דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלב חוצות-ביקורת-עגנון-בן סעידה-תיאטרון תמונע-ELYBIKORET 

מאת    [ 29/03/2010 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 3075 פעמים ]

625כלב חוצות-עגנון-בן סעדיה-תיאטרון תמונע625 צילומים-אלי ליאון   תמול שילשום הנו הרומן החשוב ביותר שכתב ש"י עגנון.הוא מספר על יצחק קומר איש העליה השניה העולה לארץ ועל פי שמו  קורבן ונעקד מלא יגון וצער. זהו רומן שמתאר את תקופת העליה השניה כאשר יצחק עולה לארץ כדי "לבנות אותה ולהבנות ממנה"כאשר נשאלת השאלה"למה באת לכאן,שולחני אינו חסר כלום ואני חסר הרבה" לפי דברי עגנון הוא עבד על הרומן 20 שנה ויצא לאור ב1946.   יש ברומן פרקים המוקדשים לכלב "בלק"ופרקים אלו הומחזו ועובדו למחזה על ידי אודי בן סעדיה שגם ביים את המחזה. לבלק הוקדשו בספר 12 פרקים מתוך ה80 שבו.עגנון עצמו הוציא פרקים אלו בספר נפרד בשם"כלב חוצות" מה הקשר בין יצחק לכלב.זאת שאלה קשה שלא הספר ולא העיבוד  נותנים תשובה ברורה. עגנון אומר שבעצמו אינו יכול להסביר פרשה זו.   העיבוד שעשה סעדיה שומר על הסיגנון והשפה המיוחדים של עגנון עם המיסטיקה,הסימליות,לקיחת פסוקים מהכתובים ונתינת פרושים אחרים להם. יצחק אינו נקלט בארץ ומתאר את התקופה. הישוב הותיק שבה אינו ממלא את תפקידו כבית חם ליהודי הגולה העולים ארצה .   הוא רושם על גב הכלב "כלב משוגע".המפגש בין הכלב ליצחק מקשר בין חיי השניים. האם ניתן לפרש ש"משוגע"כל מי שעלה לארץ באותה תקופה.האם מרגע המפגש הכלב מגלם בעצם את מה שקורה ליצחק בארץ. האם הכלב הוא התגלמות "האחר"-האנטי שבסופו של דבר מכריע את יצחק.האם בלק הוא התגלמות העונש שמגיע ליצחק על שלא ניתק את עצמו לגמרי מה"בית" ולכן אינו יכול לחולל שינוי ולהקלט.האם הוא הגורל,אי הקלטותו בארץ,אי הצלחתו עם נשים וכו' שאלות רבות שהספר והעיבוד אינם נותנים תשובה להן.   אם נתעלם מכל השאלות הללו הרי ההצגה כהצגה מעולה.בימוי איטי לפעמים אך מלא ענין עם סצינות מרתקות ומוקפדות היטב. המשחק מעולה.מלא רגש,מלא עוצמה.ערן שראל ככלב נמצא רוב הזמן על הרצפה על ארבע מבצע את תפקידו הקשה  המצריך כח נפשי ופיזי עצום על הצד הטוב ביותר. יש הרבה פיוט  ופתוס בהצגה, אי ודאות,ואפילו פולחן. ההפקה שזורה בריקודים המבוצעים על ידי מיה שטרן. חלקם פראיים ביותר,חושניים,אירוטיים . ביצועם מעולה.  יש בהפקה גם ערום גברי מלא. התפאורה כוללת רצועות המחברות את התקרה והרצפה והפזורות בכל הבמה-דנה צרפתי.המוסיקה -יובל מסנר ו התאורה-עומר בן סעדיה מעצמות את המתרחש על הבמה.   זאת הצגה קשה לא רק לשחקן אלא גם קשה לצופה לעיכול.הרבה שאלות ,הרבה חומר למחשבה.רצוי היה להכין את הקהל ע"י דברי מבוא קצרים לפני ההצגה או חלוקת דף הסבר מפורט יותר מזה שחולק.   לראות או לא לראות:למרות כל הנאמר כדאי ביותר לראות הפקה זו הן בגלל החומר ,הן בגלל צורת הגשתו והן בגלל הבימוי והמשחק הטובים.  נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret") elybikoret-אלי ליאון , 28/3/2010 16:48




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב