חשיבות המחקרים בחינוך
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חשיבות המחקרים בחינוך 

מאת    [ 24/03/2010 ]
מילים במאמר: 761   [ נצפה 2576 פעמים ]

 
 

 

החינוך מהווה את "הקוד" החשוב ביותר לפיתוח האדם ועיצובו.למידת כלי חינוך נכונים ואיכותיים הם משמעותיים מאוד בהעפלה ובהתגברות על כל מכשול שבדרך.

חז"ל עסקו רבות בדרכים ובאמצעים הטובים ביותר כדי לחנך כל ילד לתורה ולמעשים טובים, לטפח בו חכמה, תבונה, השכלה, יידע, המשולבים בכל אמצעי האינטלגנציה הריגשית.עלינו להרבות בלימוד כדי "לבנות" ילדים שיגדלו "כתלמידי חכמים" היינו תלמידים לומדים כל חייהם.

חובה עלינו להקנות ולהטמיע בכל אחד מתלמידנו הרגלים ומיומנויות לימוד בדרך הנכונה. מהי אותה דרך? האם היא קבועה או משתנה? אומר הרב קוק ,כי הדור משתנה ועלינו ללמוד את איפיוני הדור כדי להתאים את הכלים שיתאימו לאותו דור. היינו הצעירים בכל דור משתנים באופיים, בדרך קליטתם ובהתנהגותם. אף כי אמירתו של החכם מכל אדם –"חנוך לנער על פי דרכו" שרירה וקיימת כל הזמן. אלא ש"החינוך","סוג הנערים" "והדרכים" משתנים בכל דור.

עלינו ללמוד כל הזמן, ללמוד כלים אחרים, שונים, ללמוד מהם את האיפיונים של הילדים דהיום. כן עלינו להכיר את עצמנו, לא רק הילדים משתנים גם המורים והמנהלים משתנים. האם המורה ההופך למנהיג- התנהגותו. דרכי השפעתו שונים ואחרים? האם ההתחשבות בדרכי ההשתלמות למורים -"אחרים" בדור זה שונה?

העצמת מורים ועובדים מהווה מוקד חשוב מאוד מאוד בהצלחה ובהתגברות על כל מיני דילמות וקונפליקטים, הניתן להכיר ולהפנים את"חנוך לנער"..."וחנוך למורה" ולהפנים לתוכנו את כל החינוך וכלליו? כמובן שאפשר ואפשר- אלא שצריך כל הזמן ללמוד כלים וכללים חדשים, כדי שהמה יהוו אתגר ללמידה, במשך שנים רבות היה המורה דומיננטי בהוראה, הוא היה הגורם היחיד כמעט המשפיע  על התלמיד. מעולם המורה היה בעל יידע יותר מן התלמיד. בדור זה אנו יודעים בבטחה כי ישנם תלמידים שהסביבה , המדיה, התקשורת, המחשבים יוצקים יידע רב למשתמשים בכלים אלו.

צריכים המורים לנצל איכות השכלתית זו , לעודד עוד ועוד רכישת השכלה מהעולם סביבנו ולנצל כדבעי מתודה זו. לימודי ההיסטוריה. הגאוגרפיה. האזרחות, הספרות ועוד...יכולים להילמד בדרך הלמידה העצמית, בעבודה קבוצתית, בלימוד בחברותא. במתודה זו ניתן לנצל בעוצמה ובנחרצות את השפעת החברים על הנוער, משום "נוער משפיע על נוער" ולהופכם לשותפים להחלטות ולדרכי העשיה, כאמור, היצירתיות קיימת הרבה יותר בדור הצעיר, כך ניתן לפתח ולהעצים יצירתיות זו ובכך להתקדם ולהתמודד עם בעיות ולמצוא כל נתיב חדשני כדי להתגבר על כל הקשיים.

תלמידים רבים מאוד "מבלים" שעות רבות אל מול המחשב, האם המורים מנצלים " תופעה "זו כדי להעשיר התלמידים ביידע עולם בכלל ובתחום הלימודי הנלמד בפרט?

ישנם כמובן עוד התנהגויות רבות מאוד של הצעירים מן העבר. אנו הורים ומורים חייבים ללמוד הכלים  להתמודד ולעודד את הילדים להפנים הכל פנימה לתוכם, מן הסביבה האופפת אותנו, שהינה מרתקת מתקדמת ומאתגרת, אז איך מאתגרים? כיצד יוצרים מוטיבציה? איך מפתחים יצירתיות?כיצד מאתרים כישורים אישיים ומפתחים אותם?הדרכים לעידוד? לטיפוח בטחון עצמי? לזקיפות קומה? להתקרבות? לאהבה" לכבוד,לנתינה? ליחס הוגן? לשאילת שאלות- כדי להיות חכם?

הדרכים והכלים החינוכיים מרתקים ומענינים, אז איך יוצרים מורים והורים היודעים להשתמש בהם הלכה למעשה.

השתתפתי במספר ימי עיון בבית הספר לחינוך שבאוניברסיטה בר אילן, בהם הציגו חוקרי החינוך פרי עמלם המחקרי במיגוון תחומי החינוך. הנושאים התהליכים והתפוקות היו מענינים מרתקים ובעלי משמעות מעשית. התמודדות החוקרים עסקו ברבים מאתגרי הדור, בשפע דילמות ותהיות חינוכיות ערכיות וחברתיות כדי להגיע להישגים גבוהים יותר בתחום הלימודי, החברתי, הערכי, התורני וההתנהגותי.

אנוכי שואל עצמי מדוע "מחקרים" אלו אינם מגיעים למערכת החינוך? מדוע כל מפקח, כל מנהל וכל מורה אינם מודעים ואינם מכירים למעשה מחקרים אלה? שהרי הם היו צריכים להיות הלקוחות הראשונים להכיר וליישמם בכל כיתה, כדי להיות הטובים ביותר.

אנו יודעים כי מחקרים בתחומי המדע , הרפואה, הפיסיקה והמחשבים מיושמים בכל המפעלים ובעולם העיסקי,שהרי כך מתמודדים עם אתגרי הדור ומתחדשים כל הזמן .

מדוע אין המחקרים בחינוך מגיעים לכל מורה ולכל כיתה?שהרי החינוך האיכותי הוא היעד החשוב ביותר. המחקרים הנפלאים והמצויינים בחינוך היו צריכים להיות נר לרגלם של המורים .

צריכה שרת החינוך, מנכ"ל המשרד וכל בתי הספר לחינוך " להכריח" כל חוקר למצוא הנתיבים כדי שמחקריו יגיעו לכל מורה. המפקחים חייבים ליצור תשתית לימודים איתנה בה יגיעו החוקרים למחוזות השונים ויציגו פרי עמלם ומחקריהם בפני כל אנשי החינוך.

אסור לנו לוותר על תוצרים מדהימים אלו-המחקרים. הם חייבים להנחות אותנו בעמלנו החינוכי ולסייע לנו בעולם המתחדש כל הזמן עולם מרתק בו קיימים תהליכי שינוי מתמידים המלווים אותנו בהתמדה.

בכל מפעל קטן כגדול יש מו"פ- מחקר ופיתוח. כל מנהיג יודע שעליו להתמודד כל הזמן עם השינויים, העובדים היצירתיים החכמים והנבונים מכהנים בזקיפות קומה במחלקות המו"פ כדי לנוע בנתיבים היעילים ביותר.מחקרים מובאים לידיעת כל העובדים כמובן.

כך בדיוק צריכים לנהוג עם המחקרים הנפלאים בחינוך. בכנס אנשי חינוך בבר אילן בשנה זו סיפרה בהרצאתה ד"ר ענת זוהר  יו"ר המזכירות הפדגוגית על מחקריה שלה באקדמיה.

בתום דבריה תארתי בפניה תפיסת עולמי זו והמלצתי לה ליזום הדרך ולקבל אחריות כדי שהמחקרים יגיעו למורי ישראל.

חובה עלינו באקדמיה למצוא הדרכים כדי להפיץ תורה ולהאדירה. 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב