דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי צ'קים ומשמעותם - מדריך 

מאת    [ 31/03/2010 ]

מילים במאמר: 517   [ נצפה 16346 פעמים ]

מרבית האוכלוסייה בישראל עושה שימוש בפנקסי הצ'קים כאמצעי תשלום נוח ופשוט, בזכות הקלות שבכתיבתם ובמסירתם, המעקב הנוח אחריהם והעמלות הנמוכות הכרוכות בהם. צ'קים רגילים הינם צ'קים שניתן לפדותם או להפקידם בבנק מיד לאחר קבלתם, והם ניתנים לפירעון עד חצי שנה מתאריך הצ'ק, בעוד הצ'קים הדחויים נכתבים לתאריך עתידי כלשהו ואינם ניתנים לפירעון עד למועד הרשום בהם. ישנם כמה סוגים של צ'קים, מעבר לצ'קים הרגילים והדחויים, כמו צ'קים בנקאיים, צ'קים לביטחון, הצ'קים המוגבלים, הצ'קים המסחריים ועוד. במאמר זה ננסה להסביר על סוגי הצ'קים השונים ומשמעותם.

צ'קים דחויים
צ'ק דחוי הינו צ'ק שתאריך המימוש שלו נקבע על ידי מוסר הצ'ק,  כאשר תאריך מימוש הצ'ק מאוחר יותר מתאריך המסירה. הצ'קים הדחויים מכובדים על ידי הבנק רק בתאריך המימוש ואחריו. דוגמה לשימוש נפוץ בצ'קים דחויים הוא תשלום שכר דירה, בו השוכר משלם לבעל הדירה בצ'קים דחויים לתקופת זמן המסוכמת בין שני הצדדים. השוכר מוסר את כל הצ'קים ביחד ובעל הדירה מקבל את כספו בכל מועד חיוב הרשום בצ'קים. בכדי לפדות את הצ'קים בתאריך הקודם לתאריך המימוש בצ'ק, יש לבצע פעולה הנקראת ניכיון צ'קים, באמצעות הבנק או גופים פרטיים, והיא כרוכה בתשלום עמלה וריבית עד למועד הפירעון.

צ'קים מסחריים
צ'קים מסחריים שונים מצ'קים רגילים, ומצורפים אליהם העתק וספח, בהם מצוין גם תאריך כתיבת הצ'ק וגם תאריך הפירעון שלו. צ'קים אלו אינם נראים כמו צ'קים רגילים ואינם משמשים אנשים פרטיים - הם משמשים עסקים ומועברים להנהלת החשבונות של העסק לצורך מעקב והתאמות.

הדפסת צ'קים בנקאיים
צ'קים בנקאיים הינם צ'קים בטוחים יותר מצ'קים רגילים, מכיוון שהבנק הוא זה החתום עליהם ומתחייב לפירעונם, ולא מוסר הצ'ק. צ'קים בנקאיים כרוכים לרוב בהמתנה של כמה ימים עד לאישורם בבנק ומרבית השימוש בצ'קים בנקאיים מתבצע בעסקאות בסכומי כסף גבוהים, בכדי להבטיח את העברת הסכום הדרוש. שימוש בצ'קים בנקאיים כרוך בתשלום עמלה לבנק החתום, כאשר גובה העמלה תלוי בבנק ובסכום העסקה. צ'קים בנקאיים, בשונה מצ'קים רגילים, ניתן לפרוע בכל עת, לתקופה בלתי מוגבלת, והם מבטיחים לאדם המקבל את הצ'ק את הפירעון בתאריך המיועד, ללא החזרה.

צ'קים לביטחון
צ'קים לביטחון נועדו להבטיח תשלום הנקבע מראש על ידי שני צדדים, והם ניתנים למשיכה רק בעת אירוע מסוים, המוסכם על שני הצדדים, לדוגמא אי מסירה של סחורה במועד או אי פינוי של נכס במועד. חשוב לרשום על גבי הצ'קים הללו את המילים "צ'ק לביטחון" וכן לסמן אותם במילים "למוטב בלבד". כמו כן חשוב להקפיד לחתום על הסכם משפטי, המגדיר במדויק מתי ניתן להפקיד אותם, ולשמור עותק חתום שלו אצלכם, על מנת שיוכל לשמש כראיה בבית משפט במידה והצ'ק יפדה.
 
צ'קים עם קרוס וצ'קים למוטב בלבד
ישנם רישומים שונים על גבי צ'קים, שנועדו להגביל את הסחירות ואת הנזילות שלהם. צ'קים למוטב בלבד נועדו להבטיח פירעון רק למוטב הרשום על גבי הצ'ק, ובכך למנוע את התגלגלות הצ'קים לגורמים אחרים - רק המוטב יכול להפקיד את הצ'ק לחשבונו ולקבל לידיו את הכסף. צ'קים עם קרוס על גבי הצ'ק, כלומר שני קווים אלכסונים מקבילים המצוירים על הצ'ק עצמו, הם צ'קים שניתן להפקידם בכל בנק אך לא ניתן להמירם בכסף מזומן. מעבר לשני הרישומים והשימושים השונים שציינו, ניתן לשלב ביניהם ולכתוב צ'קים למוטב בלבד עם קרוס. צ'ק מסוג זה ניתן להפקדה רק על ידי המוטב הרשום בצ'ק, ולחשבון הבנק שלו בלבד.

אורי יוסף




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב