דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יוגה לילדים טבע ועולם 

מאת    [ 24/03/2010 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 3620 פעמים ]

 

יוגה לילדים טבע ועולם

 

יוגה לילדים  היא דרך עצומה ורבת פנים, מסורת עתיקה בת אלפי שנים שמקורה בתת-יבשת הודו. יוגה, זוהי טכניקה המשלבת תרגילי נשימה תנוחות גוף והרפיה. תרגול קבוע של תנוחות יוגה ונשימה נכונה תורמים לחיזוק הגוף ובריאותו, לגמישות גופנית ומחשבתית, מפתחים ריכוז, שקט פנימי ושמחת חיים.

 

אני גמיש כמו נחש, יציב כמו הר, צבעוני כמו פרפר: החיבור בין יוגה לילדים הוא פשוט וטבעי. ילדים הם פתוחים וסקרנים מטבעם, עד גיל 7 ילדים חיים יותר בממד המציאות של הדמיון והחלום. תרגול היוגה עם שימוש של דמויות, חיות ועצמים מהטבע מאפשר לילדים סינרגיה ובוחן מציאות בין ממדי המציאות (ערות, דמיון, חלום) וכך יוצר לעצמו עולם עשיר יותר להתפתחות הן ברמת הקוגניציה, המוטוריקה, והקשר עם הטבע והסביבה החברתית. 

 

בחלומותיהם של ילדים צעירים עד גיל 5 מופיעים בעלי חיים ביותר ממחצית זמן השינה, כשנוכחותם פוחתת במהלך הגדילה. בפילוסופיה ההודית נודעת חשיבות ומשמעות לחיות. כל חיה מאפיינת רגש, דימוי וסמלים. בעלי החיים משמשים אצל ילדים סמלים זמינים ופשטניים של תכונות אופי (הזאב-רע, הכבשה –תמימה, האריה-חזק).

 

יש לציין, כי חלום החוזר לאורך תקופה והשפעתו ניכרת בתפקוד היומיומי של הילד, דבר הדורש התייחסות. בשיעורי יוגה אחת הטכניקות בה אני משתמש הנה, מעגל בו כל ילד משתף את הקבוצה ומספר את החלום, בשלב זה אני מבקש מהילד לעשות תנוחה של אחת הדמויות בחלום, לאחר שהדגים לקבוצה, כל הילדים מתרגלים יחד איתו את הדמות שבחר, התרגיל כולל תנועה, קול, ממיקה בפנים. תהליך זה מאפשר לילד לעבד את הממד הרגשי והחשיבתי מהחומרים של מציאות החלום אל מציאות הערות ולהשתמש בחומרים להתפתחות והבנה את עולמו הפנימי והחיצוני.

 

בדמיון מודרך, אחת מטכניקות העבודה עם ילדים ששנתם מופרעת על ידי סיוטים, אני מנחה את הילד וההורים לתכנן את החלום, כל ערב לפני השינה. בתכנון סיפור החלום ניתן לשלב דמויות חיוביות ונעימות מחיי היומיום, מתוכניות הטלוויזיה, אחת הדמויות שאהב ותרגל ביוגה, סיפורים וצעצועים שהם אוהבים ובכל ערב לחפש "סיפור חלום" חדש. הדמיון בצורתו האקטיבית נמצא בשימוש רב יותר אצל ילדים, שעדיין מקבלים לגיטימציה להתמודדות ופתרון קונפליקטים באמצעותו, בניגוד למבוגרים.

 

תרגול יוגה לילדים תורם רבות לשיווי משקל ואיזון הגוף, יציבה נכונה תנועה בהתאם לקצב משתנה (דינאמיות מול סטטיות),  פתוח יכולת התמצאות במרחב דבר הנותן כלי לאוריינטציה גם במרחב הרגשי והחשיבתי. העשרה והפנמה של היצירתיות לכל תחום בעולמו של הילד ככלי המאפשר יכולת למידה, תרגול היוגה תורם לדימוי גוף חיובי ומודעות לגוף, הכרת חלקי הגוף ומושגים כגון ימין, שמאל, קדימה ,אחורה. שכלול יכולת תיאום חזותי תנועתי. פתוח יכולת ריכוז,דבר המקנה לילד יכולות למידה ושליטה. פתוח יכולת המשגה ודמיון. פתוח יכולות רגשיות העברת מסרים רגשיים וחברתיים דרך הגוף. המצאת תנוחות, תנועה ותנוחה כשפה. עבודה ביוגה בזוגות, מפתח יכולת הקשבה לעצמו ולזולתו, כמו כן משפר את יכולת  הקואורדינציה ומודעות הכרת גופו והקשבה  לטווח התנועה. 

 

יגאל אדר M.A.בחינוך ומנהל, מנחה קבוצות, מורה ומטפל בשיאצו טווינה ויוגה,סדנאות לזוגיות, מגשר. "מקום חלומי בגליל" מצפה מנות. yigala62@walla.com http://www.halomi.net 0502796868




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב