דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם רופאים ממליצים על תוספי תזונה 

מאת    [ 05/04/2010 ]

מילים במאמר: 1116   [ נצפה 2699 פעמים ]

האם רופאים ממליצים על תוספי תזונה?  -  5/6/09

 

לא אחדש דבר אם אומר שלרוב הרופאים אין הרבה ידע על תזונה ועל תוספי תזונה. הם לא למדו עליהם בבית ספר לרפואה ומה שהם כן למדו זה לאבחן מחלות ולרשום עבורן תרופות. 8-10 דקות לבן אדם וזהו...עוברים הלאה.

מעטים מביניהם החליטו ללכת וללמוד מעט על התחום הזה. זה עצוב מאוד, משום שעדיין אנשים רבים מתייחסים לרופא כאל הפוסק העליון, ואינם מבינים שתזונה ותוספי תזונה אינם תחום התמחותו.

 

אנשים מנסים לעיתים להיוועץ ברופא לגבי השימוש בתוסף זה או אחר.  התגובה תלוייה לרוב באישיותו של הרופא. יש אחד שפתוח ויש אחד שמרן יותר, אחד ששמע דברים טובים על תוספי תזונה ויש לו יחס חיובי ואחד שלא מכיר  תוספים, לא מתעניין בהם ומבטל על הסף את יעילותם.

 

עם זאת, ישנם רופאים שהחליטו לבדוק את ענין תוספי התזונה וצמחי המרפא ובכלל את ענין הרפואה המשלימה - וכצפוי הבינו שיש כאן משהו - משהו שלא ניתן כך סתם לבטל אותו. אלה רופאים רחבי אופקים שהשכילו ליצור אינטגרציה בין הרפואה השמרנית והידועה לבין הרפואה המשלימה והם מודעים לערך ולחסרונות של כל דרך.

אביא כאן סקירה קצרה של רופאים כאלה ושל המלצותיהם וכן האיזכורים שלהם על מחקרים רציניים בתחום תוספי התזונה וצמחי המרפא.

 

ד"ר עופר כספי הוא בין הבולטים מבין הרופאים המחברים בין הרפואה הקונבנציונלית והרפואה המשלימה. ד"ר כספי (PhD MD )  הוא סגן מנהל מרכז רקנאטי לרפואה פנימית ומנהל הרפואה האינטגרטיבית במרכז הרפואי רבין. אני רוצה להביא מחקר שהוא מספר עליו במאמר שהתפרסם ב"הארץ" ונקרא "פרוביוטיקה למניעת מחלות". הוא מדבר על כך שיש בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים המעידים על היכולת של הפרוביוטיקה להיטיב עם בריאות האדם. הפרוביוטיקה לדבריו יכולה להיות יעילה במגוון בעיות כמו שלשול כרוני, מחלות מעי דלקתיות, תסמונת המעי הרגיז ואפילו מחלות דלקתיות כמו דלקת פרקים.

 

אם הייתי פונה לרופא המשפחה שלי ומעלה את הענין, הוא בודאי היה מבטלו במחי יד והיה פוסק: אין הוכחות מדעיות לדבריך. זהו...זה מה שהוא יודע ובזה הוא בטוח. אני משערת שרוב הרופאים שאנחנו פוגשים בקופות החולים השונות - זו גישתם, מבחינתם פרוביוטיקה זה מין דבר שמקסימום לא יזיק, אך לגבי התועלות הרבות שלו - לרוב אין להם מודעות אליהן.

 

הטענה של הרופאים היא בדר"כ שהדבר לא נבדק בכלים מדעיים  מקובלים. זו כמובן טענה מופרכת, מכיוון שכן נעשו מחקרים על פי כל כללי המדע הרפואי ביחס לפרוביוטיקה ולעוד תוספי תזונה, אלא שלצערנו מידע זה לא הגיע ברובו לאוזני הרופאים.

בהמשך המאמר של ד"ר כספי הוא מספר גם על מחקר שערך ד"ר צבי ויצמן וצוותו מבית חולים סורוקה  על האפקט של שני תכשירים פרוביוטיים   בילדים בריאים בפעוטונים בישראל. נמצא כי שני התכשירים היו יעילים יותר מפלצבו מבחינת אירועי החום וחומרת השלשולים ומשכם. כמו כן אחד התכשירים שקיבלה קבוצה מסויימת היה יעיל יותר מהשני מבחינת ימי חום, ביקורי רופא, היעדרות מהפעוטון ומספר המרשמים לאנטיביוטיקה.

בסוף המאמר מביא ד"ר כספי עוד מחקרים בתחום שנעשו בארץ ומסכם באלה המילים: "הגוף יודע ויכול להבריא את עצמו. תפקידנו לעזור לו".

 

ד"ר כספי כתב גם מאמר על כולסטרול (18.3.07 ב"הארץ" ) ובו הוא מתייחס בין השאר לצמחי מרפא העשויים לעזור בבעיה זו. כידוע צמחי מרפא מהווים בחלק מהמקרים בשילובים מסויימים את תוספי התזונה אותם אנו צורכים. הוא מספר על סקירה מדעית של 25 מחקרים קליניים שבדקו 11 צמחי מרפא שונים לטיפול בכולסטרול גבוה. נכון, לא לגבי כולם קיימות הוכחות ליעילות. זה לא אומר שהם לא יעילים לגמרי, זה רק אומר שכרגע אין לכך הוכחה מדעית,  מה שכן נמצא הוא  שארבעה מתוכם של הצמחים נמצאו כיעילים ובטוחים בהורדת כולסטרול בשיעור שבין 10% ל - 33% . לאלה הוא מצרף את חומצות השומן מסוג אומגה 3 שהוכחו בשני מחקרים גדולים כמעכבות טרשת עורקים גם אצל מי שכבר לקה בליבו.

בנוסף מביא ד"ר כספי מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Nature Medicine  שהראה שתרכובת בשם: Berberine  שמקורה בצמח מרפא סיני, הצליחה להוריד את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בכ - 30% . זאת ע"י העלאת נוכחות הקולטן ל - LDL , המאפשר לכולסטרול להיכנס לתאים.

 

אני רוצה להוסיף ולספר לכם על מאמר שמצאתי בירחון " מנטה" (23.6.06 ) ושמו: בלי תרופות: 25 דרכים להוריד את  לחץ הדם. את המאמר כותבת יפה שיר - רז והייעוץ המקצועי לכתיבה זו הם רופאים מכובדים מבתי חולים שונים בארץ (אזכיר רק כמה מהם, אם תרצו, הרשימה המלאה בסוף המאמר המקורי- ד"ר דב גביש, מזכיר האיגוד הישראלי ליתר לחץ דם; ד"ר שלמה וינקר, מומחה לרפואה פנימית, פרופ' שמואל אורן מנהל מחלקה פנימית א', מרכז רפואי ברזילי ...ועוד).

הם ממליצים כמובן על הדרכים הרגילות והידועות, כמו: להפחית משקל, ויטמינים, להפחית את השומן במזון ועוד כהנה וכהנה ולאחר מכן הם בהחלט ממליצים גם על תוספי תזונה היכולים אף הם לעזור להורדת לחץ הדם. ישנו גם הסבר ליד כל תוסף לדרך בה התוסף יכול להועיל במצב זה. ישנה המלצה על סידן, ויטמין C, אבץ, מגנזיום, אומגה 3  ואף מומלץ משקה הנוני הידוע בסגולותיו הרבות.

 

כמובן שישנה גם המלצה על פעילות גופנית ועל יוגה  או כל דרך אחרת להגיע לרוגע פנימי.  אך, חשוב לראות ולהיווכח שגם רופאים מבינים שלתוספים יש כוח ויש תפקיד והם בהחלט יכולים לעזור לנו להיות בריאים, גם ללא תרופות.

וכל זאת כמובן ביעוץ מקצועי, כדי לקבל את המינון המתאים ואת התוסף הנכון לבעיה המסויימת.

 

אסיים במאמר של רן שפירא שהתפרסם במוסף בריאות של עיתון  "הארץ"  ב - 3.5.09 . שם המאמר: "מפרקים את הבעיה לגורמים". לא תאמינו למשמע אוזניכם... הכותרת של המאמר מספרת לנו על כנס שנערך לאחרונה בנושא מחלת המפרקים והוצגו בכנס מחקרים המראים כי "נטילת תוספי תזונה ושמירה על אורח חיים ספורטיבי עשויה להקל על הכאב". אתם קולטים - רופאים בכנס מקצועי שכזה מוכנים להודות סוף סוף, ולמחול על כבודן של התרופות - שאכן תוספי תזונה, רחמנא ליצלן - יכולים לעזור ולהקל על כאב. זה היה בכותרת, אך במאמר עצמו אומר פרופ' סגל על  הכונדרויטין והגלוקוזמין " אלה שני התכשירים היחידים שהוכח, חלקית לפחות, שביכולתם לעצור את המחלה הגורמת סבל ונכות קשים באחוז גבוה של האוכלוסיה. עדיין אין תרופות יעילות יותר".   ממש אחרית הימים. אבל, האמת היא שימים אלה לא רחוקים ויבוא היום וישכנו לבטח, תרופות ליד תוספי תזונה ויותר ויותר רופאים יבינו שאין כאן תחרות או ניגוד וניתן בהחלט לשלב ביניהם לטובת  המטופל ולהבראתו.

 

רק חברות התרופות הגורפות מיליארדים מהתרופות שהן מייצרות - תצטערנה ולא תוותרנה כל כך מהר על המונופול שהם לקחו על הבריאות שלנו. אך, כאשר הרופאים יעשו יד אחת איתנו, המטופלים ולא עם חברות התרופות, יש סיכוי לשינוי המגמה.

אני מקווה שהצלחתי ולו במעט להעיר את אוזנכם בנושא הלא פשוט הזה. עליכם לדעת -  יש מצבים שכמעט ואין ברירה ויש לקחת תרופות, ויש מצבים שניתן להתגבר על בעיה בריאותית בעזרת תוספי תזונה, אותם  יש לקבל לאחר ייעוץ מתאים. כך נעזור לגוף החכם שלנו - לעזור לעצמו מבלי למלא אותו ברעלים  מיותרים.

 

 

 

 

עדינה מלנקי - בעלת אתר טבעדי למכירת תוספי תזונה של NSP




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב