דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ משפטי - חשיבותו לאזרח 

מאת    [ 28/03/2010 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 2457 פעמים ]

 

 

 

הנחת היסוד של המערכת המשפטית בישראל היא כי כל אדם יכול לייצג את עצמו בכל הליך משפטי בו הוא מעורב, בין אם המדובר בביהמ"ש ובין אם המדובר בעסקאות מקרקעין, הליך פלילי, הוצל"פ וכו'.

 

אולם יחד עם זאת, הליכים משפטיים כאמור הינם עניין מורכב הדורש במרבית המקרים ידע והבנה משפטית נרחבת כמו גם הכרה של פסיקה וחקיקה רלבנטית ולא פחות חשוב – השפה המשפטית.

 

השפה המשפטית הינה שפה עצמאית לכל דבר ועניין גם אם על פניו, נראה כי היא כתובה בעברית וכל אדם יכול להבינה. השפה המשפטית כוללת מונחים וביטויים אשר אינם נהוגים בשפה היומיומית כמו גם דרכי התבטאות וניסוח אשר האזרח מהישוב אינו מכיר מחיי היומיום ועל כן ישקה עליו להבין שפה זו אלא אם למד והתמחה בה.


כל אדם נתקל במהלך חייו בסיטואציות ומצבים אשר לא תמיד מובנים לו ולא תמיד יש ביכולתו להתמודד איתם מאחר ולמצבים אלו יש היבטים משפטיים המחייבים מעורבות של עורך דין מקצועי בתחום הספציפי המתבקש.

 

משכך, קיומו של ייעוץ משפטי הינו חשוב ביותר כמו גם הכרחי ביותר על מנת לאפשר לאזרח להגן על זכויותיו בסיטואציה הספציפית בה הוא נמצא.

 

להמחשת העניין, נביא דוגמא: א' מעוניין לרכוש דירה מקבלן, צקבל לידיו הסכם של 30 עמודים המכיל פסקאות ארוכות ומורכבות שמרביתן אינן מובנות לו. ביכולתו של א' לחתום על ההסכם עם הקבלן לאחר שקרא אותו אך השאלה היא האם הבין את מה שקרא? וגם אם הבין, האם הוא יודע מה עליו לבדוק בהסכם עצמו כמו גם מחוץ להסכם?

 

בנקודה זו נכנס הייעוץ המשפטי. פניה לעורך דין מקצועי המתמחה בתחום המקרקעין, תאפשר לא' לקבל ייעוץ משפטי מקצועי שיענה על שאלותיו ועל דרישותיו – כך למשל, ייעוץ משפטי זה יכול לגלות האם האדמה עליה נבנה הבית אכן שייכת לקבלן, ייעוץ משפטי מתאים יכול למנוע מא' להפסיד את כספו ולא לקבל את הדירה (ראה עניין חפציבה), ייעוץ משפטי מתאים ידאג להגן על זכויותיו של א' באופן שלכספים שישילם לקבלן יינתנו הערבויות המתאימות וכו'. 


ייעוץ משפטי מתאים חשוב לא רק בעסקאות מקרקעין, אלא במיוחד כאשר מדובר בהליכים המתנהלים בבתי משפט. הליכים אלו כפופים לתקנות פרוצדורה בהם נקבעו הוראות על לוחות זמנים, דרכים להגשת מסמכים, עדויות, בקשות וכו'. אדם אשר פועל ללא ייעוץ משפטי נכון ומתאים, עלול למצוא עצמו במצב בו גם את הצדק עומד לימינו, לא יזכה בצדק זה מאחר ולא הגיש את מסמכיו בצורה הראויה או בזמן הנקוב לכך.

 

מעבר לכך, ייעוץ משפטי יאפשר לאזרח לא רק להגיש מסמכיו בצורה הראויה, אלא אף להציג את טיעוניו בצורה ראויה ומכובדת אשר ביהמ"ש יקשיב להם ויתחשב בהם. לא אחת אנו שומעים על מקרים בהם אנשים מבקשים להסביר את עניינם בביהמ"ש אך מאחר ואין הם דוברים את השפה המשפטית, לא רק שאין הם מובנים כלל אלא שלעיתים ההליכים מתמשכים שנים רבות עקב העדר ייעוץ משפטי אשר היה חוסך זמן יקר זה כמו גם כספים רבים המשולמים בגין הוצאות משפט.

 

אין ספק כי לייעוץ משפטי ישנה חשיבות רבה ביותר אך יש לזכור כי כפי שאין אדם פונה לרופא לב בתלונות על כאב ראש, כך אין פונים לקבלת ייעוץ משפטי בתחום תאונות הדרכים לעורך דין המתמחה במסים.

 

בטרם פניה לקבלת ייעוץ משפטי, יש לבחון מהו הנושא העיקרי אליו נוגעת הבעיה שלכם ובהתאם יש לאתר את עורך הדין המקצועי המתמחה בתחום ספציפי זה, וזאת על מנת שהייעוץ המשפטי שינתן לכם, יהיה ראוי, נכון ומתאים למצב בו אתם נתונים וכי ייעוץ משפטי זה יתן את התשובה הראויה לשאלותיכם.

 

הכותב הינו עו"ד העוסק בתחום הנדל"ן, מסחרי וירושה.

המאמר הינו באדיבות האתר המשפטי "חוק ועוד"

www.od-law.co.il

 

03-6950662

 

האמור ברשימה לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב