דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי ציבור P.R - האם כדאי בכל מקרה יחסי ציבור? 

מאת    [ 31/03/2010 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 2706 פעמים ]

יחסי ציבור P.R הם חלק בלתי ניפרד וחשוב מתמהיל השיווק והתקשורת השיווקית.

אבל בכנות, האם חייבים יחסי ציבור בכל מקרה ולכל עסק? לדעתי מניסיון של מעל 20 שנה עם עסקים רבים, ממש לא.

אנ י רוצה לנפץ מיתוס ואולי לא רק שאני לא מעיד על עיסתי אלא אפילו נגד..

ליחסי ציבור יתרונות רבים כגון: עלות נמוכה משמעותית מפרסום, אמינות גבוהה ביחס לאמצעי קידום ושיווק אחרים, יצירת תדמית חיובית ומתמשכת לעסק ועוד.

אבל נניח שיש ללקוח תקציב ליחסי ציבור והוא ממש משתוקק "לעשות יחסי ציבור", אנ י ממליץ מאוד לחשוב ביחד עם איש מקצוע מנוסה ומיומן, על היתרונות והחסרונות ביחסי ציבור. כן, לא התבלבתי, ליחסי ציבור יש גם חסרונות, בדיוק כפי שיש חסרונות גם לאמצעים שיווקיים אחרים כגון פרסום, קד"מ וכו'.

למה אני מתכוון? אם מדובר בעסק, קטן בינוני או אפילו גדול,ארגון או אפילו עמותה, יש לבחון את מצב העסק /הארגון העדכני בכל ההיבטים: נתח שוק, מתחרים, מאפיינים , מודל swot (חוזקות חולשות - איומים והזדמנויות), האסטרטגיה והחזון של העסק ועוד.

רק לאחר מכן נחליט אם כדאי להשתמש בכלי  ובטקטיקה של יחסי ציבור, המינון הנכון, התקופה , המסרים שנהיה מעונינים להעביר במדיה, והגדרת מטרות ויעדים להשגב במשולב עם השיווק והקידום האחרים.

אותו נוהל יתבצע גם אם מדובר ביחסי ציבור לאישיות, עורך דין, רו"ח , רופא, פוליטיקאי, או כל בעל מקצוע חופשי אחר המעוניין להשתמש ביחסי ציבור.

תשאלו, מה יש לי להפסיד מיחסי ציבור? הרי אני יכול רק להרוויח? לא מדוייק.

אכן כפי שציינתי בפתיח ליחסי ציבור יתרונות מובהקים רבים. יחד עם זאת לא תמיד כדאי להשתמש ביחסי ציבור, בוודאי לא באופן גורף ומתמשך ללא אסטרטגיה ותקופה מוגדרת .

דוגמאות מתי יש לשקול אם בכלל כדאי להשתמש ביחסי ציבור:

1. הדמות או העסק המדובר והמיועד להיות במרכז קמפיין יחס"צ - מצוי  בתחילתו או בעיצומו של תהליך שינוי מהותי בעסק.

2. "האייטם" אינו בנוי ליחסי ציבור- לא מאמין, חשדן, לא תקשורתי , מעוניין בתוצאות מיידיות וכיו"ב.

שלא יהיו אי הבנות, לעיתים האינוטאיציה  או החשש של הלקוח מהיכרותו את מרכיבי העסק שלו, המתחרים, השוק וכו' נכונה , וכדאי לקבל את הסתייגותו משימוש ביחסי ציבור ולבחון אמצעים אחרים יעילים לא פחות ואולי אף יותר במקרה המסויים.

3. הלקוח מעוניין בתוצאות שיווקיות מידיות או בטווח קצר יחסית. לדוגמא: מכירת מלאי עונתי, מידע רב ומפורט נידרש להעביר במדיה, פירוט מוצרים, מחירים, אינפורמציה ותמונות, סניפים ועוד.

כמובן שגם במקרה הנ"ל יחסי ציבור יכולים לתמוך  ולסייע בהודעות לעיתונות וכיו"ב אך לא ככלי שיווקי מרכזי כמו הפרסום שיעיל יותר במקרים הנ"ל.

4."תיבת פנדורה" - יש מקרים של לקוחות המעונינים ביחסי ציבור, שבעברם הם או העסק שבבעלותם הופיע בתקשורת ושלא באופן מחמיא. לדוגמא: הסתבכויות משפטיות, מוצרים בעייתיים, לקוחות לא מרוצים , קשיים בעבר ועוד. במקרים אלו לא מומלץ לנקוט ביחס"צ ללא היערכות מחודשת ומתאימה תוך תיקון הליקויים והסיבות לדימוי הלקוי הקודם שנוצר בציבור.

כמובן שמקרים כנ"ל יכולים לשמש גם סיבה טובה לשימוש ביחס"צ אבל כאמור חיוני לוודא שהמצב שונה והשתפר באופן מהותי מהעבר, לעיתים תוך שינויים נידרשים במותג בפירמה , במיצוב ומיתוג העסק מחדש לפני קמפיין יחסי הציבור.

ייעוץ מקדים ע"י  איש יחסי ציבור  מנוסה ומיומן  בשיתוף מלא מצד  הלקוח , בחינת מאפייני העסק והלקוח, מטרות ויעדים, ניתוח שוק, מתחרים, הבידול והייחודיות של הלקוח או העסק , יתרונותיו  וחסרונותיו המובהקים וכו' הם תנאי הכרחי להחלטה האם להשתמש ביחסי ציבור או באמצעי קידום אחר ובאיזה תיזמון ומינון.

מוטי קפלן יועץ ומרצה לשיווק, מכירות ותקשורת שיווקית מומחה בתחומי השיווק המכירות והתקשורת השיווקית כולל: אסטרטגיה וטקטיקה לשיווק נכון, לפרסום,יחסי ציבור, קידום מכירות ועוד, בהתאמה לכל עסק. http://www.mkimc.com נייד: 4646510 -054




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב