכיוון שבעידן הדיגטלי רבות מהתמונות וקבצי הוידאו נשמרים בשם שניתן להם על ידי המצלמה שצילמה אותן (צרוף של אותיות לועזיות וספרור רץ) הרי התמונות לא יופיעו בחיפושים. הפיתרון – חפשו גם באתרי תמונות, אתרי סרטוני וידאו ולא רק במנועי חיפוש.

 

  אורי תמרי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב